Kallt vatten

Maffia666
#1 - 29 juni 2007 19:58
Någon som har synpunkt på att bara använda kallt vatten vid vattenbyte?
MVH maffia666
#2 - 29 juni 2007 20:00
jag använder sj kallt vatten....inte super kallt men något lite kallare än vad vattnet är ^^
#3 - 29 juni 2007 20:13
Använder kallt kranvatten. Temperaturen sjunker vid vattenbyte 1-2 grader men det jämnar ut sig rätt fort. Särskilt sommartid är det praktiskt då temperaturen tenderar att stiga för högt. Jag har dock inte särskilt känsliga fiskar så ta inte detta som en rekomendation av mig.
#4 - 29 juni 2007 22:06
Maffia666 skrev:
Någon som har synpunkt på att bara använda kallt vatten vid vattenbyte?

MVH maffia666
Ja jag har en bestämd åsikt att man ALDRIG fyller med kallt vatten, absolut inte varmt men en aning svalare är akvarievattnet tycker jag är lagom! Öser man i kallt vatten chockar man fisken som får en för låg kroppstemperatur och orsaka utbrott av infektioner och latenta grejer!
Maffia666
#5 - 30 juni 2007 06:00
åheim skrev:
Ja jag har en bestämd åsikt att man ALDRIG fyller med kallt vatten, absolut inte varmt men en aning svalare är akvarievattnet tycker jag är lagom! Öser man i kallt vatten chockar man fisken som får en för låg kroppstemperatur och orsaka utbrott av infektioner och latenta grejer!

Jag själv brukar ha lite svalare vatten än det är i akvariet. Men har aldrig bara användt kallvatten . Nej för det var en tråd på Zoonen angående detta.
#6 - 30 juni 2007 09:18
Orsaken till att använda kallt vatte vid byten är att man får in betydligt mindre koppar på det sättet. Kopparutfällning är ett ganska stort problem i många hus. Det är också så att ju nyare rörledningsinstallationerna är desto mer tenderar de att släppa koppar. Problemet är störst för de som har egen brunn med lågt pH men det är en myt att det inte förekommer annars. Att byta med kallt vatten kan vara ett måste för många. Har man ett akvarium med många mystiska dödsfall, sjukdomsutbrott och allmänt dåligt fungerande biologiska processer så bör man nog göra en koppartest.

Jag har precis samma erfarenheter som JLi och om man byter ofta och lite så är de temperatursänkningarna inga problem. Tänk bara på vad som händer i naturen vid ett kraftigt regnfall - de allra flesta fiskar klarar en sänkning på 1 - 2 grader.

MVH Lasse
#7 - 30 juni 2007 09:42
Lasse skrev:
Orsaken till att använda kallt vatte vid byten är att man får in betydligt mindre koppar på det sättet. Kopparutfällning är ett ganska stort problem i många hus. Det är också så att ju nyare rörledningsinstallationerna är desto mer tenderar de att släppa koppar. Problemet är störst för de som har egen brunn med lågt pH men det är en myt att det inte förekommer annars. Att byta med kallt vatten kan vara ett måste för många. Har man ett akvarium med många mystiska dödsfall, sjukdomsutbrott och allmänt dåligt fungerande biologiska processer så bör man nog göra en koppartest.

MVH Lasse

Vad kan man gøra om man har mycket koppar då?
Vi skall nog flytta tillbaka til vårat hus i Sverige, dær vi har egen brunn och lågt pH. Røren ar gamla (måste nog bytas snart), men finns det risk att det ær mycket koppar i vattnet dær?
Maffia666
#8 - 1 juli 2007 05:29
Kjaer skrev:

Vi skall nog flytta tillbaka til vårat hus i Sverige, dær vi har egen brunn och lågt pH. Røren ar gamla (måste nog bytas snart), men finns det risk att det ær mycket koppar i vattnet dær?

Hej
Som sagt var så om jag förstått det hela rätt så gamla v,ledningar släpper mindre koppar än nya.
#9 - 1 juli 2007 16:51
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag förstår mig inte på den temperaturhysteri som råder ibland ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Alla som någon gång simmat i en sjö eller i havet vet att vattnet har inte samma temperatur överallt, även om våra fiskar i regel har sitt ursprung i lite varmare länder så är jag ganska övertygad om att så är fallet även i deras hemtrakter.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag fyller alltid på med kallare vatten (dock inte iskallt) men tempen sjunker runt 3 grader, mina fiskar blir alltid piggare efter ett vattenbyte, om detta beror på tempen eller att dom får in friskare mer syrerikt vatten vet jag inte, men inte är dom extremt känsliga för temperaturskillnader i vattnet inte :)[/COLOR][/FONT]
#10 - 1 juli 2007 16:56
Jag brukar också lägga mig något svalare än rådande akvarietemperatur. Tror nog fiskarna tar mer skada om man häller i vatten som är varmare än akvarievattnet.
#11 - 1 juli 2007 18:46
tar kallt vatten från kranen, har aldrig haft problem
#12 - 1 juli 2007 21:05
Kjaer skrev:

Det finns en viss risk för koppar. Om du hittar grönfärgning i handfat, toalett eller annat sanitetsporslin så har du mycket koppar. Aktivt kol tar en del, vattenberedningsmedel gör det ofarligt (fast det finns kvar i akvariet). Köra Revers Osmos på en del av vattnet får ner halten. Alltid spola rent rören först och alltid köra med kallt vatten genom rören (det går att värma upp efter du tappat det i exempelvis hinkar.)

MVH Lasse
#13 - 1 juli 2007 21:10
Jag bor själv i ett hus med gamla rör (inte koppar). För säkerhets skuld byter jag ändå vatten alltid på kvällen eftersom en småbarnsfamilj förbrukar rejält med vatten under dagen och rören är således ursköljda.
#14 - 1 juli 2007 21:24
Spola kröken...

Jag spolar alltid så att det kommer friskt vatten som inte har legat i gamla rör... Det gör jag när jag själv ska dricka vatten också, mycket godare...

Jag tar lite kallare än karet, tror att det piggar upp lite.. Har inte kollat tempen med tror att det bara skiljer någon grad.. Beroende på hur känsliga fiskar och hur mycket man byter så kanske man ska nöja sig med mindre temperaturskiftningar.. ;)
#15 - 5 juli 2007 11:41
Så länge du har filtret i gång (har jag även vid bytem, annars kan ju tänkas att akvariet får "kalla fötter") flytta ner filtret om du har innefilter vid byte om det inte går annars så blandas det friska vattnet väldigt fort med det gamla.

Temperaturen på det tillsatta vattnet är inte den avgörande faktorn....

Däremot temperaturen efter byte och detta kan diskuteras... hur mycket får det droppa? Jag accepterar lätt 2 grader... men 5 grader ?
#16 - 5 juli 2007 17:04
Jag har av misstag sänkt från 28-29 grader till 18 och det var ingen som tog skada av det. Oftast kör jag ner till 23-24 grader vid vatten byte.
#17 - 5 juli 2007 18:01
Mora-Nisse skrev:
Jag har av misstag sänkt från 28-29 grader till 18 och det var ingen som tog skada av det. Oftast kör jag ner till 23-24 grader vid vatten byte.
Av misstag hamnade en fisk i slasken och låg där i 5 timmar innan jag upptäckte det... den tog inte heller skada! bara för att det går bra ibland så tycker jag det är ett fel handhavande av akvariet och dess invånare att utsätta dem för kraftiga temperatur fall!
#18 - 5 juli 2007 18:43
Byter du 100% är inte så lyckat med kallt vatten men tex 1/4-1/3 sänker inte så himla många grader.
#19 - 7 juli 2007 12:59
Mora-Nisse skrev:

När du sänkte till 18 grader - märkte du något på L-malarna? Det där är ett ganska känt knep för att få vissa malar i lek (vissa går ännu lägre). Man imiterar snösmältningen i Anderna som kan sänka temperaturen rejält i många av de bäckar som sugmalar lever i.

MVH Lasse
#20 - 7 juli 2007 13:11
Jag kör med kallt vatten vid var vattenbyte med kallt vatten så börjar mina Skalarer leka,sen när jag har provat med lite varmare vatten så gör dem inte det många fiskar börjar leka när det sker temeratur fall precis som det gör ute i det fria sen har jag hört att det ska finnas skadliga bakterier i varmare vatten det är därför jag kör med kallt.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 7 juli 2007 13:34
1/ Nu är det väl som så att vissa arter lever i områden med varierande temperatur och andra gör det inte. De arter som lever i områden där tempen varierar väldigt lite är ofta något känsligare för stora temp.förändringar. Även de arter som lever i områden med stora temperaturförändrigar kan naturligtvis även de vara känsliga för detta eftersom tempen sällan i naturen förändras på några minuter utan förändringarna oftast sker under en längre tidsperiod.

2/ När man pratar om temp.förändrigar i akvarievattnet så beror det ju i hög grad hur mycket man byter och tempen på kallvattnet i kranen. Många byter ju väldigt mycket (uppåt 50%) så det kan ju mycket väl innebära rejäla variationer om man bara byter med kallvatten. Mitt kranvatten är just nu 12 grader och jag har 26 i akvarierna och ett 50% vattenbyte skulle innebära att tempen sjunker 7 grader vid ett vattenbyte. Väl mycket om man har känsliga arter - en skillnad på 3-4 grader är dock oftast OK för de flesta arter. Det kan ju som nämnts ovan t.o.m. för vissa arter vara positivt och stimulera till lek. Sedan kan man ju i och för sig börja fundera över om det vara temperatursäkningen som stimulerade till lek eller om det var vattnets ökade syrehalt (kallare vatten är syrerikare)

3/ Normalt sett kan man faktiskt utan problem använda tempererat vatten vid vatenbyten och det är bara vid nyinstallationen (av rör/varmvattenberedare etc) som det kan uppstå problem pga koppar i vattnet (därför beställde jag en varmvattenberedare av rostfritt istället för en av koppar när jag bytte till bergvärme nyligen).

Annons