Kamera för fisk/akvariefoto...

#1 - 23 oktober 2008 15:25
Min dotter vill köpa en digitalkamera nu till helgen,hon tar mest naturbilder,men även jag vill låna den för att fota fiskar.
Hennes budjet är begränsad så vi har hittat 2 alternativ prismässigt.
Nikon CoolPix L18 Silver och Samsung S860 Black,duger någon av dom att ta fiskbilder med?
#2 - 23 oktober 2008 15:30
Det man har mest nytta av vid fiskfotografering är en lös extern blixt för att undvika blixtreflexer i fram och bakruta.
#3 - 24 oktober 2008 02:45
Hmm ingen här som har ägt/äger en av dessa kameror???
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 oktober 2008 07:39
Känner tyvärr inte till någon av kamerorna men bägge duger säkert till att fotografera större, långsamsimmande fiskar, men i övrigt är de nog inte så himla bra till att fota akvariefisk med.
#5 - 24 oktober 2008 07:44
GG! Jag har en Nikon Coolpix - och du kan ju kolla in resultet i de flesta av mina trådar...
Men, som jag brukar säga; skit in - skit ut, det är nog inte kamerans fel, den funkar egentligen riktigt bra, utan min oförmåga att ta vettiga bilder...[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 24 oktober 2008 07:49
MaxB skrev:
GG! Jag har en Nikon Coolpix - och du kan ju kolla in resultet i de flesta av mina trådar...

Vilken Coolpix har du - det finns ju en hel hög med modeller.
Jag såg en som fotade med en P600 på Duisburgmässan och den tog fantastiskt bra fiskfoton. Fast det klart just den Coolpixen är ju inte direkt billig om man säger så
#7 - 24 oktober 2008 08:00
Vilken Coolpix har du - det finns ju en hel hög med modeller.

Jag såg en som fotade med en P600 på Duisburgmässan och den tog fantastiskt bra fiskfoton. Fast det klart just den Coolpixen är ju inte direkt billig om man säger så

Aha, det finns fler varianter - jag skall kolla inatt/imorgon när jag kommer hem (spelar ikväll på Jazzhuset i gbg). Den jag har är en pytteliten grej, inte större än ett bankomatkort, fast lite tjockare dock! Den kostade bara typ - 1 500:- på nån Siba-drive.
Bilagor:
#8 - 24 oktober 2008 18:09
Köpte Nikon Coolpix L18 idag,just nu ligger batterierna på laddning,skall leka lite med den imorgon...
#9 - 31 oktober 2008 10:28
Köpte Nikon Coolpix L18 idag,just nu ligger batterierna på laddning,skall leka lite med den imorgon...

När får vi se bilderna:D
#10 - 7 november 2008 19:53
Karlsson1 skrev:
När får vi se bilderna:D

Lite test bilder.
#11 - 7 november 2008 20:58
Satan vilka bra bilder det blev vad fick du ge för en sån kamera om man får fråga?
#12 - 7 november 2008 21:27
Gul papegoja med små oscars?
#13 - 7 november 2008 21:34
Både gojan och oscarna är runt 12-14cm.
#14 - 7 november 2008 21:47
Ja jag skrev ju små oscars, men gul goja, inte köpa färgdoppade firrar kompis eller är det dina garagerör som är så gula.. ;)
#15 - 7 november 2008 22:07
To make a long story short,gojorna köptes in av min fru och dotter(5st,varav 3st nästan helsvarta,1st orange och en gråbrun med ränder) som tyckte att dom var snygga,själv funderade jag varför jag aldrig sett dom eller hört namnet under den tid jag jag jobbade på zooaffär.
Efter ett par veckor började dom svarta gojorna byta färg,idag är en hel gul,en gul till 75% och den tredje är gul till 90%.
Den oranga och bruna med ränder har inte ändrat färg överhuvudtaget,som det ser ut idag kommer vi aldrig mer att köpa ett missfoster som pappegojcikliden.
Men dom 5st som vi har kommer vi inte att avliva/spola ner för dom förtjänar ett riktigt liv.
#16 - 7 november 2008 22:20
Instämmer till fullo även om jag motsätter mig ordet missfoster, i sin "naturliga" färg och som fullvuxna är dom riktigt maffiga, om oscars är klassens buse så är papegojan klassens clown..

En sak som stör mig lite dock är att dom är värre grisar än guldfiskar, dom äter som hundar och skiter som elefanter och om jag inte stödmatat mina malar nattetid när gojorna sover så hade dom svultit ihjäl..

P.s.
Snygga blev bilderna i alla fall.
D.s.
#17 - 7 november 2008 22:23
Instämmer till fullo även om jag motsätter mig ordet missfoster, i sin "naturliga" färg och som fullvuxna är dom riktigt maffiga, om oscars är klassens buse så är papegojan klassens clown..

En sak som stör mig lite dock är att dom är värre grisar än guldfiskar, dom äter som hundar och skiter som elefanter och om jag inte stödmatat mina malar nattetid när gojorna sover så hade dom svultit ihjäl..

P.s.
Snygga blev bilderna i alla fall.
D.s.
#18 - 7 november 2008 22:25
Gaffel skrev:

Verkligen sant,själv måste jag mata mina malar någon timma efter att ljuset släckts i akvariet,dagtid när ljuset är tänt är som att pissa bensin på grillen...
#19 - 7 november 2008 22:46
Hur gör du med dina oscar eller är dom tuffa nog att inte släppa ifrån sig maten?
#20 - 7 november 2008 22:53
En del bråk i baljan vid matning ,men annars är det ganska lugnt,men om jag matar i olika hörn av akvariet så brukar det gå bättre.
Den helgula gojan även kallad bananen är kung i baljan.
#21 - 7 november 2008 23:01
Då ska du se när dom blir riktigt stora, man hör alltid att man inte ska ner med händerna i akvariet för att detta stressar fiskarna och dom blir så himla störda, fan jag måste dra på mig långskaftade gummihandskar om jag ska ner och rota för dom 2 stora attackerar genom att bitas(det är en myt att papegojor inte kan stänga sina munnar)och köra snabba tjurrusningar och stångas, normalt sett sker detta när jag ska försöka plana ut deras gropar så man kan ju förstå dom..
#22 - 8 november 2008 05:53
Fina bilder

Annons