Kalk på framrutan

#1 - 21 oktober 2003 12:33
Då mitt kar var begagnat när jag köpte det har det tyvärr lite avlagringar på framrutans utsida. (satt förrut på andra hållet)

Jag tror att detta är kalk, men är inte säker. Jag har hittils testat med ascorbinsyra samt rakblad. Det blev bättre, men inte perfekt.
Min tanke är nu att polera bort det men vad vågar jag använda?
Jag vill inte repa rutan så klart.
#2 - 21 oktober 2003 13:39
Lägg akvariet på sidan och spruta kalkosan över området, sprid eventuellt ut medlet med en pappersbit, och låt det stå över natten. Häll sedan vatten på glaset och diska med diskborste under rinnande varmvatten. Går det ändå inte bort kan du ta en (rätt stor) bit svinto och försiktigt gnugga bort skiten, se till att svintobiten är ordentligt blöt för att undvika repor. Lycka till!
#3 - 21 oktober 2003 17:02
Hej!
Testa med ättika (kan späda det med vatten om du vill) och en svamp. Det brukar fungera för mig då jag gör rent täckglasen från kalkavlagringar. Annars kan du ju också testa med Seras pH minus den tar också bort kalk.
Mvh Maria
#4 - 21 oktober 2003 17:09
Hej alla!
Bra att någon tog upp detta!

Har själv täckglas med kalk på...så tack för alla tipsen!

MVH
Morgan!
#5 - 22 oktober 2003 04:31
Kampfisken, vad är kalkosan?
Låter som något jag kan testa. Dock hoppar jag över att lägga mitt kar på sidan:-)
Inbyggt kar på 1200 liter är inte lätt att tippa

Mariaa: jag har testat ättika, men kanske kan det behövas mer koncentrerad, får köpa det.
#6 - 22 oktober 2003 08:48
Jag skulle inte använda svinto! Använd hellre algskrapan, men se till att det som skrapas är fuktigt. För mig räcker det oftast med en svag diskmedelsblandning.

Om inte detta funkar får man ta till något som reagerar med kalken. Citronsyra eller ättiksprit känns naturligast och jag brukar hålla mig till det för avkalkning. Det finns dock många andra kemikalier man kan ta till om man vill. Man måste också låta medlet få tid att verka vilket kanske kan vara svårt med ett stort kar. Oavsett vilken du väljer skulle jag vara försiktig och för att inte påverka silikonet i onödan.
#7 - 22 oktober 2003 09:01
jag tog en citronklyfta o kladda lite på glaset, o gnuggade lite med sån där svamp med vit yta. gick bort direkt.
#8 - 22 oktober 2003 15:15
Hej!
Har du testat med Vim? Det brukar fungera när inget annat fungerar. Jag byggde nyligen ett akvarium med glas från ett gammalt kemiskåp. Det var inga kemikalier på glasen men däremot så var det som en vit hinna över större delen av rutorna. Testade allt jag kom på. Till slut när jag var nära att ge upp så sa min mamma (hon dyrkar Vim) att jag borde testa Vim. Så jag gjode väl det och allt försvann hur enkelt som hellst. Sen var det bara att skölja ordentligt och så var det klart.
Mvh Maria
#9 - 22 oktober 2003 16:03
jag har likadant på ett beg. kar jag köpte..tyvärr gick det inte bort då det var etsningar på rutan...där kan man skrapa tills f*n löser av en..
det går kanske att polera upp ytan med nåt? finns ju företag som reparerar stenskott på bilrutor, de kanske kan?? =)

Annons