Kalkkross?

#1 - 19 juni 2005 18:10
Har haft lite problem de senaste dagarna med mitt malawikar och fick rådet att höja pH o hårdhet med bikarbonat. Det kändes lite drastiskt så jag tog krossad kalksten i en liten innerpump som går i karet nu. Hur kommer detta påverka vattnet, kan jag ha kvar kalkkrossen i karet "för alltid" eller ska jag begränsa på nåt sätt. Jag antar att det löses ut kalk och karbonatjoner? Vad tror ni? Finns det nåt annat sätt att fixa med vattnet för att underlätta för mina trevishonor som har nån vit hinna på ögonen?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 juni 2005 18:32
Om man använder kalkmjöl kalken kommer det så småningom att lösa upp sig i vattnet. Använder man klaksten så krävs rätt mycket eftersom det med tiden blir en hinna på stenaranam som gör att de inte löser upp sig mera.

Om man enbart använder kalk så kommer inte pH att gå över 7.6 eftersom kalk inte löser sig vid högre pH-värden.
#3 - 19 juni 2005 18:49
Många köper bikarbonat på närmsta bageri och tillsätter vid varje vattenbyte.
#4 - 19 juni 2005 19:29
Joo...

jag har sett/hört det men jag är lite rädd för pH-höjningen som blir m a p ammoniak och själva förändringen för fiskarna. Hur gör man detta på bästa sätt i så fall?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 19 juni 2005 20:33
Vad har du för pH?

Om du har väldigt lågt kan du ju höja stegvis.
#6 - 20 juni 2005 11:36
Tja..

när jag mäter i kranen är det ca 8 med dropptest så det är ju inte lågt. Det är ju KH som är lågt, bara 3 typ. Ska jag försöka höja det med bikarbonat då kanske? Hur känsligt är det så man inte får ammoniak?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 juni 2005 11:38
[QUOTE=jampan]när jag mäter i kranen är det ca 8 med dropptest så det är ju inte lågt. Det är ju KH som är lågt, bara 3 typ. Ska jag försöka höja det med bikarbonat då kanske? Hur känsligt är det så man inte får ammoniak?[/QUOTE]
om du inte tidigare har vanskött vattenbytena (och därmed fått väldigt lågt pH) så skall det inte vara några problem att tillsätta bikarbonat.
#8 - 20 juni 2005 11:45
Ok...

Tack! Jag byter vatten ikväll så får jag ta bikarbonatet då. Man ska mäta sig fram till lagom KH eller? Om jag har 3 och vill till typ 10-12 (har malawi) då blir det en del bikarbonat kan jag tänka... (har ett 310 L)
#9 - 20 juni 2005 17:18
Jag tar ca 3 gram per 100 liter för att höja KH med 1 enhet.
#10 - 20 juni 2005 19:58
Jag tog...

40 g till hela karet, hamnade på 11 i KH. Tack för all hjälp!!
HazelCR
#11 - 12 juli 2005 16:24
Tråden handlar om kalkkross, kalkmjöl och bikarbonat och till sist KH och pH. Men hur är det med det gamla sättet att bara blanda krossade snäckskal i sin sand, fungerar inte det? Kan man klara sig med bara det, då man vill ha malawisar? Om det fungerar så blir det ju väldigt lite trixande, undrar jag.
HazelCR
#12 - 12 juli 2005 16:34
Jag var på Granngården, tidigare Odal, Lantmännen tidigare idag och där fanns krossade snäckskal 25 kg att köpa för 65 kronor. Är det andvändbart i sammanhanget?
(Snäckskalen säljs som föda till höns.)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 12 juli 2005 18:03
[QUOTE=HazelCR]Jag var på Granngården, tidigare Odal, Lantmännen tidigare idag och där fanns krossade snäckskal 25 kg att köpa för 65 kronor. Är det andvändbart i sammanhanget?
(Snäckskalen säljs som föda till höns.)[/QUOTE]
Jodå det är ju också en form av kalk så det är bara att köra på.

Annons