När det gäller användande av oxalsyra, citronsyra och askorbinsyra så är det enkelt att bestäma mängden. Detta gör man genom att använda en pH-indikator. Använd 100 ml(1 dl) vatten och droppa i indikatorn och tillför sedan lösningen av den kemikalie som du bestämer dig för att använda. Du kan sedan välja att sänka pH till t ex. 6.0 och då tillför du lösningen tills indikatorn visar 6.0 i provet. sedan är det bara att räkna ut vilken volym du måste tillföra till vattnet för att pH ska bli 6.0. ENKELT VA!!!
Meningen med oxalsyran var att åstadkomma en utfällning för att göra vattnet mjukt och inte att sänka pH och jag hoppas ingen använder det i ett akvarium för att sänka pH.
Citronsyra/askorbinsyra är en mycket svag syra jämfört med oxalsyra, för att åstadkomma samma utfällning går det åt mycket mer.
Att bestämma mängden syra genom att hälla en bestämd mängd i 100 ml vatten tills man nått det pH man önskar stämmer inte heller för det första som händer är att kolsyra bildas och pH droppar direkt för att sedan stiga igen, endast efter genomluftning vet man om pH är stabilt och det krävs mer mängd vatten för ett nogrannare prov, och citronsyra/askorbinsyra går inte använda för att åstadkomma ett stabilt pH...den är helt enkelt för svag och saknar buffringsförmåga.
Ja, den sänker faktiskt kväveföreningarna. Mäter jag halterna i reagensen efter att zeoliten är upptagen så kan jag mäta väldigt höga halter nitrat. Jag kan konstatera att GH blir lägre har dock inte gjort mätningar efter 1-2 dygn men väl vid vattenbyten. Ja, jag har växter i alla akvarier. Det är inte ovanligt att NO3 halten inte går att mäta.
Hur snabbt efter du har tagit upp zeoliten har du höga halter nitrat?
Vore intressant att veta No3 dagen efter du tillsatt zeolit och sedan mäta No3 varje dag första veckan och sedan 1/vecka fram till nästa vattenbyte för att se om det sker ett jonbyte hela tiden.
Om du provat zeolit i något kar utan att regenerera det och märkt någon skillnad på No3 halterna vore också mycket intressant att veta.
Zeolit är i sig mycket porös och kan troligen skapa aneorob miljö där nedbrytning av nitrat kan ske utan jonbyte, beroende på hur växterna frodas så håller även de ner nitrathalten och har du mycket växter som trivs så tar de hand om all nitrat. Nitrit existerar knappt i ett välfungerande akvarium så det intressanta är om zeolit verkligen kan rena vattnet från slutprodukten nitrat och om det sedan sker genom jonbyte eller nedbrytning får framtiden utvisa.
I vilket fall som helst så måste jag köpa lite zeolit för att prova om det verkligen stämmer.
Varför är HCl bättre/effektivare än H3PO4?
Om ändamålet är att omvandla vätekarbonat till kolsyra så är saltsyra en starkare syra och reaktionen blir snabbare samtidigt som restprodukterna blir mindre än vad fosforsyran lämnar efter sig.
Om ändamålet är att sänka pH är fosforsyran bättre eftersom den har en svag buffringsförmåga som saltsyran saknar.
Mvh Janne