polysperma skrev:kanske ska tillägga att när jag köpte mina amano så sa han att det räckte med det foder jag ger firrarna..... fast nu vart jag hastigt ägare till en gul stor snäcka i går amp vad katten dom heter..
och efter googlande så ramla jag på infon om kalcium.... i kväll får jag ju hem en binge cherrys och bryter ihop om jag gör fel nu.
polysperma skrev:mao så tar jag med ett vattenprov upp så får killen i butiken ngt att grubbla över:)
Fiddan skrev:peterhaack, eller att ta med sig håret hem efter att man vart hos barberaren och glufsa i sig det framför tv'n:p
peterhaack skrev:Smaskens undra hur länge man skall koka för att få det aldente hehe... sorry blev lit OT där förlåt Polysperma....
Fiddan skrev:Tropfrog, den som frågar den som vet, den vet sedan..
Hur får sniglarna och räkorna i sig vatten då? om de får i sig det via munnen och inte absorberar det som verkar konstigt om det vore så, vore det inte möjligt att de kan få i sig kalcium även via vattnet om de nu får i sig det via munnen där de även får i sig maten?
Bara nyfiken, det känns lite som att du är "vatten kemi mannen" här på forumet
peterhaack skrev:så här står det i wikipedia:
Kitin är en seg aminopolysackarid
peterhaack skrev:Kan man säga, ja!
Men kalket extra kan nog inte skada för säg sniglar då de har mycket mer skal än vad en räka har och förmodlingen kräver mer av just kalcium..(mer än jag vet då jag e ny på just snäckor) försöker läsa in mig lite i vad de behöver och skall ha..
Fina råd har jag fått av Sabina när det gäller snäckor och räkor har Guruinan Sonja bistått med.... (Jaja Magic du e med på en hörna, men banen i skåne smakar nog inte lika gott som de i Gbg omr.)
peterhaack skrev:Kan man säga, ja!
Men kalket extra kan nog inte skada för säg sniglar då de har mycket mer skal än vad en räka har och förmodlingen kräver mer av just kalcium..(mer än jag vet då jag e ny på just snäckor) försöker läsa in mig lite i vad de behöver och skall ha..
Fina råd har jag fått av Sabina när det gäller snäckor och räkor har Guruinan Sonja bistått med.... (Jaja Magic du e med på en hörna, men banen i skåne smakar nog inte lika gott som de i Gbg omr.)
Sonja skrev:Kan det vara det här som gör att t ex Crystal red har så svårt att klara sig i hårt vatten, deras skal hårdnar och dom kan inte ömsa som dom ska?
Sonja skrev:Kan det vara det här som gör att t ex Crystal red har så svårt att klara sig i hårt vatten, deras skal hårdnar och dom kan inte ömsa som dom ska?
peterhaack skrev:Hittade detta på www.hvr.sse
MJUKT, HÅRT, SURT ELLER ALKALISKT VATTEN?
För att bereda dricksvatten måste men kunna mäta och kontrollera vilka joner och kemiska föreningar som finns i vattnet. Till de viktigaste parametrarna hör hårdhet, alkalinitet, pH, surhet och salinitet, begrepp som ibland är överlappande.
Det är förekomsten och kombinationerna av ett antal joner som bestämmer dessa egenskaper.
Kalcium- och magnesiumjon ger hårdhet. Bikarbonat-, karbonat- och hydroxyljon ger alkalinitet. Kloridjon och sulfatjon ger surhet och salinitet.
Således ger föreningen kalcium-karbonat både hårdhet och alkalinitet åt vattnet, medan kalcium-klorid ger hårdhet och salinitet osv, beroende på kombinationen av joner. Först några definitioner:
Salt: förening av positiva hydroxyljoner, oftast av metaller, och negativa syrajoner. Salter kan vara mer eller mindre vattenlösliga.
Klorid: salt av saltsyra, HCl.
Sulfat: salt av svavelsyra, H2SO4.
Nitrat: salt av salpetersyra, HNO3.
Fosfat: salt av fosforsyra, PO4.
Karbonat, CO3: salt av kolsyra, H2CO3.
Bikarbonat (vätekarbonat), HCO3: surt salt av kolsyra, en sur karbonat.
Salinitet: När klorid- och sulfatjoner förenar sig med magnesium-, kalcium- eller natriumjoner, uppstår salinitet (salthalt, sälta).
Hårdhet
Hårdhet känns igen på att hårt vatten kräver mera tvål för att bilda lödder. Mängden kalciumjon (Ca) och magnesiumjon (Mg) bestämmer vattnets hårdhet. Ett hårt vatten minskar tvåltvättmedels tvättförmåga genom att kalcium- och magnesiumjonerna fäller ut fettsyrorna i tvålen. Underjordiskt vatten är ofta hårt, särskilt vatten från krit- och kalklager. Man skiljer på temporär hårdhet och permanent hårdhet.
Temporär hårdhet (karbonathårdhet) består av vätekarbonater (bikarbonater) och karbonater av kalcium- och magnesium. Kalcium och magnesium bildar salter med den kolsyra som i sin tur bildas i jordlager genom oxidering av organisk materia. Därvid uppstår kalciumbikarbonat Ca(HCO3)2 och magnesiumbikarbonat Mg(HCO3)2.
Temporär hårdhet fälls ut av uppvärmning och kokning och bildar avlagringar, s.k. pannsten, i kokkärl, rörsystem, pannor, varmvattenberedare och andra maskiner.
Permanent hårdhet (mineralsyrahårdhet) innefattar sulfater, klorider, nitrater och fosfater av kalcium och magnesium. Permanent hårdhet orsakas främst av kalciumsulfat CaSO4 och magnesiumsulfat MgSO4 (som även ger mineralsurhet, se avsnittet om pH) eller av kalciumklorid CaCl2 och magnesiumklorid MgCl2 (som även ger salinitet).
Permanent hårdhet fälls inte ut av kokning. En viktig källa till permanent hårdhet hos ytvatten är den kalciumsulfat som finns i lera.
Summan av temporär och permanent hårdhet kallas totalhårdhet. Den definieras som summan av de alkaliska jordartsmetallernas salter med karbonat, bikarbonat, sulfat, klorid och fosfat. De alkaliska jordartsmetallerna är kalcium, magnesium, strontium och barium, de två sistnämnda förekommer dock i försumbara mängder. Totalhårdheten mäts i tyska hårdhetsgrader (odH):
0 2,1 odH mycket mjukt
2,2 4,9 odH mjukt
5,0 9,8 odH medelhårt
9,9 21 odH hårt
över 21 odH mycket hårt
För att beräkna hårdhet räknar man om summan av de ingående salterna till motsvarande mängd kalciumkarbonat (CaCO3) i milligram per liter. En tysk hårdhetsgrad (1 odH) motsvarar 20 mg CaCO3. En hårdhetsskala kan se ut så här:
mg/l CaCO3
0 50, mjukt
50 100, medelmjukt
100 150, något hårt
150 200, medelhårt
över 200, hårt
över 300, mycket hårt
De problem som orsakas av hårdhet över 15 odH (300 mg CaCO3/l) är huvudsakligen ekonomiska genom att de, särskilt vid uppvärmning, ger utfällningar på textilier och i kärl, pannor och varmvattensystem. Å andra sidan så blir vatten som är mjukare än 3 odH (60 mg CaCO3/l) korrosivt och kan därmed lösa ut bly och andra tungmetaller.
Avhärdning. Olika metoder används för att göra ett hårt vatten mjukt. I kalk-sodametoden tillsätts kalk (kalciumhydroxid, Ca(OH)2) och soda (natriumkarbonat, Na2CO3), vilket förändrar beståndsdelarna så att de blir olösliga och fäller ut. (För att fälla ut alkalinitet i form av natriumbikarbonat, Na(HCO)3, används kalciumklorid, CaCl2.) För att förbättra utfällningen används ett koaguleringsmedel, aluminiumsulfat eller något järnsalt. Därefter sedimenteras och filtreras vattnet. Kalk-sodaprocessen reducerar vattnets hårdhet med ungefär en tredjedel. Metoden resulterar i stora mängder slam och har numera begränsad användning.
I jonbytarmetoden förändras beståndsdelarna genom att vattnet får passera genom en bädd av jonbytarhartser. I en variant byts kalcium- och magnesiumjoner mot natriumjoner så att de nya komponenterna inte reagerar med tvål. I en annan ersätts kalcium, magnesium, natrium och kalium med vätejoner, och därefter tar man bort klorid, sulfat och nitrat.
Även omvänd osmos används för att reducera hårdhet.
pH vätepotential
pH är ett mått på surhet och basiskhet hos en vätska på en skala från 0 till 14, där 7 representerar neutralitet, tal lägre än 7 tilltagande surhet och tal högre än 7 tilltagande alkalinitet.
pH ("vätepotential"): mäter koncentrationen av vätejon i en vätska. Ju mera vätejon, desto lägre pH.
Syra är en protongivare, ex. H+ + Cl- (saltsyra).
Bas är en protontagare, ex. Na+ + OH- (natronlut, kaustiksoda).
Neutral lösning: H+ = OH-
Sur lösning: H+ > OH-
Basisk lösning: OH- > H+
Basisk lösning = alkalisk lösning
Många av de processer som ingår i vattenbehandling är pH-beroende. Rent vatten är svagt joniserat till positiva vätejoner (H+) och negativa hydroxyljoner (OH). En lösning sägs vara neutral (pH 7,0) när antalet vätejoner och antalet hydroxyljoner är lika.
När det gäller att behandla vatten för att modifiera pH räcker det inte med att veta pH-värdet. Man måste också kvantifiera innehållet. Exempelvis kan ett naturligt vatten med pH 7,0 innehålla 50 ppm bikarbonat-alkalinitet, eller det kan innehålla 200 ppm.
Enligt dricksvattenkungörelsen ska pH-värdet i kommunalt dricksvatten ligga mellan 7,5 och 9. Vatten som lämnar vattenverket ska vara icke-korrosivt, med pH-värdet förhöjt för att korrigera för surhet när så behövs.
Vissa behandlingsprocesser, särskilt koagulation med aluminiumsulfat, reducerar vattnets pH-värde och gör det surare, och vatten som är förorenat av industriutsläpp kan innehålla fri mineralsurhet från starka syror och deras salter, med pH-värden under 3,7.
Om pH-korrigering inte tillämpas och ett surt vatten (med pH under 7) släpps ut i distributionssystemet, så kan korrosionsproblem uppstå. Det kan resultera i angrepp på cementrör och i att tungmetaller som koppar, zink och bly löses ut.
Om pH-värdet är mycket lågt får vattnet en sur smak. Surheten härrör vanligtvis från löst koldioxid som bildar svag kolsyra. Humussyror och andra organiska syror, som bildas av multnade växter, kan också göra vattnet surt, som i fallet med vatten från torvhedar. När surheten har sådana naturliga orsaker är vattnets pH-värde vanligtvis över 3,7.
Hårda vatten som har silats genom kalksten har höga pH-värden. pH-värden på 10,5 och däröver gör vattnet otjänligt pga risken för skador på ögon och slemhinnor.
Koldioxid: en tung, färglös gas, CO2, som framförallt bildas genom förbränning och förmultning av organisk substans.
Kolsyra: en svag syra, H2CO3, som bildas när koldioxid löses i vatten, och som reagerar med baser för att bilda karbonater.
Alkalinitet
Alkalinitet är ett mått på känslighet för försurning, alltså buffertkapacitet för syratillskott. Måttet anger vattnets förmåga att neutralisera syror, dvs. dess förmåga att tåla tillskott av vätejoner H+ utan att reagera med pH-sänkning. Den egenskapen är viktig vid kemisk koagulation. Ju högre alkalinitet desto större är vattnets förmåga att stå emot försurning. Om alkaliniteten är noll, så sjunker pH vid varje tillskott av sura produkter. Är alkaliniteten större än noll, ändras inte pH proportionellt mot tillskottet av vätejon (H+), men alkaliniteten minskar. Det är främst bikarbonat-, karbonat- och hydroxyljoner som påverkar alkaliniteten.
Hydroxid: kemisk förening som liknar ett salt och vars negativa jon är en hydroxyljon.
Hydroxyljon: anjonen OH hos basiska hydroxider kallas även hydroxidjon.
Alkalinitet har tillsammans med pH och hårdhet betydelse för vattnets metallangripande egenskaper. Mängden alkali kan bestämmas utifrån pH-värdet. Alkaliniteten bör överstiga 60 mg HCO3 (bikarbonat) per liter för att korrosion på ledningar ska undvikas.
Bikarbonat-, karbonat- och hydroxyljoner ger vattnet olika typer av alkalinitet:
Bikarbonat-alkalinitet. När sådan existerar ensam, sker det bara vid pH under 8,3. Eftersom de flesta naturliga vatten har ett pH mellan 5 och 8, så består nästan all alkalinitet i naturliga vatten av bikarbonater.
Bikarbonat-alkalinitet + karbonat-alkalinitet. Sådana alkaliniteter kan endast förekomma tillsammans vid pH-värden mellan 8,3 och 9,4.
Karbonat-alkalinitet kan existera ensam vid pH över 8,3 eller i kombinerad alkalinitet vid pH-värden mellan 8,3 och 9,4 (se ovan). I kombination med hydroxyl-alkalinitet kan det förekomma vid pH över 9,4.
Kaustisk (frätande) alkalinitet (hydroxyl-alkalinitet från natriumhydroxid, NaOH) kan existera enbart vid pH över 9,4
peterhaack skrev:Och som ngn frågade om hur man får lägre hårdet finns svaret däruti..
Avhärdning. Olika metoder används för att göra ett hårt vatten mjukt. I kalk-sodametoden tillsätts kalk (kalciumhydroxid, Ca(OH)2) och soda (natriumkarbonat, Na2CO3)
peterhaack skrev:Hittade detta på www.hvr.sse
MJUKT, HÅRT, SURT ELLER ALKALISKT VATTEN?
Kalcium- och magnesiumjon ger hårdhet. Bikarbonat-, karbonat- och hydroxyljon ger alkalinitet. Kloridjon och sulfatjon ger surhet och salinitet.
Således ger föreningen kalcium-karbonat både hårdhet och alkalinitet åt vattnet, medan kalcium-klorid ger hårdhet och salinitet osv, beroende på kombinationen av joner.............
Diwa skrev::D
jag bjuder på kaffe och nybakta bullar om du kommer hit och kollar av exakt vad jag har i karet och vad jag ska ha i för att optimera det;)
för det där känns som overkill för mig...
(På svenska: jag fattar nada:D)
peterhaack skrev:jag tillsätter CaCO3 till mina räkor, inte mycket men lite och jag har bottenfilter så jag lägger lite på botten och sen ser man att det liksom sugs ner i botten och sen blir det lite dimmigt i karet men det lägger sig snabbt
Sabina skrev:Kitinet blir hårt av deponering av kalciumkarbonat och hos räkan sker detta i samband med skalbytet. Det innebär att det gamla skalet redan är härdat av kalciumkarbonat sedan föregående skalbyte och blir inte hårdare, det nya skalet däremot är helt läderartat och måste hårdna med hjälp av deponeringen av kalciumkarbonaten.
//Sabina
Eurydike skrev:Det är väl inte själva kitinet som blir hårt utan sklerotinet. Kitinet är väl alltid segt läderartat? Kitinet är det som binder ihop skelerotinet.
Skelerotin hårdnar vid en enzymisk process med aminosyran tyrosin och ensymet tyrosinas
Katharina skrev:Jag plockade upp en gammal tråd i ämnet för att ställa min fråga.. som du för övrigt inte svarade på :D :D det är inte säkert att Sabina är på hugget.. ;) det känns fortfarande som en djungel det här...
Jag lyckades ju höja upp kh till 4 i japankaret men då stiger ph över 7 också och de gillar inte räkbebisarna.. det syns att skalen på de vuxna räkorna mår bättre än förrut men bebisarna dör... :( skulle vilja ha ph under 7 och kh 4 som rekomenderas.. :) om jag öser ner alkottar så färgas vattnet så mycket...
Eurydike skrev:Nej, jag reagerade på det som skrevs om att kitinet hårdnar vid tillförsel av kalciumkarbonat. När det i själva verket är skelerotinet som hårdnar med hjälp av tyrosin och tyrosinas.
Själva disskussionen handlade om ifall det behövs kalk för räkorna skal. Men både kitin och skelerotin är proteiner.
Kan det vara så enkelt att räkor som har problem med sina skal får för lite protein i sin kost? Finns en hel del som inte ens matar sina räkor utan tror det räcker men de alger som finns i akvariet.
Ett annat alternativ kan vara kopparhalten i vattnet. Tyrosinas är ett kopparhaltigt enzym. Hur påverkas det av för mycket/för lite koppar i vattnet/födan? Stelnar skalet för lite, för fort, inte alls?
JAG tror inte att det behövs kalk för själva skalets bildande eller ömsning. Eftersom inget av det består av kalk.
Katharina skrev:Det innebär alltså att det skulle räcka med att ge dem cyklops eller artemia oftare bara??? :) Idag ger jag kanske 1-2 dagar i veckan... då kan man ju öka det till 3-4 dagar i veckan...
Katharina skrev:Ja, de är nog allätare, tror jag.. Äter allt som trillar ner på botten... Jag tycker att det är så gulligt när de sitter på en växt eller en algboll.. de sitter fint kvar fast man flyttar på växten och sitter lugnt kvar när algbollen rullar iväg på botten.. de måste vara vana vid regält strömt iaf..
Men du har ingen uppfattning om hur man gör för att behålla kh på 4 men få ph under 7.. Patsuu kanske vet.. jag får gå in på hans räksida och fråga... du har väl hittat dit?! :)
Eurydike skrev:Visst är de underbara!! Totalt orädda! Putsar på allt.
Jag har också uppfattat det som att det gillar strömt. Unga räkor och ibland även vuxna verkar gilla att leka i utblåset från pumpen.
Det är så länge sedan man läste kemi i skolan....
Jag kan mina räkor litegann men inget annat. Ha ha.
Vattenvärden är bättre någon annan svarar på. Jag brukar inte fippla så mycket med mitt vatten. En liten skvätt vattenberedningsmedel och rötter, löv och kottar sen får det vara. Mäter värdena ibland så det ser bra ut.
Klart jag hittat till Redbee :)
Katharina skrev:Så körde ju jag med och allt gick jättebra ända tills jag började med de här känsliga japanerna.. hmm nu måste jag lära mig det här ordentligt.. phu va jobbigt... sen vill jag ju inte ha en massa kemikalier utan helst använda typ korallkross och alkottar för att komma dit som är optimalt... :)
Eurydike skrev:Kemikalier tror jag man ska vara försiktig med ihop med räkor. Jag skulle tex inte använda vilket vattenberedningsmedel som helst.
Kolla du med paatsu. Han vet säkert vad känsliga japanska CR vill ha.;)
Hoppas inte några av mina sorter är känsliga av sig och börjar dö för mig :(
Katharina skrev:Åhh.. Nu har jag glömt min lösen till räksidan...fattar inte... har ju samma överallt... jaja... det hinns väl med... tror jag ska ta upp en tråd om att blanda olika gradering för att höja livsstyrkan hos räkorna alternativt selektiv avel med utplock av de finaste... Just nu känns det som att jag ska blanda eftersom jag inte har fått mer än 1-2 per kull av japanerna... + att jag tänkte göra rent i svenskkaret och byta till svart sand... :D :D
Jo... jag hade för mig att jag har sett dig på Redbee.se men jag tänkte slänga ut lite reklam om nya räkintresserade läser... :D :D
qenzo skrev:*Fattar ingenting*
Inte för att det gäller räkor, men snäckor nämndes ju också :)
Räcker det med att tillföra några kalkstenar i akvariet för att ge snäckorna det de behöver??
Ett enkelt ja eller nej vore toppen :D
qenzo skrev:Jag har letat mig grön i alla trådar om kalk öht, sedan (tror det var Sabina) sa ngt om att jag borde tillföra kalk ffa nu då snäckorna börjat leka.
Det är bara det att jag har 10 mil enkel resa till närmaste djuraffär, så det blir ju ett himla dyrt tillägg. Jag åker ju inte in mer än kanske ett par tre gånger per år :D
Och eftersom jag har noll koll på kemi, så trodde jag att det fanns ett skitenkelt svar i all denna (i mina ögon) röra :D
qenzo skrev:Jag har letat mig grön i alla trådar om kalk öht, sedan (tror det var Sabina) sa ngt om att jag borde tillföra kalk ffa nu då snäckorna börjat leka.
Det är bara det att jag har 10 mil enkel resa till närmaste djuraffär, så det blir ju ett himla dyrt tillägg. Jag åker ju inte in mer än kanske ett par tre gånger per år :D
Och eftersom jag har noll koll på kemi, så trodde jag att det fanns ett skitenkelt svar i all denna (i mina ögon) röra :D
jubbe063 skrev:
Katharina skrev:Nej, tydligen ska det vara två skilda saker men därav tvistar de lärda. På Akarielagret i Bromma har de snäckskal i pumpen och tror att det är bra för räkornas skal?! Men kinin säjs vara knepet här på zoopet.. Kemi är inte min starka sida så jag matar med artemia och cyklops.. som ju är små kräftdjur.. man ska även kunna ge lite räkskal när man har skalat räkor hemma... :D
Eurydike skrev:Vilka är det som tvistar? Är väl hur enkelt som helst att slå upp vad räkors skal respektive snäckors skal är gjorda av i vilket lexikon som helst eller för all del Internet. Räkor har inget någonstans i sin kropp som borde behöva kalk. Medan snäckor har det och alla däggdjur som ju har skelett.
Jag har väldigt svårt att tro på att några räkor från Kina och Japan har problem med hårt vatten. Har nån verkligen testat? För mig känns det mycket troligare att det är nån annan faktor som spelar in.Sonja skrev:Kan det vara det här som gör att t ex Crystal red har så svårt att klara sig i hårt vatten