Hej!
Jag har lärt mig, som förmodligen de flesta andra också har, att man inte ska stoppa i kalk i akvariet. Kollade runt lite på zoonen.se och såg denna artikel: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2224485
Stämmer det som skrivs?
Kjell Fohrman skrev:Jag använder det i alla mina akvarier - dvs även i de som innehåller survattensarter
Kjell Fohrman skrev:Som du också kan läsa i Zoopets akvarievattenartiklar http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=11 så är det bra med kalk i vatten. Jag använder det i alla mina akvarier - dvs även i de som innehåller survattensarter
Bygert skrev:Om kalk är bra i akvarium är en fråga av samma typ som hur långt är ett snöre. Å ena sidan är kalk eller i vart fall kalcium livsnödvändigt, fiskar funkar inte utan kalcium. Å andra sidan finns former av kalk som är frätande och som dödar fisk i måttliga doser.
Det som oftast menas när man säger kalk är kalksten, kalciumkarbonat. Den formen av kalk är mycket svårlöslig i vatten, i rent vatten nästan olöslig, däremot så löser den sig vid närvaro av syror. Har man kalksten i vattnet så kommer den därför i någon mån att fungera som en buffert som hindrar pH från att sjunka. Kalksten i sig kommer däremot inte att förmå att driva upp vattnet till de vattenvärden man vill ha till t ex Malawi.
Så därför, vill man ha ett mjukt och surt vatten så är kalksten inte bra det kommer att hindra att man trycker ner värdena. Vill man å andra sidan ha ett basiskt och hårt vatten så är kalksten inte tillräckligt, det behövs annat. Och däremellan finns det då naturligtvis ett område där man kan använda kalk utan problem och i vissa fall till viss nytta.
tomwid skrev:Hur, och i vilken form, tilsätter du kalk?
En fluga gör ingen sommar. Några få äggskal gör nästan ingen nytta allsNasso skrev:Faxekalk. Är det någon form utav krossad kalksten?QUOTE]
ja
[QUOTE]Vet någon hur högt PH det kommer att vara i akvariet och man tex mixar ner ett par äggskal och blandar ut med sanden?
Jag har också fått lära mig att man inte ska ha kalkhaltigt grus i akvariet med fiskar som vill ha lågt PH. Det är alltså helt felaktigt?
Kjell Fohrman skrev:Det jag inte håller med om är att det inte är bra om man vill ha ett surt vatten - detta eftersom i ett vatten med låg buffringsförmåga (vilket är fallet i större delen av Sverige) så varierar pH oerhört mycket och ett svängande pH är betydligt sämre för survattensarter än ett pH som ligger strax över 7. Jag skulle också vilja påstå att detta också är helt Ok för 95% av alla arter som har sitt ursprung i survattensområden
Vill man ha ett väldigt lågt och stabilt pH så är det bästa att köra med kalciumkarbonat OCH CO2
Kjell Fohrman skrev:Rödmunstetror kräver inte extremt surt vatten och de har alltid funkat utmärkt i mina "kalkakvarier".
De flesta som säljs är ju också odlade - med de vildfångade bör man kanske vara lite försiktigare