Kalla fötter - BTN Slimline eller Svart bakgrund??

#1 - 13 oktober 2010 17:13
Tjenare
Väntar fortfarande på mitt Juwel Vision 260L (svart) som kommer på tisdag. Håller på och letar som en galning efter nån bild som kan vara inspiration för hur jag vill inreda tanken.
Hade bestämt mig för att köra BTN Slimline Basalt/Gneiss. Ljus sand, och försöka inreda smakfullt.
Men jag börjar få kalla fötter.. är det verkligen snyggare än svart bakgrund??
De djupa BTN bakgrunderna är grymma, men jag har inte plats för sån i mitt akvarium..

Och börjar man silicona hela tanken med BTN så känns det småsvårt att få det riktigt fräsht igen om man väljer att ta bort eller?
#2 - 13 oktober 2010 17:22
Garanterat att en Slimline är snyggare än helsvart bakgrund:D!
Det är inte så svårt att få bort den ifall du ångrar dig, du bahöver inte fästa bakgrunden mer än nödvändigt, det räcker att bara punktsilikona den mot rutan.
#3 - 13 oktober 2010 17:55
Ok, kan man skippa att dra runt yttre kanterna runt om bakgrunden?
Har också jäääkligt svårt att se hur jag ska lösa problemet med att pumpen osv är i vägen på högersidan av akvariet.
Alla bilder jag hittat med Juwel Vision och där dom har bakgrund så har dom tagit bort orginalpumpen.
#4 - 13 oktober 2010 18:08
Jag personligen föredrar en svart bakgrund framför slimline, därför att det ger djup åt karet, slimline tycker jag är väldigt fult eftersom det blir en synlig platt vägg som ger ett intryck av "låda", vilket ett akvarium visserligen är men man behöver ju inte förstärka det intrycket! Moduler och 3-d bakgrunder är en annan femma, det kan bli grymt snyggt!
#5 - 13 oktober 2010 18:24
Aaaargh! haha det är just det intrycket jag är livrädd för att se. Har inte sett ett riktigt fint kar med slimline live. Inte med svart backgrund heller för den delen..
Men ser det skysst ut med svart även på dagen? Kan tänka mig att det är superskysst när det är lite mörkare utanför akvariumet.
Läst en hel del om att folk använder svart sopsäck.. men borde det inte bli bättre med matt svart?

Ansjo: Kollade på dina bilder och där ser det ut som att du har just ett svart Vision 260?!
Hur gjorde du med bakgrunden runt pumpen?
#6 - 13 oktober 2010 18:28
Moduler på svart är definitivt en favorit. Ibland tycker jag till och med att det ger bättre effekt än de (i mina ögon) ofta lite överväldigande 3D bakgrunderna om man ska dra hårt mot hårt.
Mycket beror givetvis på hur resten av inredningen ser ut och man ska inte glömma att alla har sina egna preferenser.. men det är vad Mitt öga säger i alla fall.
#7 - 14 oktober 2010 04:44
Bass skrev:

Ansjo: Kollade på dina bilder och där ser det ut som att du har just ett svart Vision 260?!

Hur gjorde du med bakgrunden runt pumpen?

"
Det var ett Rio 240, och jag plockade ut filterkassetten ur karet. Kolla annars in ett par av mina andra trådar, "ansjos badkar", "MP-kuben", Mina Dennerle nanokar" så ser du har Slimlinen ser ut i karet.
Visst, med moduler så får man ett annat djup likväl som med en BTN bakgrund, men eftersom frågan var om Slimline eller svart var snyggast är valet inte så svårt...
#8 - 15 oktober 2010 08:26
Alltså, Ansjo.. helt sjukt fina akvarium! Speciellt Mina Dennerle nanokar tråden fick mig att tappa hakan.
Är det Basalt/Gneiss i dessa kar?? Tycker det ser ut som dina slimline har mer grått än rött i sig, medans de Basalt/gneiss jag tittade på i akvariezoo (uppsala) var mest röda med lite grått har jag för mig.
Fantastiskt snyggt!
#9 - 15 oktober 2010 08:43
Tack:)!
Jo, det är basalt/gnejs i de slimlinen, men eftersom karen inte är så stora jämfört med bakgrunden kan jag ta ut den biten som jag tycker passar bäst, och den grå färgen gillar jag skarpt:)!
Kollar du in på BTN:s hemsida så ser du att det är ganska mycket grått i dem, sedan är de även handmålade, så visst skiljer det sig från platta till platta...
#10 - 17 oktober 2010 13:13
Hmm.. kan man köra Slimline utan att sätta silicon på ytterkanterna mot glaset?
Tycker det oftast ser lite kladdigt ut och "hemmagjort" när jag ser de svarta kanterna.

Om man nu kör svart. Vad är bäst, måla utsidan på glaset och med vad?
Känns som man förstör karet lite om man skulle få för sig att uppgradera/sälja sen.
Eller använda planch eller nåt?

Är oftast inställd på slimline, men tvivlar då o då haha
Bara 3 dagar kvar nu..
#11 - 17 oktober 2010 13:27
Jadå, det kan du göra men jag tycker personligen det ser snyggare ut om man lägger en tunn sträng med silikon på Slimline-kanten.
#12 - 17 oktober 2010 14:31
Ja, alltså på dina bilder ser det bra ut.
Men hur gjorde du för att få en jämn rak silicon rand mot glaset?
#13 - 17 oktober 2010 14:33
En tunn sträng bara, ett litet hål på tuben och ta det lugnt så går det ganska lätt:).
#14 - 18 oktober 2010 08:15
Tack Anders.
Fan, nu bestämmer jag mig för det. Det blir Slimline!
När du petat på silicon på kanten och pressar in mot rutan. Låter du siliconranden bli som den blir eller kan man justera nåt i efterhand, typ dra med fingret eller nåt.

Om jag råkar kladda till det på sidorutan eller nåt. Hur får man bort det bäst...
Ska ju försöka ta det lugnt men man vet aldrig om olyckan är framme kan det vara bra och vara förberedd =)
#15 - 18 oktober 2010 08:20
Bass skrev:
Tack Anders.

Det gör du rätt i, det blir snyggt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 18 oktober 2010 08:28
ansjo skrev:
Jadå, det kan du göra men jag tycker personligen det ser snyggare ut om man lägger en tunn sträng med silikon på Slimline-kanten.

Om man inte limmar runt kanten hela vägen runt så finns det också en risk att små yngel (och räkor) ger sig in där och fastnar. Därför skall man alltid se till att det sluter tätt hela vägen runt
#17 - 18 oktober 2010 08:28
Bass skrev:
Tack Anders.

När du petat på silicon på kanten och pressar in mot rutan. Låter du siliconranden bli som den blir eller kan man justera nåt i efterhand, typ dra med fingret eller nåt.

Om jag råkar kladda till det på sidorutan eller nåt. Hur får man bort det bäst...

Ska ju försöka ta det lugnt men man vet aldrig om olyckan är framme kan det vara bra och vara förberedd =)

doppa fingret i diskmedel först. o sen dra för att få en snygg fog. samma som när man silikonar ett kar. video från när jag gjorde om :
#18 - 18 oktober 2010 10:12
Bass skrev:
Tack Anders.

Limma dit bakgrunden först utan att ta något silikon på sidorutorna, utan detta kan du göra dagen efter. Lägg en tunn sträng utan att dra ut med fingret, det blir snyggast så. Skulle det komma silikon på sidorutorna som du vill ta bort är det bara att låte det torka och sedan skrapa bort med ett rakblad.
#19 - 18 oktober 2010 10:12
(Y)(Y)(Y) Många tummar upp Hannes! (Y)(Y)(Y)
#20 - 18 oktober 2010 18:16
Taaaack!!! Video är det abslut bästa som finns =)
Frågan är om det inte är absolut bäst att göra som du gjorde, med tejp så långt ut som man vill att skarven ska gå, och sen dra med fingret och dra av tejpen. Borde ju bli en grymt rak och fin linje som inte stör allt för mycket?

Jättestort tack!!

Va iväg Slimline Röd/Gneiss, en 60D, 60B och den lilla tror det är 60C.
Ser skitsnyggt ut, får se hur det är när den är i akvariumet! Kommer ju imorgon =)
Sen slog jag till på en stor och fin rot. Hoppas jag kan fästa den i mittstaget och hänga ner ^^ Kanske lite udda men såg fint ut när jag lekte i butiken.
#21 - 18 oktober 2010 18:19
Tänk på att vi vill se bilder när du fått iordning på grejerna :)
#22 - 18 oktober 2010 18:25
Hej Pia!
Jodå jag kommer dela med mig av bilder hela tiden =)
#23 - 18 oktober 2010 18:26
Gott att höra :D
#24 - 18 oktober 2010 21:32
Lite off topic.

Anders, Jag har för mig att jag såg på dina bilder och såg några kvistar som kom in från högra hörnet vid ytan. Vad va det för pinnar?
Någonting på troll har jag för mig? Var hittar man såna? =)
Hittar inte bilden längre?
#25 - 18 oktober 2010 21:39
Trollhassel :) Blivit väldigt modern i ja typ allas räkvaser efter att pia? börja med det.

Har du inte en sådan buske/träd (vad klassas det som?) utanför dig så finns det att köpa hos vissa växthus.
#26 - 18 oktober 2010 21:51
tulle89 skrev:
Trollhassel :) Blivit väldigt modern i ja typ allas räkvaser efter att pia? börja med det.

Eller så var det när dessa buskar började bli popoluära i trädgårdar för ett tiotal år sedan;)....
#27 - 19 oktober 2010 08:13
ansjo skrev:
Eller så var det när dessa buskar började bli popoluära i trädgårdar för ett tiotal år sedan;)....

Haha jo såklart ;) men vad jag sett på forumet så är det väl nu på senaste tiden det blivit populärt i akvarier. Finns säkert de som haft det tidigare också, men kanske inte i samma omfattnig som nu :)
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 19 oktober 2010 10:03
Visst trollhassel är rätt snygga, men jag tröttande på dom efetrsom de efter ett antal månader ruttnade i akvariet.
Så om man vill ha en mer permanent inredning och vill använda trollhassel så se till att de är behandlade med något ämne (som inte är giftigt för fiskar och räkor) så att de håller sig i vatten.
#29 - 19 oktober 2010 10:15
Ruttnar dom? Vad tråkigt. Har precis fått i trollhassel i min 30 liter räk/fisk kub. :(
Vad kan man göra med dom för att dom ska hålla då? Lacka dom? Med vad i så fall....?
#30 - 19 oktober 2010 10:58
jag har hadt min trollhassel i nästan ett år nu o inte ruttnat. men den har blivigt svagare för jag har råkat knäcka ett par grenar rätt enkelt.
#31 - 19 oktober 2010 13:34
De kommer säkerligen att ruttna som allt annat man stoppar ner i akvariet, och eftersom de är så tunna så kommer det gå fortare.
Att trollhassel är poppis nu är troligen för att nanotrenden även kommit till Sverige och med mindre kar funkar det inte med "vanliga" rötter längre...
#32 - 19 oktober 2010 23:21
Förlåt, skapade en ny tråd där jag tänkt fortsätta dokumentera utvecklingen av nya karets inredning =)
Men trollhassel skulle vara såååå snyggt att ha slingra sin in från ytan i nåt hörn. Lacka kanske är en ide? Med vad i så fall är frågan som Falconer sa.

Så här ser det ut nu! Haha gjorde ett dunderfel, eller ett par... men jag får försöka dölja det med nån växt eller nåt =D

http://www.bassel.se/diskus/260L.jpg

http://www.bassel.se/diskus/260L_2.jpg

Annons