Kalk?

#1 - 11 mars 2011 08:32
Hur kan man ge extra kalk till äppelsnäckor? Hur ser det ut, är det liksom pulver eller? Det finns ju såna där "sköldpaddor" med kalk också, ska man använda såna? Skadar det inte räkorna? :)
#2 - 11 mars 2011 08:35
Vanlig kalksten, kalkstenskross, ordentligt rengjort äggskal.
Och som du var inne på, finns kalk "paddor" som funkar, men dom är ju oftast inte så snygga i karet.
Vad jag vet så vill även räkorna ha kalk till sina skal.
Jag kör med lite kalksten i mitt snäck/räk kar .
#3 - 11 mars 2011 08:54
en annan sak som är bra är att ge dom broccoli. det innehåller mycket kalk så de kan ta upp det via maten. så mata med broccoli tycker jag. man kanske inte vill ha kalksten i sitt kar nämligen. o broccoli har jag för mig är bättre en just kalksten. men kan ha fel där
#4 - 11 mars 2011 21:37
Okej! Jo har hört att folk brukar ge broccoli, men inte för ofta väl i så fall? En gång i veckan eller så? Och den ska väl vara kokt?
#5 - 11 mars 2011 21:50
Kalk i olika former som löser sig i vattnet är bra för att det höjer buffringsförmågan och pH i vattnet vilket gör att snäckskalen inte löser upp sig, men snäckorna har svårt att tillgodogöra sig den kalken för att bygga nytt skal. Den kalken måste de få i fodret. De flesta gröna grönsaker som just broccoli, ärter. spenat mm innehåller kalk. Djupfrysta grönsaker är förvällda så det räcker med att tina dem.
Har du ancistrus t ex så älskar de också broccoli.
Du kan ge oftare än n gång i veckan, men låt inte samma bit ligga i mer än max 24 timmar, utan byt i så fall och ge en mindre bit nästa gång.

Annons