kameleont-malawi sjuk? Akut

#1 - 16 april 2008 19:56
Hejsan!

har en Kameleont malawi (Crabro hane) som nästan alltid är mkt mörk nästan svart i färgen men nu idag så är den typ totalt kolsvart och har fått vita läppar och verkar desorienterad och ligger lite på sidan ibland och håller sig bara på ett ställe på botten i ena hörnan..simma kan den men verkar inte vilja utan bara hålla sig ståendes på botten med buken...verkar må dåligt...någon som vet vad de kan vara ? lätt att bota ? ska jag ta slut på hans lidande ?trots att de är en av dom mest imponerade fiskarna i mitt kar :(
har aldrig varit ute för att fiskarna fått Vita läppar och e konstiga :(

Beh
#2 - 16 april 2008 19:59
har även bilder om någon vill se hur den ser ut för att fastställa:(
#3 - 16 april 2008 20:35
Gärna bild tack :)

Men det kan vara munröta :(
#4 - 16 april 2008 20:37
Nina82 skrev:
Gärna bild tack :)

Men det kan vara munröta :(

lägger upp bild strax...vad e munröta ?
#7 - 16 april 2008 20:53
Såg inte så bra på bilderna men jag tycker du ska behandla för svamp så fort som möjligt eftersom det mest troligt är munröta. Har du inte medicin hemma tycker jag du ska köpa det imorgon. Munröta är mycket smittsamt och borde behandlas så fort som möjligt.

Lycka till :)
#8 - 16 april 2008 20:59
Nina82 skrev:
Såg inte så bra på bilderna men jag tycker du ska behandla för svamp så fort som möjligt eftersom det mest troligt är munröta. Har du inte medicin hemma tycker jag du ska köpa det imorgon. Munröta är mycket smittsamt och borde behandlas så fort som möjligt.

Lycka till :)

jo de är knepigt å ta kort i karet

Ja de där e en fisk jag vill ha kvar också! mkt speciell firre :)

fan att jag inte har ett litet kar man kan köra karantän i ...

den där fisken går just nu i ett 500 liters kar tillsammans med 25-30 andra vuxna malawis...
#9 - 16 april 2008 23:30
Såg inte mycket men munröta är inte svamp utan bakterier
#10 - 16 april 2008 23:45
Kör en back/hink/tunna eller något annat du kan ha ett par liter vatten i, han skall ut ur karen fortast möjligt för att minska smittorisken!
Ta vatten ifrån det andra karet och köp medicin imorgon, kan även vara smidigt att ha en doppvärmare och någon form utav cirkulationspump/luftpump i denna hink.
#11 - 17 april 2008 17:11
Sultanen skrev:
Kör en back/hink/tunna eller något annat du kan ha ett par liter vatten i, han skall ut ur karen fortast möjligt för att minska smittorisken!

Ta vatten ifrån det andra karet och köp medicin imorgon, kan även vara smidigt att ha en doppvärmare och någon form utav cirkulationspump/luftpump i denna hink.

Jo jag ska göra detta nu :) har lånat hem ett par hinkar för mina andra fiskar lägger rom i de karet just nu :) men den försvinner rätt fort om jag inte får ur den....

Annons