Kalk?

#1 - 9 december 2005 20:43
Jag misstänker att jag har för hög kalkhalt i mitt akvarium. Jag har snäck/korall sand som kanske inehåller kalk. Kan man göra något annat än att ta bort sanden?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 december 2005 21:27
Visst innehåller det kalk men om det är för mycket, för lite eller lagom beror ju på vilka kranvattenvärden du har och vilka fiskar du har.
#3 - 12 december 2005 19:44
Jag har ett par blåciklider i och en otocinclus. De har en massa yngel helatiden. Men ynglena dör efter några veckor och fiskarna verkar vara allmänt hängiga och de är bleka väldigt ofta. Kan detta bero på att det är för mycket kalk i vattnet? Eller kan det vara något annat?
#4 - 12 december 2005 19:52
hur ofta gör du rent? hur stort akvarium? hur ofta matar du? nitrit? etc ge oss mer info så blir det lättare
#5 - 12 december 2005 19:57
Ja inte har dina problem med kalket att göra. Berätta mer om ditt kar så kanske vi kan hitta problemet.
MVH
Magnus
#6 - 13 december 2005 14:53
Det är ca. 80 liter. Har en ganska stor rot i, stenar och grottor, och korallsanden då. Mycket växter. Byter ca. en tredjedel av vattnet varannan/var tredje vecka. Tar bort alger, små trådliknande saker, på glaset nästan varje dag. En ordentlig rengöring då jag tar upp sanden osv ca fyra gånger varje år. Vattnet blir rödbrunt väldigt snabbt, det kanske har med roten att göra? Doppvärmare som håller vattnet kring 26 grader helatiden. Reningsverk med syrepump. Vad vill ni veta mer? Kan ni komma på vad som är fel? / malin
#7 - 13 december 2005 14:57
Jag matar en gång varje dag, ibland två. Med vanligt TetraMin torrfoder, som små färgglada flingor. På helgen då jag har mer ledig tid brukar de få röda mygglarver. Kan det bero på maten? Jag har inte hällt i något medel av något slag förutom när jag startade akvariumet i våras då jag hade i lite aquasafe. / Malin
#8 - 13 december 2005 16:28
ja roten kan färga vattnet tefärgat

varför en helrengöring?
#9 - 14 december 2005 19:05
har ingen slamsug och sanden blir rätt full med skit efter ett tag. Det funkar ju som ett reningsfilter. Jag gör en helrengöring ca tre fyra ggr per år då jag tar upp allt och frächar upp allting.
#10 - 14 december 2005 19:14
ja men om du tar bort ditt "reningsfilter" i sanden så rubbar du ju allt... mycket nitrit o så bildas då... inte bra...
#11 - 15 december 2005 21:39
men sanden blir så skitig att det ser äckligt ut. Och om jag inte gör ren sanden kommer ju inte smutsen bort och då tillslut rengör ju inte sanden vattnet längre. Kan det verkligen vara det som gör mina fiskar sjuka? Vad är egentligen nitrit och hur bildas det? Behöver fiskarna det eller mår de dåligt av det?
#12 - 15 december 2005 21:51
Slamsug bara på ytan lite om du tycker det ser skitigt ut, sug inte ner i sanden, bakterierna försvinner då. Nitrit bildas av amonium och amoniak från nedbrytning av foder och fiskavföring. Bakterier är väldigt viktigt att de finns i karet. Läs om kvävecykeln. Den borde alla akvarister känna till.
#13 - 16 december 2005 17:23
okej. tack så jätte mycket. / malin
#14 - 17 december 2005 10:29
Ja, inte är helrengöring bra för dina fiskar. Med ett väldimentionerat filter blir inte sanden vidare smutsig. Om den ändå blir det med bra filter så slamsug försiktigt bara på ytan.
MVH
Magnus

Annons