kalktillskott för människor?!

#1 - 25 oktober 2008 17:01
Kanske en märklig fråga men jag har gått här och undrat...

mina multisar behöver ju lite hårt och "basiskt" vatten och så även snäckrona som de kamperar med.

Nu har jag en burk med kalktabletter för människor som innehåller kalciumkarbonat 500 mg och lite hjälpämnen som tex maltodextrin, kiseldioxid, paraffin.

skulle jag kunna lösa upp en sådan och tillsätta vattnet för att öka pH och hårdhet???

[:o)]
#2 - 26 oktober 2008 07:49
tror inte det då de innehåller hjälpmedel. kalksten köpte jag i zoobutiken,bikarbonat finns billigt på tex citygross 2 lit 64 kr, räcker långt, både till akvarie å bak
#3 - 26 oktober 2008 08:21
ja, kanske lika bra att köpa från zoo affär.
#4 - 26 oktober 2008 11:02
Går gör det säkert, men det blir ett oerhört dyrt sätt att tillsätta kalksten (kalciumkarbonat) till akvariet.
Köp in några stycken faksekalk eller liknande istället.
#5 - 26 oktober 2008 11:17
Azur: dyrt ja men nu har jag en burk kvar sen jag jag väntade barn sist :-) och den står bara och glor på mig i skåpet. Tyckte då att den skulle göra sig bättre till snäckorna och fiskarna.

Om man lägger in kalkstenar, kan det bli för mycket av det goda eller är det bara att slänga in några? eller måste man räkna ut hur mycket/ lite vatten osv.?
#6 - 26 oktober 2008 11:19
Nej, det går inte att överdosera kalksten.
#7 - 26 oktober 2008 11:22
tack, då vet jag
#8 - 26 oktober 2008 23:33
Annars säljer granngården snäck kross till fjäderfän för rimliga priser. Kan du även ha till att blanda i blomsterrabatter som behöver kalkrik jord . =)

Annons