Kalkrand i Paludarium?

#1 - 22 februari 2007 19:59
Någon som har erfarenhet med att ha vattennivån lägre än vid ett fullt akvarium. Blir det inte en kalkrand som är svår att hålla borta?
//Ola
#2 - 22 februari 2007 20:10
det beror väl på om det finns något med kalk i akvariet?
#3 - 22 februari 2007 20:17
snarare hur hårt vatten man har! Du kommer att få skrapa bort avlagringar med jämna mellanrum.... that´s life ;)
#4 - 22 februari 2007 20:18
man har väl aldrig vatten ända upp till kanten så det borde ju bli avlagringar i alla ka i så fall. jag har aldrig råkat ut för det under dom åren som jag har haft akvarium,, varken med hårt eller mjukt vatten.
#5 - 22 februari 2007 20:24
?? otroligt i så fall.... dem flesta har sin vattennivå så pass högt att den täcks av rampen och då syns inte heller kalkavlagringarna och jag har då alltid fått en rand under dem 10år jag har haft akvarium! och det är väl ganska självklart att dunstar det vatten så blir det en rand kvar av mineraler till och med i ett glas som står några dagar...
#6 - 22 februari 2007 20:27
visst täcks ytan av rampen men vattnet är ju fortfarande inte ända upp :)
var tvungen o kolla på alla mina akvarium nu bara för det :)

ser fortfarande inga vita ränder av kalkavlagringar. på vissa ställen ser jag lite vattenfläckar, det är allt. jag kanske har tur då ;)
#7 - 22 februari 2007 20:28
ja du måste ha destillerat vatten i din kran;)
#8 - 22 februari 2007 20:30
ja i ett par i alla fall,, och håller på o fylla ett 300l kar nu med destilerat vatten.. men inte i mitt 400l som jag oxå kollade i
#9 - 23 februari 2007 00:18
Kollar man kar på blocket så har nästan ingen fyllt vatten ända upp, varför? Jag har fyllt så mycket så man inte ser vattenkanten, ser snyggare ut.
#10 - 23 februari 2007 14:46
Frågan var ju stäld mtp ett Paludarium och då lär man se vattenlinjen om man vill kunna se övervattensdelen på paludariumet.

Och visst blir det lite avlagringar. Jag har själv ett kar med sköldpaddor där vattenlinjen går någon decimeter eller två från kanten av karet. Vattennivån varierar ca 2-3cm i veckan pga avdunstning.
Man får hålla efter och torka/skrapa och helt rent har iaf jag aldrig. Paddorna plaskar en hel del så det är alltid vattenfläckar en bit upp.
#11 - 23 februari 2007 14:59
Bygger man någon form av avrinning så slipper kanske iallafall kan hålla ned det till en kalklinje, då vattnet alltid håller samma nivå.
#12 - 23 februari 2007 21:23
anledningen till att många har låg vattennivå i sina kar som de annonserar ut på blocket kan nog bero på att de har tappat intresset och därför inte skött karen på senaste tiden.
#13 - 23 februari 2007 21:29
Det med avrinning är med i planeringen eftersom jag tänker ha kontinuerligt byte ( jag har precis fått gjutit in avlopp i golvet där karet ska stå) så det borde hjälpa lite att hålla randen på ett ställe. Eftersom jag bor i Trelleborg med vårt ca 10 dh vatten är kalk svårt att undvika. Jag har kikat en hel del på olika lösningar för ett Paludarium och känner nog att en hel glasruta ser snyggast men är av förklarliga skäl orolig för att det kräver mer i underhåll än vad det är snyggt...
Men hur putsar man det så nära vattenytan?
// Ola
#14 - 23 februari 2007 21:46
flygrc skrev:
Det med avrinning är med i planeringen eftersom jag tänker ha kontinuerligt byte ( jag har precis fått gjutit in avlopp i golvet där karet ska stå) så det borde hjälpa lite att hålla randen på ett ställe. Eftersom jag bor i Trelleborg med vårt ca 10 dh vatten är kalk svårt att undvika. Jag har kikat en hel del på olika lösningar för ett Paludarium och känner nog att en hel glasruta ser snyggast men är av förklarliga skäl orolig för att det kräver mer i underhåll än vad det är snyggt...

Men hur putsar man det så nära vattenytan?

// Ola

Har sänkt nivå i flera i våra kar inte märkt nån kalkrand 12.5dh annars är det bara o ta lite med en svamp sån till toaletten med en grovsida
#15 - 26 februari 2007 17:13
Det låter ju inte så farligt. Om man inte har ytflödet rakt mot frontrutan och undviker luftsten(vilket jag inte tänkt ha ändå) så kanske det klarar sig någon vecka i stöten.
Anledningarna till mina farhågor är att jag lyckades aldrig hålla täckglasen rena från kalk i min förra akvariumomgång fast vattnet har blivit bättre i Trelleborg men jag behöver ändå använda avkalkningsmedel till dusch osv ast det sitter inte lika hårt som förr.
Skulle man våga använda ättika om det behövs, det borde väl neutraliseras fort om det råkar komma lite i vattnet?
//Ola
#16 - 26 februari 2007 17:26
nej använd inte ättika! det finns skrapa med rakblad som man tar bort kalkränder med köp en sån det krävs inte mycket jobb med en sån...;)

Annons