Kallvattensakvarium

#1 - 28 april 2004 20:52
Vad krävs för att hålla svenska insjöfiskar i ett kallvattensakvarium? Typ abborre, ål, elritsa, gärs?

Är det svårt att få fiskarna att börja äta?

Finns det någon bra sida att läsa om det?

Hur fixar man kylningen bäst, gammalt kylskåp med slangslinga i?

DSB för nebrytning?

#2 - 29 april 2004 08:30
1) Precis samma utrustning som för ett tropiskt akvarium - förutom värmare, förstås.
2) Nej, det brukar vara rätt enkelt. De kan tjura några dagar, men sen brukar de komma igång.
3) Inte vad jag vet.
4) Du behöver ingen kylning. De fiskar du räknar upp tål de temperaturer som blir aktuella inomhus (förutsatt att akvariet inte står jättevarmt - i pannrummet, i direkt södersol eller nåt). Skall du ha t.ex. röding bör du nog däremot skaffa kylning.
5) DSB är lite överkurs. Det är inte svårt, men kräver lite annan inställning än vanligt. Jag skulle rekommendera att du håller dig till vanlig filtrering, det är enklare att hitta hjälp om om nåt går snett. Ett stadigt ytterfilter med rejäl biofiltrering och rejäl vattencirkulation, helt enkelt - det gäller särskilt om du skaffar stora rovfiskar som abborre, gädda, eller gös. Jag skulle inte rekommendera ål om du inte är specialintresserad - den äter alla andra fiskar, möblerar om hela akvariet, och är rymningsexpert.
#3 - 24 mars 2008 15:20
*Det kan vara svårt att få dom aktiva om vatten tempen är över ca 10-18 grader

*Det lättaste sättet att få kylning på ett akvarium är att ta mycket slang å lägga i ett kylskåp och ha en cirkulationspump för att pumpa runt vattnet.

Ha själv hatt kalvattensakvarium tröttnade efter som fiskarna inte va aktiva när de va för varmt.
#4 - 25 mars 2008 08:30
Tråden lite gammal igen men dom flesta går bra i rumstemp. Kylskåpet är inte gjort för att gå konstant så kanske inte håller sålänge men behövs som sagt inte
Bilagor:
#5 - 25 mars 2008 12:28
Har också haft ett antal kallvattensakvarier, och aldrig märkt att fisken blir inaktiv om temperaturen var över 10-18 grader, tvärtom.
De fiskar jag höll var just abborre, mört, gärs, och ål. Jag har faktiskt fött upp mört från nykläckt yngel till 10 cm i helt vanliga akvarier med vanlig akvariefisk (ynglen hängde med levandefoder jag fångat i en sjö).

Högre temperatur innebär mindre syre i vattnet, så bra filtrering och cirkulation hjälper till att hålla fiskarna aktiva.
#6 - 25 mars 2008 15:03
Jo kanske med aborre och sånt men öring å regnbåge har lite svårare egenskaper.
Pappa har fisodling har hjälpt till att jobba där en hel del så man har ju lärt sig lite med åren.
#7 - 25 mars 2008 15:12
Knaggen skrev:
Jo kanske med aborre och sånt men öring å regnbåge har lite svårare egenskaper.

Pappa har fisodling har hjälpt till att jobba där en hel del så man har ju lärt sig lite med åren.

Hmmm.... Vad gör man på en fisodling :p

Förlåt, kunde inte låta bli :D
#8 - 25 mars 2008 15:22
Haha ok föder upp fiskar till utsättning för att kompensera kraftvärk som hindrar deras vandring. Men även till matfisk.

Annons