Kalk sten

#1 - 24 augusti 2006 18:08
Har i dag gått och köpt 25 kg akvariegrus..2-4mm och det är helt vitt och det är kalk i det.Så min fråga är.... Jag ska göra om mitt Malawi kar till ett helt renodlat Malawi kar,när jag skölde av gruset så blev det givetvis vitt och efter 2 timmar så blev det fortfarande vitt som det ska vara.Men när lägger sig det vita på botten???när kan jag släppa i mina ciklider i karet??Sen ska jag fylla upp med ca 30 kg vit sten tänkte ha vit kalk sten men det blir nog bra med vit gårds sten som man köper hos bygghandlaren som jag sen bygger opp grotter med.Är det någon som har erfarenhet av detta som jag har precis beskrivet så är jag tacksam för svar[:o]
#2 - 24 augusti 2006 18:31
Har precis själv bytt till vit kalksten i mitt malawi akvarium. det tog säkert nästan en ca 5 dagar innan det blev någorlunda klart i vattnet. hade inte tålamod att superskölja gruset (sköljde gruset ca 12 gånger och det var tydligen inte tillräckligt). första test fiskarna släpptes i efter 3 dagar och de levde och var glada så då åkte resten i. Nu kämpar jag med att få växterna att sitta fast.
#3 - 24 augusti 2006 18:48
Fiskarna klarar sig fast det är vitt i vattnet??
#4 - 24 augusti 2006 18:53
Stenarna utsöndrar alltid en viss kalk mängd som är givetvis bra men när kan jag introdosera cikliderna i karet?
#5 - 24 augusti 2006 19:21
Om det inte är enorma mängder kalkdamm i akvariet är det inte farligt för fiskarna. Det är inte giftigt, det är bara irriterande för deras gälar.
Normalt sett lägger sig dammet på några dagar till en vecka.

PS: det spelar ingen roll hur väl du sköljer, det blir alltid kalkdamm i vattnet ändå.
#6 - 24 augusti 2006 19:24
[quote=Azur]Om det inte är enorma mängder kalkdamm i akvariet är det inte farligt för fiskarna. Det är inte giftigt, det är bara irriterande för deras gälar.
Normalt sett lägger sig dammet på några dagar till en vecka.

PS: det spelar ingen roll hur väl du sköljer, det blir alltid kalkdamm i vattnet ändå.[/quote]Det är mest hur länge jag måste ha dem i en seperat tunna eller något liknande under tiden:confused:
#7 - 25 augusti 2006 18:47
Köpte i dag 40 kg kalksten som jag ska bygga lite på höjden med ,mycket tack till Fredrik ifrån Växjö helt perfekta var dem så i morgon Lördag drar det i gång

Annons