Hej alla här på Zoopet
Jag har en liten fråga, jo jag läste lite trådar o såg att Channa Argus skulle kunna klara av kallvatten men stämmer det verkligen ? Klarar denna fisk av kallvatten :) ?
THE_DUDE skrev:hehe säg till om du hittar nån ;)
Aircut64 skrev:Mmm de hade en inne hos Huddinge Zoo men jag är tydligen inte den enda stammis kunden där :S det var en annan stammis snubbe som han köpa den efter första timmen efter att den hade kommigt in i butiken :S
Ska försöka hitta några till!
THE_DUDE skrev:står ju att han är ''dammfantast''................
Aircut, är du helt säker på att det verkligen var en argus? någon av grossisterna borde ju ha dom inne då... frågan är bara vilken av dom??
oaken skrev:Jo, men stod ju att han skulle ha dem i ett akvarium.
Aircut64 skrev:Det måste ju finnas någon grossist här i trakten som odlar sånna i damm :o eftersom dom är rätt så anpassade till vårat klimat och vårt vatten och vattentemperaturen.
THE_DUDE skrev:nä ja tror ingen odlar dom här i sverige (& speciellt inte någon grossist)
matfisk teorin kan jag köpa, men man skulle nog hört nått om det isf.
& vadå ''hålla fiskar i den storleken'' ...dom är ju små när man köper dom :p
nä men seriöst det argumentet har ju aldrig hindrat någon tidigare... jag har lite svårt att förstå vad det är du vill egentligen oaken, är det för att du gillar dessa fiskar eller håller du på bara för att få basha lite?? ;)
Amaro skrev:jag har en fråga som inte rör detta ämne så ni får ursäkta. Det räcker med 1 bra svar så tråden inte tas över.
Huddinge zoo, vart i huddinge ligger detta. Har aldrig sett något sånt i huddinge centrum iaf. Någon som kan beskriva vart det ligger?
THE_DUDE skrev:stek om du vill, det finns tusentals anledingar till att ha dom i akvarium & man kommer inte behöva flera tusen liter till en ensam argus (artbeskrivningarna här är mest rekommendationer & avrådelser... imo)
men det är nog ingen ide att försöka odla dom Aircut, tror endå inte dom går så bra att sälja här i sverige, om du skulle lyckas...
THE_DUDE skrev:stek om du vill, det finns tusentals anledingar till att ha dom i akvarium & man kommer inte behöva flera tusen liter till en ensam argus (artbeskrivningarna här är mest rekommendationer & avrådelser... imo)
men det är nog ingen ide att försöka odla dom Aircut, tror endå inte dom går så bra att sälja här i sverige, om du skulle lyckas...
Vandal skrev:aircut64: om du tar det med en klackspark att en främmande rovfisk invaderade våra vatten i sverige är du inte lämpad att hålla dem.
Vandal skrev:jag har läst igenom det klart och tydligt, och med din tidigare attityd drog jag slutsatsen att du inte verkade bry dej nämnvärt om nån som KÖPT dem av dej gjorde det... jag kan bara hoppas att det inte blir verklighet att det hamnar några nya rovfiskarter i våra vatten som pajar ekosystemet...
Vandal skrev:bra avbön... skyll på presumtiva kunder... sälj inte fisken eller skaffa den inte om du bara planerar att ha den för att föda upp... du uttalade dej fortfarande om att det det vore "coolt" med vilda ormhuvuden i sverige
jag har sett många channa argus i sverige, i frysdisken på min lokala indiska supermarket... (även tillagat den med varierande resultat)
det är ju ingen särskilt snygg fisk, såvitt jag förstår så har den i stort sett samma beteende som andra snakeheads, varför inte minimera risken och INTE skaffa de som kan klara sej i kallare vatten?
THE_DUDE skrev:jo man fattade att du nog bara skojade, men grejen var att du hade massa smilys efter som fick det att se ut som du skulle tycka det va kul...
men det lät ju rätt bra det där som azur skrev! [:)]
jag hade innan bara hört att dom har överlevt på ställen i usa som har liknande klimat som oss här, men det är helt okontrolerade uppgifter om man säger så... :rolleyes:
Vandal skrev:sorry, men jag såg aldrig det ironiska i ditt inlägg... kan vara så när man sitter bakom varsin dator och den ene inte uppskattar smileys... och jag har aldrig sagt att bara för att man gillar channor så är man bov, vad jag sa är att fascinationen för kallvattensfiskar kan leda till det som hänt i usa...
att tycka jag är trög och saknar humor får stå för dej... jag vet bättre än att gå till personangrepp när det handlar om fakta.
Tack Azur för förklaringen, som tur är verkar inte argusen klara sej i kallare vatten...