Kalk i innerfilter, dum idé?

#1 - 11 februari 2005 13:01
Jag har ett Fluval 4 plus innerfilter med vit filtermatta i två delar. Mellan dessa delar placerade jag en nylonstrumpa med 1 dl faxegrus. Anledningen till att jag vill ha faxegrus i karet är för att höja KH och pH, och anledningen till att jag placerade det i filtret var för att jag skulle slippa se det. Min tanke är också att det kanske eventuellt kan fungera som ett biofilter.

Var det en dum idé? Kan filtreringen påverkas negativt av mitt ingrepp?
#2 - 11 februari 2005 13:06
Nej, det är ingen dum idé. Rätt många gör så just för att höja KH och pH - att ha kalken i filtret innebär ju ett bra flöde över kalken, så den jobbar bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 11 februari 2005 13:07
[QUOTE=emilym]Jag har ett Fluval 4 plus innerfilter med vit filtermatta i två delar. Mellan dessa delar placerade jag en nylonstrumpa med 1 dl faxegrus. Anledningen till att jag vill ha faxegrus i karet är för att höja KH och pH, och anledningen till att jag placerade det i filtret var för att jag skulle slippa se det. Min tanke är också att det kanske eventuellt kan fungera som ett biofilter.

Var det en dum idé? Kan filtreringen påverkas negativt av mitt ingrepp?[/QUOTE]
Tycker att faxekalk i ett innerfilters begränsade yta blir väl tätt.
Varför inte istället sprida ut det i gruset då lär du knappast se det. Tycker också att kalkmjöl (som man använder i trädgårdar) är effektivare än kalkgrus när det gäller att buffra vattnet.
#4 - 11 februari 2005 13:14
Det är just tätheten i filtret som oroar mig lite nu i efterhand. Jag har fin blästersand och vill inte ha vita grusprickar överallt.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 februari 2005 13:19
[QUOTE=emilym]Det är just tätheten i filtret som oroar mig lite nu i efterhand. Jag har fin blästersand och vill inte ha vita grusprickar överallt.[/QUOTE]
Du kan ju i så fall gräva ner strumpan i sanden - en fördel med att ha det i filtret är dock det som Azur skriver - dvs vattnet cirkulerar väldigt mycket just där vilket ökar effekten.
Hade det varit frågan om ett ytterfilter med gott om plats för filtermaterial så hade man med fördel kunnat placera det i filterbehållaren, men innerfiltren har ju redan från början för lite plats för filtermaterial.
#6 - 11 februari 2005 13:27
Cirkulationen genom filtret var en av anledningarna till placeringen.

Nu är ju filterbehållaren ganska så stor och en utplattad kalkstrumpa fick lätt plats, det är svårt att veta om jag gjort något bra eller dåligt. Tiden får helt enkelt utvisa.
#7 - 11 februari 2005 13:48
Är det fortfarande bra flöde genom filtret? Isf funkar det nog.
#8 - 11 februari 2005 14:04
Ja, det tycker jag.

Annons