Någon som har synpunkt på att bara använda kallt vatten vid vattenbyte?
MVH maffia666
Ja jag har en bestämd åsikt att man ALDRIG fyller med kallt vatten, absolut inte varmt men en aning svalare är akvarievattnet tycker jag är lagom! Öser man i kallt vatten chockar man fisken som får en för låg kroppstemperatur och orsaka utbrott av infektioner och latenta grejer!Maffia666 skrev:Någon som har synpunkt på att bara använda kallt vatten vid vattenbyte?
MVH maffia666
åheim skrev:Ja jag har en bestämd åsikt att man ALDRIG fyller med kallt vatten, absolut inte varmt men en aning svalare är akvarievattnet tycker jag är lagom! Öser man i kallt vatten chockar man fisken som får en för låg kroppstemperatur och orsaka utbrott av infektioner och latenta grejer!
Lasse skrev:Orsaken till att använda kallt vatte vid byten är att man får in betydligt mindre koppar på det sättet. Kopparutfällning är ett ganska stort problem i många hus. Det är också så att ju nyare rörledningsinstallationerna är desto mer tenderar de att släppa koppar. Problemet är störst för de som har egen brunn med lågt pH men det är en myt att det inte förekommer annars. Att byta med kallt vatten kan vara ett måste för många. Har man ett akvarium med många mystiska dödsfall, sjukdomsutbrott och allmänt dåligt fungerande biologiska processer så bör man nog göra en koppartest.
MVH Lasse
Kjaer skrev:Vad kan man gøra om man har mycket koppar då?
Vi skall nog flytta tillbaka til vårat hus i Sverige, dær vi har egen brunn och lågt pH. Røren ar gamla (måste nog bytas snart), men finns det risk att det ær mycket koppar i vattnet dær?
Kjaer skrev:Vad kan man gøra om man har mycket koppar då?
Vi skall nog flytta tillbaka til vårat hus i Sverige, dær vi har egen brunn och lågt pH. Røren ar gamla (måste nog bytas snart), men finns det risk att det ær mycket koppar i vattnet dær?
Av misstag hamnade en fisk i slasken och låg där i 5 timmar innan jag upptäckte det... den tog inte heller skada! bara för att det går bra ibland så tycker jag det är ett fel handhavande av akvariet och dess invånare att utsätta dem för kraftiga temperatur fall!Mora-Nisse skrev:Jag har av misstag sänkt från 28-29 grader till 18 och det var ingen som tog skada av det. Oftast kör jag ner till 23-24 grader vid vatten byte.
Mora-Nisse skrev:Jag har av misstag sänkt från 28-29 grader till 18 och det var ingen som tog skada av det. Oftast kör jag ner till 23-24 grader vid vatten byte.