Kameleonträkor

#1 - 10 november 2005 17:47
Jag köpte mig ett par kameleonträkor för ett tag sedan. De bor i ett litet akvarium tillsamans med en snäcka och ett par pygmegrodor. Eftersom alla arter i akvariet var bentiska så bestämde jag mig för att skaffa några neontetror. En av neontetrorna försvann strax efter att de introducerats och jag trodde att den dött av resans umbäranden men när jag nyligen gjorde ett delvattenbyte så såg jag hur en av kameleonträkorna tog en av dem och började äta upp den. Jag flyttade över tetrorna till mitt andra akvarie. Där har jag en massa marmorkräftor men de har aldrig tagit någon fisk.
#2 - 23 november 2005 18:31
Men hur fick räkan tag på fisken egentligen? Fisken måste väl simma mkt snabare??!
#3 - 24 november 2005 23:04
Jag hade dem i ett ganska litet akvarium och höll på att byta vatten. Jag skulle gissa på att fisken gömde sig och att räkan tog den bakifrån med sina långa armar.
#4 - 25 november 2005 17:25
Jag tror att fisken redan var död när räkan tog den. Räkor fångar inte levande fisk, det klarar de inte.
MVH
Magnus
#5 - 26 november 2005 11:40
Nä den levde när den tog den. Jag såg den sprattla lite.
#6 - 28 november 2005 16:45
Skumt... Exakt hur stor var den där kamelonträkan? ;)

Kunde inte fisken varit sjuk då? Kanske i början av någon sjukdom så att du inte märkt det men så att den äändå hunnit bli svagare...?

Annons