Har precis börjat läsa lite om hur jag skall sätta upp ett low-tech (Walstad) här hemma.
På flera ställen säger folk att man kan strö krossade snäckskal eller annan kalksten över jorden innan man toppar med gruset, för att få stabilare vattenvärden.
När jag idag var o köpte grus till karet kom det på tal att jag skulle ha ett low-tech med mycket växter. Ägaren till butiken är en av få här i Halmstad som jag lyssnar på när det gäller växter, då övriga butiker verkar mest intresserade av enbart fiskar och odling av dessa. Men idag gav han mig rådet att köpa sand utan kalk i för att växterna skulle må bättre. Det är ju precis tvärt emot vad jag läst innan både på forum och även i Walstads bok.
Även en annan butik jag pratade med tidigare i veckan poängterade just att "Det gruset är bra... det är kalkfritt".
För min del spelade det ingen roll, gruset jag ville ha var kalkfritt och jag har krossad kalksten hemma som jag sedan innan hade tänkt använda som buffert. Men vad är det som gäller egentligen?
Jag har mjukt vatten i kranen, därför tror jag fortfarande att jag bör strö över lite kalksten över jorden. Men övertyga mig gärna om det motsatta om du tycker att jag har fel!