Jag har äppelsnäckor i ett tanganyika kar. Nu har några av snäckorna början till skalskador..Jag har ett röse med kalkstensbitar och 3-4 dl med krossade snäckskal (såna som man ger höns) under innerfiltret.
Men undrar om det är nån nytta med att tillsätta kalk när jag tillsätter bikarbonat för att höja ph.
Fäller det ur nån kalk ur sten och skal vid ph på 8-8.2?
Jag har en känsla av att jag har högt ph men lite kalk i vattnet, kan det vara så?
mvh
Anders
Ja - det kan vara så. Kalksten sönderdelas inte i kalcium och karbonat om pH är över 7,6-7,8. Iofs om du har djupa bottnar så kan pH där vara under 7,8 så att kalcium frigörs där (om du har kalksten där nere). Det finns två sätt att mäta ditt kalciuminnehåll. Ett indirekt som går ut på att du mäter ditt GH. GH indikerar också ditt magnesium och kaliuminnehåll och är därför bara användbart när du tror att kalciumet utgör den största delen. En direkt metod är att köpa en ren kalciumtest - finns för saltvatten - då kan du direkt läsa av hur många ppm kalcium du har. Du kan sedan höja ditt kalcium med vanligt kalciumsulfat (gips)
MVH Lasse