Kalksten=klåda

#1 - 26 maj 2013 19:37
Idag efter mitt vattenbyte sköljde jag i kranvatten och lade ned lite kalkstenar som jag nyligen inköpte enkom för anledningen att mitt akvarium antagligen lider brist på just kalk. (Mina snäckors vita fläckar talar sitt tydliga språk.) Jag har mjukt vatten, lågt PH enligt alla tidigare tester- så jag trodde inte detta skulle bli något bekymmer. Nu ser jag dock att fiskarna har börjat klia sig;

Kan detta vara någon inkörsfas?

Gjorde jag fel som bara sköljde stenarna?

Bör jag omedelbums ta ut stenarna och göra ett nytt vattenbyte?

Jag gjorde ett nitrittest före bytet (som alltid) och det visade inte något nitrit. Jag ser heller inga övriga symptom på fiskarna. Då jag har varit borta en vecka vet jag inte om detta pågått ett längre tag, men före vattenbytet tyckte jag inte att jag såg något sådant beteende och det har gått från en till tre fiskar som jag ser detta beteende på. Hjälp!?
#2 - 26 maj 2013 19:46
Har du gjort test efter vattenburet?
Jag tror inte serpentin större fara, men håll en koll efter sjukdomar såsom vita prick...
#3 - 26 maj 2013 19:52
Jag har inte kunnat göra PH-test (slut på alla såna, naturligtjävlavis; planering=inte vidare bra!) men skall omedelbums göra ett nitrittest. Om det skulle vara stenarna, räcker det med att plocka upp dom eller måste jag ställa till med vattenbyten, medicinering eller annat elände? Och om det är stenarna, är det då kalköverskott sådär helt plötsligt (från att ha underskott) eller är det troligare något skit i stenarna som inte är välkommet?
#4 - 26 maj 2013 20:08
Är det kalksten är det inte dessa som är problemet:).
#5 - 26 maj 2013 20:32
Skönt att höra. §:o) Och det var okej att jag inte kokade dom innan? §:oO

De ser ut ungefär som http://img.geocaching.com/cache/0bb5569a-1e69-481d-a997-256c41b123fa.jpg och lämnar definitivt kalkliknande damm på händerna när de hanteras torra, men säljaren (Akvarielagret, någon av de yngre säljarna) var själv inte säker på vilken sorts sten det var. Jag hade hoppats på Faxekalk, men kan ju själv inte skilja på sorterna så det blev någon random till slut.

Skall försöka kolla efter vita prickar eller mörknande fläckar. Något annat jag bör hålla utkik efter? [:o]
#6 - 26 maj 2013 20:39
Stenarna lär inte dra upp pH:t så drastiskt, och dessa stenar räcker att skölja av. Sköt akvariet som tidigare och håll en vanlig koll så blir det säkert bra:).
Skulle fiskarna fortsätta klia sig kan man kanske fundera på varför, men jag tror bara det är tillfälligt:).
#7 - 26 maj 2013 21:05
Tack så innerligt för hjälpen! Jag hoppas såklart också det är tillfälligt; har läst något sådär om att de kan klia sig om det blir plötsliga omställningar i vattnet och det kan jag mycket väl tänka mig att det blivit. Jag håller tummarna låsta och korpgluggarna öppna! Tack! §:o)
#8 - 26 maj 2013 21:07
Nja, så fort går det rimligtvis inte:).
#9 - 27 maj 2013 11:37
Hej! vissa fiskar kan klia sig efter vattenbyten har jag märkt men det är inget farligt ock går snart över.
#10 - 27 maj 2013 13:49
Jag har sett det någon gång men antagit att det varit någon kringflytande partikel som killat dom. Eftersom det blev mer istället för mindre igår så misstänkte jag den nya inredningen såklart. Men karl'n min har inte sett något mer idag. Får se om jag gör det när jag kommer hem efter jobbet. §:oo Tack för lugnande svar! §:o)
#11 - 27 maj 2013 13:51
I vilket fall hoppas jag innerligt att det bara var något tillfälligt o övergående! Det hjälper ju inte min akvariehypokondri när dom håller på sådär! §xob
#12 - 27 maj 2013 15:23
Har dom sluta att klia sig nu så är det ingen fara. symtom på att ph värdet är högt är att fiskarna börjar tillverka en mycket onormal slemproduktion och att dom blöder från gälarna
#13 - 27 maj 2013 16:14
viktorbj skrev:
Har dom sluta att klia sig nu så är det ingen fara. symtom på att ph värdet är högt är att fiskarna börjar tillverka en mycket onormal slemproduktion och att dom blöder från gälarna

Hur högt då, och vad isf orsakar det höga pH:t?
#14 - 27 maj 2013 16:28
om ph värdet är över 9 så får dem flesta fiskar såna symtom det finns också ett namn för det och det är alkalos. vad som kan orsaka såna höga ph värden är ju sånt som gör högre ph värden och att man överdoserar med sakerna eller medlet.
#15 - 27 maj 2013 16:54
viktorbj skrev:
om ph värdet är över 9 så får dem flesta fiskar såna symtom det finns också ett namn för det och det är alkalos. vad som kan orsaka såna höga ph värden är ju sånt som gör högre ph värden och att man överdoserar med sakerna eller medlet.

Nu får du utveckla lite mer, mannen. Det där fattar jag inget av.
Vilket ämne är det som drar upp pH:t till över 9, och drabbar den sjukdomen även fiskar:)?
#16 - 27 maj 2013 16:59
Funderade lite på det där med kväve, omvandlas ju till ammoniak vid pH>7. Men gör man delvattenbyte veckovis och inte övermatar osv. är detta ingen större risk.
#17 - 28 maj 2013 08:51
Jag tror inte mitt ph kan ha rusat upp såpass högt så snabbt eftersom jag tidigare haft så lågt, men antar att det inte är omöjligt. Jag måste se till att införskaffa nya tester o hålla koll. En av anledningarna till att jag ens lade ned kalksten var ju just för att stabilisera samt möjligen öka på ph litegrann. ARGH; jag blir galen av allt detta! §xoP
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 maj 2013 09:07
tazzrat skrev:
Jag tror inte mitt ph kan ha rusat upp såpass högt så snabbt eftersom jag tidigare haft så lågt, men antar att det inte är omöjligt. Jag måste se till att införskaffa nya tester o hålla koll. En av anledningarna till att jag ens lade ned kalksten var ju just för att stabilisera samt möjligen öka på ph litegrann. ARGH; jag blir galen av allt detta! §xoP

Kalksten höjer inte pH över 7.6.
Så om du inte har lagt ner en jäkla massa bikarbonat etc i vattnet så är definitivt inte ditt pH skyhögt.

Så dina kalkstenar har definitivt inte ställt till med något. Att fiskarna kliar sig lite är initialt inget att bry sig om. Avvakta och se vad som händer.
#19 - 28 maj 2013 11:51
Nej, det var ju lite det jag hade läst mig till, att det bara kan höja till en viss gräns. Inget medel e d är tillsatt.

Det är definitivt mindre kliande idag än det var häromdagen; jag håller mitt akvariehypokondriska öga på fiskarna. Tycker mig se lite hängighet och ihopdragna fenor på någon guppy, men några minuter senare ingenting o s v. Tetrorna ser oberörda ut, alla fiskar äter, inga fläckar, inga sår... Tittar, avvaktar och inväntar det panikslagna ögonblick då jag ser ett faktiskt tecken på sjukdom! §xoP

Annons