Kalk ivattnet. Osmos?

#1 - 3 februari 2004 22:17
Hej samtliga.. Ett mycke bra forum att hämta info på..
Som sagt, jag bor på Gotland där vi i vattnet har en hel del kalk, tyvärr har jag inte mätt vattnet. Återkommer med mätvärden. Det jag vet är att kranvattnet fn ligger på ca 7.2
Jag kommer under närmaste tiden att skaffa discus igen, har haft det för några års sen med ett mycket lyckat resultat. Förrutom kläckningen av rommen . Har nu funderingar på att använda Osmos- vatten. Men kan tyvärr inte hitta någon förstålig info hur det är, när man har så mycket kalk i vattnet som vi har. Det är ju framförallt PH som diskuteras. Är det någon som vet? Är det så att det sliter på Osmosanläggningen med mycket kalk? Hur gör jag? Kan även testa fosforsyra. Ni som vet Hör av er.
MVH Micke Olsson
#2 - 3 februari 2004 22:26
Hej Micke!
Enligt uppgift finns det en framgångsrik discusodlare på Gotland.
Jag har inte koll på vem han är men någon annan i forumet kan säkert hjälpa dig. Han bör ju, om uppgiften stämmer, kunna ge dig värdefulla råd om "Discus på Gotland" som helhet!
Personligen kan jag för lite om osmos för att hjälpa dig.
#3 - 3 februari 2004 22:33
Oj snacka om snabbt svar Tack... Hm undrar vem det kan vara?? Har aldrig hört talas om någon.. Är det någon som vet? Vore mycke tacksam.. Har haft kontakt med några i Stockholm som odlar själva. Kommer nu under slutet av månaden besöka dom. Orsakerna i givetvis prisbilden på Discus som är avgörande. Priserna här varierar från 400 kr för den minsta st 5cm och uppåt...
#4 - 4 februari 2004 18:29
Ingen som vet nått om osmos anläggning/ kalk....[?][?]
#5 - 4 februari 2004 18:53
osmos= vandring av vätska mellan svagare lösning till starkare lösning..
Det är så växterna tar upp vatten till bladen genom stjälkar.

Har aldrig hört talas om det i kalksammanhang...
#6 - 4 februari 2004 19:51
Osmos är egentligen en nettotransport av vatten genom ett semipermeabelt membran. Sug på den... ;)

Jag kom på en tanke vad gäller kalk. I tvättmedel använder man ju zeoliter som avhärdare, zeoliten tar upp kalciumjonerna i vattnet och byter ut det mot natriumjoner. Man får natriumvätekarbonat i stället för kalciumkarbonat (kalksten). Borde man inte kunna använda zeolit i akvarier som en avhärdare istället för att bara binda ammoniumjoner? Någon som har erfarenheter?

MVH Kalle
#7 - 4 februari 2004 20:54
Zeolit är egentligen en jonbytarmassa som tar bort nitrat och regenereras med saltsyra (laddas), annars fungerar det som ett mycket bra biologiskt filtermaterial om man inte laddar det med joner.
Om vanlig jonbytarmassa som används till avhärdare även kallas zeolit vet jag inte men dessa regenereras med salt.
Att byta ut kalciumjoner mot natriumjoner i ett akvarium fungerar men fisken tycker inte om det.
Men om man först avhärdar vattnet och blandar det med lite kranvatten innan man häller i det blir det bättre.

Om man har mycket hårt vatten är det bättre att först avhärda det och sedan köra det genom RO membranet...ökar livslängden på membranet avsevärt.

Mvh Janne
#8 - 4 februari 2004 21:27
Hm ja avhärdare hade vi förrut när vi bodde i villa. Men nu bor vi lägenhet, det är då inte möjligt att montera in en ny avhärdare i lägenheten: Hm finns det någon annan lösning på de.. Nån mindre typ av renare för kalk?
#9 - 4 februari 2004 21:32
Den enda zeolithen jag känner till är de silikatmineral som tar upp positiva joner, såsom Mg, Na, K, Ca, osv. Att de skulle ta upp nitrat som är en negativ jon tror jag inte, däremot motverkar det uppbyggnaden av nitrat och nitrit eftersom det kan ta upp ammoniumjoner.

Man kan säkert regenerera med saltsyra som du säger och då "laddar" man zeoliten helt enkelt med vätejoner istället för natriumjoner.

Varför natriumjoner inte skulle uppskattas av fisken förstår jag inte då man ofta använder salt i akvarier (i måttliga mängder förstås). Dessutom är den zeoliten som saluförs av akvarieaffärer uppladdad med just natriumjoner. Men saltsyra kanske är ett bättre regenereringsämne i vissa fall.

Problemet här var väl just kalkhalten i vattnet som var problemet och inte dåligt vatten och att då kunna köra en low-tech avhärdning med zeolit tycks mig ganska smidig. Fast jag har själv ingen erfarenhet av det ska tilläggas.

Slå mig om jag har fel! :)
MVH Kalle
#10 - 4 februari 2004 22:05
Blev lite fel formulerat...tar upp ammonium som du säger skulle det vara och på så sätt uppkommer inte nitrat.

"Varför natriumjoner inte skulle uppskattas av fisken förstår jag inte då man ofta använder salt i akvarier (i måttliga mängder förstås). Dessutom är den zeoliten som saluförs av akvarieaffärer uppladdad med just natriumjoner. Men saltsyra kanske är ett bättre regenereringsämne i vissa fall."

Jag menar att om du använder zeolit direkt i akvariet som enbart jonbytare och använder natrium kommer vattnet bli väldigt mjukt (om det inte innehåller en massa kalcium förstås) det var själva poängen.
Av erfarenhet så vet jag att det inte går att odla fisk och att den inte trivs (blir lätt sjuka) genom att bara använda ett avhärdat vatten som endast innehåller natriumjoner och inga andra salter.

Kanske skulle fungera om man inte regenerera det för ofta, men i så fall vore det bättre att avhärda vattnet innan man häller i det och blanda det med lite vanligt vatten för att höja hårdheten något.

Tror inte att de som köper zeolit till sina kar regenerar det överhuvud taget utan använder det som vilket bra filtermaterial som helst. De som normalt har mycket mjukt vatten och skulle använda det som det var tänkt från början skulle helt ta bort all kalcium och magnesium ur vattnet och kvar skulle det bli ett mycket ostabilt vatten.

Zoelit har använts mycket länge inom vattenrening för att just ta bort uppkomsten av nitrat (ammonium) men regenereras då med saltsyra.
Används av kommunala vattenverk, simanläggningar mm.

Mvh Janne
#11 - 4 februari 2004 22:13
Jag tror jag förstår lite bättre vad du menar nu!

Att avhärda vattnet helt med zeolit tror jag inte heller är nån mening med och det tror jag blir väldigt svårt med enbart det som hjälp, men kanske att det går att använda om man vill få bort ett överskott av kalciumjoner. Karbonathårdheten förändras ju inte heller vid denna typ av avhärdning.

MVH Kalle
#12 - 5 februari 2004 10:10
Hej mickeolsson

Karbonaterna kan du fälla ut med hjälp av t ex. oxalsyra. Men det krävs lite mer plaskande med vattnet, vilket i längden inte är så roligt. Kalciumjonerna går också att fälla.

Själv använder jag zeolit i alla akvarier och regenererar den med salt(NaCl) orsaken till att jag inte använder saltsyra(HCl) är att allt vatten är behandlat med torv, vill inte ha lägre pH. Vattnet blir inte ostabilt för att man byter ut Kalcium(Ca)-/magnesium(Mg)- mot natrium(Na)joner.
#13 - 5 februari 2004 12:22
Ursprungligen skickat av Tottofagrin

Osmos är egentligen en nettotransport av vatten genom ett semipermeabelt membran. Sug på den... ;)

Jag kom på en tanke vad gäller kalk. I tvättmedel använder man ju zeoliter som avhärdare, zeoliten tar upp kalciumjonerna i vattnet och byter ut det mot natriumjoner. Man får natriumvätekarbonat i stället för kalciumkarbonat (kalksten). Borde man inte kunna använda zeolit i akvarier som en avhärdare istället för att bara binda ammoniumjoner? Någon som har erfarenheter?

MVH Kalle

det var ju det jag sa, fast i en enklare form. =) den sög jag allt på!
#14 - 5 februari 2004 13:29
Sssllluurrpp... :)
#15 - 5 februari 2004 18:14
Ok fosforsyra då? Hur funkar det. Zeolit vad är det/hur får du tag i det?
#16 - 5 februari 2004 19:37
De som säljer dammtillbehör brukar ha zeolit. Med fosforsyran sänker du pH och då omvandlas vätekarbonat(HCO3) till koldioxid(CO2) som i sin tur avgår/plockas upp av växterna. Du skiftar buffertsystem från karbonater till fosforsyrasystemet.
#17 - 5 februari 2004 20:41
Själv använder jag zeolit i alla akvarier och regenererar den med salt(NaCl) orsaken till att jag inte använder saltsyra(HCl) är att allt vatten är behandlat med torv, vill inte ha lägre pH. Vattnet blir inte ostabilt för att man byter ut Kalcium(Ca)-/magnesium(Mg)- mot natrium(Na)joner.

Men du byter vatten varje vecka med ett högre dGH än vad du har i akvariet och då tillför regelbundet ny Ca och Mg...allt beror på hur mycket zeolit man använder/eller hur högt dGH man har i det vatten man byter med...tillräckligt mycket zeolit ger ett dGH på 0 och nästan bara Na joner kvar i vattnet vilket ger obalans i karet och då menar jag inte pH utan brist på mineraler, zeoliten mättas mycket snabbt av Ca och Mg joner och behöver regenereras varje dag för att jonbyte skall kunna ske och kör du runt samma vatten med mättad jonbytarmassa så kommer Na jonen att byta tillbaks med Ca eller Mg jonen och vattnet stabiliseras.
Jag menade att det kanske inte är så bra för de med mycket mjukt vatten där en liten mängd zeolit kan sänka dGH till 0.

Mvh Janne
#18 - 6 februari 2004 08:56
Jag byter inte vatten varje vecka möjligen en gång i månaden, men oftast en gång var annan månad. Kranvattnet är också mjukt(2.5-3dGH). GH kan inte bli noll(0) möjligen ej mätbar med de tester som normalt används för akvarier. Byter zeolit i samband med vattenbytet.

Vad innebär det att vattnet är ostabilt m a p mineraler?

Syftet för mig med zeoliten är:
1/hålla kväveföreningarna låga
2/minska något på GH

När det gäller hur ofta man måste byta zeoliten är det molmassan av de joner som finns i vattnet vs den molmassa av joner som finns i zeoliten. Har man stor vatten volym och liten massa zeolit måste den naturligvis bytas ofta. Men jag gör precis tvärt om, stor volym av zeolit och liten vatten volym.
#19 - 6 februari 2004 15:46
Ok. är det bra med fosfor då? ´Kan inte så mycket kemi, men om det funkar med fosfor så måste det väl va en ganska enkel lösning. Har beställt en osmos ifrån PWSS. Jag kommer nog att använda den. Men finns det någon lösning att få bort kalkeen innam. Tex med fosfor eller saltsyra? Är den enda lösningen avhärdare då. De finns ju bara stora såna..
#20 - 6 februari 2004 17:58
Du kan sänka kH till 0 med hjälp av fosfor eller saltsyra innan där saltsyra är effektivast, beroende på hur högt kH du har avgör mängden saltsyra.
En 3,5% saltsyra räcker att använda, ca 6-8 ml 3,5% saltsyra per 10 L vatten för att ta bort 70 mg vätekarbonat (ca kH 4), för att få bort kolsyran som bildas måste du lufta vattnet under 1-2 dygn efter detta så ska pH ligga mycket nära 5,6 och då är all vätekarbonat förbrukad, under 5 så har du använt för mycket syra och över 6 för lite syra.

Du kan sänka dGH eller helt ta bort kalcium och magnesium med
Oxalsyra som reagerar med detta och fäller ut det ur vattnet, oxalsyra är mycket giftigt och bör användas med försiktighet, man tillsätter oxalsyran i ett kärl med vatten och låter det stå 1-2 dygn tills det klarnat, på botten kommer det utfällda Ca o Mg att ligga som ett pulver/skikt. När man sedan skall tömma kärlet så får man inte få med något utav denna fällning utan endast det klara vattnet, fällningen innehåller oxalsyra som inte förbrukats och kan förgifta vattnet...ingen bra metod om man inte är väldigt duktig på kemi.

Problemet är sedan att köra detta vatten genom en RO, behövs en pump som kan ge några bar för att pressa vattnet genom mebranet (första alternativet vid det andra behövs ingen RO).
Du kan använda en RO direkt kopplad på kranen men får byta membran lite oftare pga det höga kalciuminnehållet.

pupfish,
Eftersom du regenererar med Na vore det intressant att veta om din zeolit verkligen sänker ammonium halten/kväveförening (nitrat), har du några anteckningar på resultatet som du kan delge kontra utan zeolit?
Eftersom Na joner används för jonbyte med Ca och Mg joner normalt och vätejoner används för jonbyte med ammonium, jag har inte provat själv i mina akvarier men jag har arbetat en del med jonbytare så vore det intressant att veta om det fungerar.
Vi säger att du har dGH 3 när du börjar använda zeoliten...vad har du efter 1-2 dygn och vad är dGH strax innan nästa vattenbyte?
Likaså No3, hur hög är den vid samma tillfällen? och likaså om du har växter i karet.

Kanske låter som jag tvivlar vilket jag gör men jag kan även ha fel.

Mvh Janne
#21 - 6 februari 2004 18:26
När det gäller användande av oxalsyra, citronsyra och askorbinsyra så är det enkelt att bestäma mängden. Detta gör man genom att använda en pH-indikator. Använd 100 ml(1 dl) vatten och droppa i indikatorn och tillför sedan lösningen av den kemikalie som du bestämer dig för att använda. Du kan sedan välja att sänka pH till t ex. 6.0 och då tillför du lösningen tills indikatorn visar 6.0 i provet. sedan är det bara att räkna ut vilken volym du måste tillföra till vattnet för att pH ska bli 6.0. ENKELT VA!!!

Ja, den sänker faktiskt kväveföreningarna. Mäter jag halterna i reagensen efter att zeoliten är upptagen så kan jag mäta väldigt höga halter nitrat. Jag kan konstatera att GH blir lägre har dock inte gjort mätningar efter 1-2 dygn men väl vid vattenbyten. Ja, jag har växter i alla akvarier. Det är inte ovanligt att NO3 halten inte går att mäta.

Men som jag skrev tidigare är huvudsyftet att hålla kväveföreningarna nere om sedan GH påverkas eller inte har ingen större betydelse. Det som förutom detta är viktig i mitt fall är att hålla buffertkapaciteten vid 0.5 KH eller lägre. Eftersom äggbefruktningen blir avsevärt mycket bättre. Ja, temperaturen är också viktig för vissa av arterna som jag har(övervintring).

Varför är HCl bättre/effektivare än H3PO4?
#22 - 6 februari 2004 21:54
När det gäller användande av oxalsyra, citronsyra och askorbinsyra så är det enkelt att bestäma mängden. Detta gör man genom att använda en pH-indikator. Använd 100 ml(1 dl) vatten och droppa i indikatorn och tillför sedan lösningen av den kemikalie som du bestämer dig för att använda. Du kan sedan välja att sänka pH till t ex. 6.0 och då tillför du lösningen tills indikatorn visar 6.0 i provet. sedan är det bara att räkna ut vilken volym du måste tillföra till vattnet för att pH ska bli 6.0. ENKELT VA!!!

Meningen med oxalsyran var att åstadkomma en utfällning för att göra vattnet mjukt och inte att sänka pH och jag hoppas ingen använder det i ett akvarium för att sänka pH.
Citronsyra/askorbinsyra är en mycket svag syra jämfört med oxalsyra, för att åstadkomma samma utfällning går det åt mycket mer.
Att bestämma mängden syra genom att hälla en bestämd mängd i 100 ml vatten tills man nått det pH man önskar stämmer inte heller för det första som händer är att kolsyra bildas och pH droppar direkt för att sedan stiga igen, endast efter genomluftning vet man om pH är stabilt och det krävs mer mängd vatten för ett nogrannare prov, och citronsyra/askorbinsyra går inte använda för att åstadkomma ett stabilt pH...den är helt enkelt för svag och saknar buffringsförmåga.

Ja, den sänker faktiskt kväveföreningarna. Mäter jag halterna i reagensen efter att zeoliten är upptagen så kan jag mäta väldigt höga halter nitrat. Jag kan konstatera att GH blir lägre har dock inte gjort mätningar efter 1-2 dygn men väl vid vattenbyten. Ja, jag har växter i alla akvarier. Det är inte ovanligt att NO3 halten inte går att mäta.

Hur snabbt efter du har tagit upp zeoliten har du höga halter nitrat?
Vore intressant att veta No3 dagen efter du tillsatt zeolit och sedan mäta No3 varje dag första veckan och sedan 1/vecka fram till nästa vattenbyte för att se om det sker ett jonbyte hela tiden.
Om du provat zeolit i något kar utan att regenerera det och märkt någon skillnad på No3 halterna vore också mycket intressant att veta.
Zeolit är i sig mycket porös och kan troligen skapa aneorob miljö där nedbrytning av nitrat kan ske utan jonbyte, beroende på hur växterna frodas så håller även de ner nitrathalten och har du mycket växter som trivs så tar de hand om all nitrat. Nitrit existerar knappt i ett välfungerande akvarium så det intressanta är om zeolit verkligen kan rena vattnet från slutprodukten nitrat och om det sedan sker genom jonbyte eller nedbrytning får framtiden utvisa.
I vilket fall som helst så måste jag köpa lite zeolit för att prova om det verkligen stämmer.

Varför är HCl bättre/effektivare än H3PO4?

Om ändamålet är att omvandla vätekarbonat till kolsyra så är saltsyra en starkare syra och reaktionen blir snabbare samtidigt som restprodukterna blir mindre än vad fosforsyran lämnar efter sig.
Om ändamålet är att sänka pH är fosforsyran bättre eftersom den har en svag buffringsförmåga som saltsyran saknar.

Mvh Janne
#23 - 7 februari 2004 16:14
Använder du oxalsyra som kommer pH att falla precis som KH, testa ska du få se. Detta var en vanlig metod tidigare, du kan läsa mer om metoden i akvariet i när, var, hur serien kom ut sista gången 1976(eller var det 1974). Även användandet av zeolit finns beskrivet där. Mängden/koncentartionen av askorbinsyran eller citronsyran vs oxalsyran är faktisk obetydlig, dessutom är de två första lättare att köpa. Jag har själv använt metoden tidigare då jag inte hade utrymme för stora tunnor med torv.

Meningen med oxalsyran var att åstadkomma en utfällning för att göra vattnet mjukt och inte att sänka pH

Du har inte testat metoden ser jag. Vad består utfällningen av?

Om ändamålet är att omvandla vätekarbonat till kolsyra så är saltsyra en starkare syra och reaktionen blir snabbare samtidigt som restprodukterna blir mindre än vad fosforsyran lämnar efter sig.

Om ändamålet är att sänka pH är fosforsyran bättre eftersom den har en svag buffringsförmåga som saltsyran saknar.

Vad är då utmärkande för en stark syra? Saltsyran lämnar ifrån sig alla vätejoner d v s en(1) och fosforsyran lämnar ifrån sig 1-3 beroende på pH-värdet, men minst en(1). Därför är <b>inte</b> saltsyran effektivare men väl lika effektiv.

Hur snabbt efter du har tagit upp zeoliten har du höga halter nitrat?

Ett dygn efter att zeoliten placerats i reagensen kan jag mäta mycket höga värden. Ej ovanligt med 50-100 mg/l. Det förhåller sig troligen så att Na byts ut mot Ca/Mg och sedan fungerar zeoliten som en bra substrat för bakerierna som omvandlar NH4 till NO3.

#24 - 7 februari 2004 21:34
Ganska självklart att pH även sjunker om man använder oxalsyra, men syftet var inte att åstadkomma ett sänkt pH värde utan syftet var att fälla ut kalcium...eller hur och jag har inte använt den metoden själv. Och sedan använda det vattnet uppblandat med vanligt vatten till den hårdhet man önskar.
Och jag tycker fortfarande inte att man skall använda oxalsyra eftersom små mängder kan förgifta fiskarna.

Både saltsyra och fosforsyra sänker kH liksom alla mineralsyror men saltsyran lämnar inga fosfater kvar i vattnet som fosforsyran gör vilket är anledningen till att fosforsyran är mycket bättre för att sänka pH (fosfatbuffert). Saltsyran är däremot lättare att använda om målet är att sänka kH (vätekarbonat) både att mäta sig fram till rätt mängd för en bestämd sänkning och att restprodukten (vattnet) är lättare att påverka i den riktning man vill efteråt.
Oavsett vilken av dessa syror man använder så sjunker kH och därmed pH.

Ett dygn efter att zeoliten placerats i reagensen kan jag mäta mycket höga värden. Ej ovanligt med 50-100 mg/l. Det förhåller sig troligen så att Na byts ut mot Ca/Mg och sedan fungerar zeoliten som en bra substrat för bakerierna som omvandlar NH4 till NO3.

Då kan vi kanske vara överens om att regenerering med Na inte fungerar som jonbytare till NH4 (ammonium) och sänker nivån av NO3 (nitrat) utan endast byter med Ca/Mg joner (dGH).
Beroende på mängden zeolit som regenereras med NaCl i förhållande till vattnets hårdhet så mättas zeoliten inom ett visst antal timmar/dygn och behöver regenereras med samma tidsintervall om jonbyte skall kunna ske, när massan är mättad och en Na jon (slutet system) träffar den på nytt så byts den mot en Ca/Mg jon och ingen påverkan har egentligen skett av dGH mer än under den tiden som gått från regenerering tills att massan blivit mättad (förrutom den mängd Ca-Mg-Na som befinner sig i zeoliten) som då släpper ifrån sig Ca/Mg jonerna igen. Så att regenerera med NaCl i ett slutet system borde inte ge ett mjukare vatten om den inte regenereras direkt efter den blivit mättad och är syftet att hålla hårdheten konstant men lägre än kranvattnet man tillför behövs vattenbyte vid varje regenerering annars så tar man bort all hårdhet och ersätter Ca/Mg joner med bara Na joner. Borde vara lättare och enklare att göra vattnet mjukt först och sedan byta med detta.

Om man vill använda zeolit som jonbytare med NH4 så regenereras den med saltsyra och jonbyte sker med en vätejon, beroende på hur mycket ammonium som finns i karet som erätts av vätejoner och hur ofta den behöver regenereras så påverkas pH negativt...mer ammonium lägre pH. Men likaså är det viktigt här att regenerera massan när den är mättad annars återgår ammoniumet tillbaks i karet (slutet system).
Fördelen här att att pH är lättare att justera uppåt och att man förhindra nitrat att bildas i vattnet.

Antingen använder man zeolit som en biologiskt filtermassa eller som en jonbytarmassa.

Mvh Janne
#25 - 8 februari 2004 10:45
En sista kommentar till detta. Fakum är också att zeoliten tar upp ammonium då du laddar den med Na, under förutsättning att det inte finns några Ca- eller Mg-joner. Zeoliten kan också användas till att minska på tungmetaller( t ex. koppar) i vattnet.

Och jag tycker fortfarande inte att man skall använda oxalsyra eftersom små mängder kan förgifta fiskarna.

Men som vanlig gäller sunt bondförnuft, inte överdosera. Även det som normalt inte är faligt blir det om man överdosera. Överdoserar du med oxalsyra blir också pH ner mot 4 och det är inte önskvärt. Går du inte ner så långt blir restprodukterna obetydliga och ofarliga för fiskarna.

Om det nu är så att Na byts ut mot Ca/Mg och sedan sker det motsatta, d v s Ca/Mg byts mot Na och vi befinner oss vid ruta ett, så kan jag inte sänka GH eller göra ett nytt försök med zeolit uppladdat med Na i detta vatten. För kan jag göra det är första antagandet fel eller så har Ca/Mg-jonerna en form av inteligens(hjärna). För hur kan Ca/Mg-jonerna veta om om jag använder ny zeolit eller den gamla?

Du har delsvis rätt, men det kommer att uppträda ett jämvikts tillstånd mellan jonerna. Däremot så blir zeoliten inte lika effektiv som om jag låter vattnet passera en gång genom den. Det finns naturligvis en nedre gräns när metoden inte längre fungerar, d v s jag kan inte utföra ett jonbyte där alla Ca/Mg byts ut mot Na.
#26 - 8 februari 2004 20:24
Hm.. Nu börjar det bli mycket Kemi!
Om jag nu gör som så: att jag kör med RO/osmos och sen sänker PH med Saltsyra eller Fosfor.. Är det en lämplig kombination? Eller bara köra allt med Saltsyra eller Fosfor i en seperat tank ca 1-2 dygn med cirkulation?
#27 - 8 februari 2004 20:39
Om det nu är så att Na byts ut mot Ca/Mg och sedan sker det motsatta, d v s Ca/Mg byts mot Na och vi befinner oss vid ruta ett, så kan jag inte sänka GH eller göra ett nytt försök med zeolit uppladdat med Na i detta vatten. För kan jag göra det är första antagandet fel eller så har Ca/Mg-jonerna en form av inteligens(hjärna). För hur kan Ca/Mg-jonerna veta om om jag använder ny zeolit eller den gamla?

För i den nya zeoliten finns bara Na joner så lite smarta är dom och några kommer byta plats igen. Om vi säger såhär, första gången man använder zeolit kommer jonbyte ske effektivt några timmar varefter det vänder och man får jonbyte åt två håll...tar man då ur zeoliten och regenererar den med nya Na joner och samtidigt sköljer ur Ca/Mg jonerna innan man stoppar ner det igen i filtret så kommer det fungera igen men sämre för kvar i karet finns både Na joner och Ca/Mg joner...när antalet joner är ungefär lika utav Na som Ca/Mg så slutar inte jonbytet men dGH påverkas inte mer. Om man däremot byter en massa vatten (tar bort Na joner och tillsätter nya Ca/Mg joner) vid varje tillfälle som man utför regenerering kommer en viss påverkan att ske utav dGH...så jonbytare i ett slutet system är nog ingen bra metod.
Du har delsvis rätt, men det kommer att uppträda ett jämvikts tillstånd mellan jonerna. Däremot så blir zeoliten inte lika effektiv som om jag låter vattnet passera en gång genom den. Det finns naturligvis en nedre gräns när metoden inte längre fungerar, d v s jag kan inte utföra ett jonbyte där alla Ca/Mg byts ut mot Na.

Läste mitt tidigare inlägg en gång till och erkänner att jag tänkte lite fel när jag skrev det, som du säger så uppstår ett jämviktsförhållande mellan zeoliten och vattnet och dGH kan i princip aldrig bli 0.

Zeolit finns i många olika utföranden/egenskaper var och en anpassad till olika sorters jonbyte beroende på vad man vill ta bort ur vätskan och laddas således med passande jonbytare.

Mvh Janne
#28 - 8 februari 2004 20:54
Eftersom ditt kH och dGH är så pass högt kommer du att få använda mycket saltsyra alt. fosforsyra för att sänka hårdheten och i huvudsak sänks kH, du kommer istället att få en mycket hög konduktivitet (total salthalt) av all syra som inte heller är bra för discus.
Använd en RO och blanda sedan till vattnet till lämpliga värden med kranvattnet, tillsätt sedan fosforsyra för att sänka pH till lämplig nivå...för att stärka bufferten kan du använda lite torvgranulat i filtret. Bered vattnet först och inte i karet.

Tillägg, eller använda bara torvgranulat och skippa syran...det räcker med torv för att komma ner runt 6,5 i pH. Syran kan ställa till mer besvär än nytta ibland och om man verkligen vill ha ett mycket lågt pH så är fosforsyran bra men då är vi nere under 6,0 och en fosfatbuffert fungerar bäst under 5,6 i pH...över detta så är det vätekarbonat och kolsyra som är buffert.

Mvh Janne
#29 - 9 februari 2004 19:27
Tackar. Nu är jag med.. Kommer givetvis att bereda vattnet i särkilt kar utan fiskar... Då är det bara att köra när grejerna kommer.

Annons