kallt vatten!!!

#1 - 19 november 2007 18:54
Hej!
Detta kommer att bli första vintern med akvarium och har fått ett bekymmer. Jag hyr en villa med egen brunn och det vattnet är jätte kallt nu, kanske bara 5 grader :eek: (Jag har köpt hus och flyttar i februari och hoppas att det inte är lika kallt vatten där.) Min fråga är är det ok att göra 20-30% vattenbyte då? Eller får jag djupfryst fisk?
Jag har slöjisar i 375 liter, där byter jag 80-100 liter i veckan. Sedan två sällskapskar 222 liter och 63 liter. Hoppas någon har nån synpunkt på detta.

MVH Erika
#2 - 19 november 2007 19:52
Slöjstjärtar trivs i relativt kallt vatten så det borde inte vara någon fara för dom. Detta förutsatt att temperaturen i karet inte sjunker från normal till iskallt utan att det istället sjunker sakta men säkert. När det gäller dom andra karen så kanske du kan köpa någon tunna eller något och ställa inne någonstanns där du kan tappa upp vatten ett par dagar innan vattenbytena. På så sätt kan du få vattnet rumstempurerat och detta borde funka för 222L samt 63L förutsatt att du inte har några fiskar som vill ha riktigt varmt vatten:)
#3 - 19 november 2007 20:06
Hos slöjisarna är tempen 22 grader för jag har även ett par malar där. Klarar de av det?
Ska ta in regnvattentunnan och rengöra å fylla imorgon. Bra tips!!! Om nu inte hunden ser det som sin vattenskål så funkar det ju alldeles utmärkt.:D
Tack för tipset.
#4 - 19 november 2007 20:13
Vad är det för malar och hur kallt blir vattnet under vintertid skulle du tro? Jag skulle nog flytta malarna om det fanns en möjlighet till det för att vara på den säkra sidan. Tänk dock på att temperaturen inte får sjunka för fort i karet med slöjstjärtarna så i början kanske du bör blanda lite rumstempurerat vatten med kallt för att få ner det en grad eller två och sen fortsätta så att dom vänjer sig vid kallare temperatur undan för undan.
Det skulle väl ändå vara bättre att hunden såg tunnan som vattenskål än badkar? :p :D
#5 - 19 november 2007 20:37
Ingen aning om vad det är för mal men här är en bild. jag har två st, 12 och 10 cm stora. Kanske nåt vet vad det är för mal.
Vintertid blir vattnet inte mer än 5-10 grader. Och jag hoppas inte att 65 kg hund vill bada i vattentunnan. :p:D
#6 - 19 november 2007 20:47
varför kan du inte blanda kallt och varmt vatten så du får lite ljummet?
#7 - 19 november 2007 20:50
Köp några tioliterdunkar med skruvkork och fyll upp dom en vecka innan du ska byta vattnet så hinner vattnet tempereas i god tid innan.
#8 - 19 november 2007 20:50
åheim skrev:
varför kan du inte blanda kallt och varmt vatten så du får lite ljummet?

Det ka ju vara en massa koppar å bös från gamla varmvattenledningar. Läst om det här på forumet och vågar inte ta några risker.:)
#9 - 19 november 2007 20:56
om tvättställ o talett är grönfärgat kan man misstänka koppar men annars kan du tillsätta vattenberedningsmedel om du är osäker! 20-30% byte med 5-gradigt vatten är inte så hälsosammt för fiskarna...
#10 - 19 november 2007 20:59
åheim skrev:
om tvättställ o talett är grönfärgat kan man misstänka koppar men annars kan du tillsätta vattenberedningsmedel om du är osäker! 20-30% byte med 5-gradigt vatten är inte så hälsosammt för fiskarna...

Inget grönt vad jag har sett och jag tillsätter alltid aqua safe vid vattenbyte. Kan man inte värma en del av vattnet på spisen till fingervarmt och spä det kalla med???? Eller är jag dum nu?
#11 - 19 november 2007 21:08
Inte ett dugg dum! Absolut kan du göra det!

Här tar vi alltid "akvarietempererat" vatten från kranen, via en slang till karen. Och alla fiskar mår bra. :)
#12 - 19 november 2007 21:35
Det låter som om du har en gammal kåk, och då är det stor risk att det är koppar i både varmvattenberedare och rör. Så har jag det, och det syns definitivt inga gröna fläckar vare sig i toalett eller tvättställ!
Det ska nog till enorma mängder koppar som dessutom ska sitta så länge att de hinner ärga (oxidera), innan du får sådana gröna fläckar. Du själv har blivit kopparförgiftad långt innan dess. Tror att Åheim tänker på järn som kan ge bruna fällningar. Järn rostar (oxiderar) mycket fortare än koppar ärgar.
Nya koppartak som man vill ha gröna fort brukar man behandla för det.

Att värma vatten på spisen är nog det smartaste, du ska ju inte bo så länge på det här stället. Dessutom räcker en "pastamängd" vatten till många hinkar!!
#13 - 19 november 2007 22:21
Jag har sådan tur att jag har ett badkar på övervåningen och akvariet på undervåningen. Därmed kan jag tappa upp lagom varmt vatten i badkaret (efter rengöring) och ha i vattenberedningsmedel för att stå ett tag, medans jag fixar med akvariet och tappar ur det på vatten. Sedan är det bara att fylla upp med vattnet från badkaret..

Om du har tillgång till ett badkar kan du ju bereda vattnet där i innan bytet. Om du vill undvika varmvattnet ur kranen kan du ju som tidigare nämnt koka vatten att temperera med...
#14 - 20 november 2007 00:50
Tempen drar inte ner till 5grader om du byter 20%. Men är du osäker så byt 10% kolla tempen. Är det ok så byt lite mer nästa gång och kolla tempen. Låt vattnet blanda sig i akvariet innan du kollar tempen. Sen föredrar slöjstjärtar varmare än kallt vatten.
#15 - 20 november 2007 17:09
Tack alla för goda tips och råd!:D
MVH Erika

Annons