kalk=snar död? ^^

#1 - 8 april 2007 21:52
Hej ledsen att jag postar 2 trådar på så här kort tid men känner mig tvingad. saken är den att jag har köpt ett begagnat kar för runt 1 månad sen. karet är på 720 L tidigare har det gått malawis i det, jag har sköljt ur det några gånger för att få bort det mesta av resterna. men jag har tyvärr gjort missen att använda samma grus som han hade till malawina, däremot kokade jag allt. för att komma till frågan hur kan man veta om ett grus är kalkhaltigt och i vilken grad, när börjar det bli skadligt för fiskarna? det jag menar är ju att gruset skulle kunna bestå av någon sorts kalksten eftersom det är relativt ljust men det har inte färgat vattnet något.

/mvh oscar
#2 - 8 april 2007 21:56
Vad har du för pH i karet?
Det viktigaste för fisken är mer ett stabilt pH än att det "måste" vara lågt eller vad just den arten ska ha för pH. Ligger du runt eller strax över 7 så behöver du inte oroa dig, men börjar det krypa uppåt så kanske det är dags för en funderare;).
#3 - 8 april 2007 21:58
okej, det ligger bra hitills iaf men om det går uppåt finns det något man kan tillsätta då eller är det bara att byta ut allt grus? ;)
#4 - 8 april 2007 22:21
Torv kan du ju lägga ner i en tygpåse eller något för det sänker pH:t. Annars sänker ju rötter också pH:t. :D

//MVH Tulle
#5 - 8 april 2007 22:30
woodo skrev:
okej, det ligger bra hitills iaf men om det går uppåt finns det något man kan tillsätta då eller är det bara att byta ut allt grus? ;)

Är det inte ett grus med kalk i så är det ju lungt. Har du engelsk sjösten / rådasand / blästersand så kan du vara helt lugn.

Håll koll på dina ph-värden bara :)
#6 - 9 april 2007 00:04
Din fisk bryr sig inte om ifall du har kalk i sanden. Finns ingen fisk som inte lever & mår bra vid pH 7.5, vilket är vad du får om det är kalksand.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 9 april 2007 11:22
Azur skrev:
Din fisk bryr sig inte om ifall du har kalk i sanden. Finns ingen fisk som inte lever & mår bra vid pH 7.5, vilket är vad du får om det är kalksand.

Nåja där är vi kanske inte riktigt ense - men jag kan sträcka mig så långt i alla fall att ingen av de fiskar som woodo har mår illa av lite kalk i vattnet. Snarare är det ju som så att kalk i vattnet gör vattnet stabilare vilket för de flesta fiskar är viktigare än att ha exakt rätt pH.

Vill man ha reda på om man har kalk i gruset så står det på denna sidda hur man gör http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=171&Itemid=90

Annons