Kalium,K = KH eller dKH ?

#1 - 20 februari 2005 15:54
Gick in på: http://www.norrvatten.se/omvatten/medel_dricksvatten.pdf
för att läsa värden för mitt inkommande vatten. Min fråga är om värdet för Kalium,K i provet är det samma som KH eller dKH när vi talar om värdet i akvariesammanhang? Det värde som anges i tex dropptester.
#2 - 20 februari 2005 16:00
K har inte med det att göra.
Men.... alkalinitet kan omvandlas till Kh om du dividerar med 17.86.
#3 - 20 februari 2005 16:53
[QUOTE=Håven]Gick in på: http://www.norrvatten.se/omvatten/medel_dricksvatten.pdf
för att läsa värden för mitt inkommande vatten. Min fråga är om värdet för Kalium,K i provet är det samma som KH eller dKH när vi talar om värdet i akvariesammanhang? Det värde som anges i tex dropptester.[/QUOTE]

Nej! Grundämnet K-Kalium har inget direkt samband till begreppet KH.
KH(på Sv. karbonathårdhet) mäter CaCo3(Calsiumkarbonaten).
CaCo3 kallas även för temporär hårdhet(för att den försvinner vid kokning)
Alkaniteten(jordsalter) brukar Ca & Mg(magnesium) kallas.
-Geezer-
#4 - 20 februari 2005 18:05
Geezer: alkanitet har inget med Ca eller Mg att göra...

kh och alkanitet är för de flesta däremot samma sak (om man inte har torv eller annat som påverkar vattnet). kh mäter CaCO3 och CO3 påverkar alkaniteten.

det enda kalium används för i sötvattenakvariesammanhang är vid gödning då det är ett av de ämnen som växter behöver riktigt mycket av.

hur det är i saltvattensakvarier och vad man har kalium till där vet jag inte.
#5 - 20 februari 2005 20:15
[QUOTE=NE]K har inte med det att göra.
Men.... alkalinitet kan omvandlas till Kh om du dividerar med 17.86.[/QUOTE]

Fann alkaliniteten på annan sida. 77mg/l delat med 17.86 = 4.31

Bikarbonat för att höja till värden kring 6-7 för att vara på den säkra sidan med stabilt pH ??
#6 - 20 februari 2005 20:32
[QUOTE=averater]Geezer: alkanitet har inget med Ca eller Mg att göra...

kh och alkanitet är för de flesta däremot samma sak (om man inte har torv eller annat som påverkar vattnet). kh mäter CaCO3 och CO3 påverkar alkaniteten.

det enda kalium används för i sötvattenakvariesammanhang är vid gödning då det är ett av de ämnen som växter behöver riktigt mycket av.

hur det är i saltvattensakvarier och vad man har kalium till där vet jag inte.[/QUOTE]
Kunde du inte gissa dej till att det var saltformen till dessa joner jag menade?
De alkaliska metallerna är mycket riktigt Gr.1A (bla. Na,K,) men man brukar även räkna in Mg&Ca i vattenkemi samanhang.
Alkanitet är i allra högsta grad CaCo3 ,eftersom CO3 jonen snabbt binds upp
av Mg/Ca-joner i vattnet. Så när du mäter KH mäter du direkt inte molariteten för CO3,utan för CaCO3!
-Geezer-
#7 - 21 februari 2005 08:08
[QUOTE=Håven][QUOTE=NE]K har inte med det att göra.
Men.... alkalinitet kan omvandlas till Kh om du dividerar med 17.86.[/QUOTE]

Fann alkaliniteten på annan sida. 77mg/l delat med 17.86 = 4.31

Bikarbonat för att höja till värden kring 6-7 för att vara på den säkra sidan med stabilt pH ??[/QUOTE]

Med KH ~4 så tycker jag inte du ska börja "mecka" med bikarbonat, om du inte vill ha högre pH förståss.
#8 - 21 februari 2005 14:28
[QUOTE=Geezer]
Kunde du inte gissa dej till att det var saltformen till dessa joner jag menade?
De alkaliska metallerna är mycket riktigt Gr.1A (bla. Na,K,) men man brukar även räkna in Mg&Ca i vattenkemi samanhang.
Alkanitet är i allra högsta grad CaCo3 ,eftersom CO3 jonen snabbt binds upp
av Mg/Ca-joner i vattnet. Så när du mäter KH mäter du direkt inte molariteten för CO3,utan för CaCO3!
-Geezer-[/QUOTE]

hur mycket CO3 som är bundet till Ca beror väl på ph? ( CaCO3 + H30+ <-> Ca++ + HCO3- )

kh/gh har däremot inget med H, Na, K ... att göra då dessa sällan blir bundna av t.ex. CO3 till något ej vattenlösligt. som tex kalkavlagringar.

det som ca + mg brukar kallas är ju gh. där endast en del är kh. och det är endast kh som påverkar alkaniteten.

nu har jag väl det mesta rätt i mitt rättande? eller har du rätt som rättar mig när jag rättade dig?
#9 - 21 februari 2005 14:59
Detta svar har jag tidigare fått av Puhfish:
1/ Kalcium- och magnesiumjonen påverkar GH.

2/Alla salter som innehåller karbonater( t ex. HCO3 eller CO3(beror på saltet)) påverkar KH men även hydroxid(OH, beror lite på omständigheterna).

Salter som innehåller kalcium(Ca) och magnesium(Mg) påverkar GH.

Kalciumsulfat(CaSO4) påverkar endast GH, men natriumvätekarbonat(NaHCO3) påverkar KH. Kalcium(di)vätekarbonat(Ca(HCO3)2) påverkar både GH och KH.

http://zpet.se/forum/showthread.php?t=55624
#10 - 22 februari 2005 08:01
[QUOTE=NE]Detta svar har jag tidigare fått av Puhfish:
1/ Kalcium- och magnesiumjonen påverkar GH.

2/Alla salter som innehåller karbonater( t ex. HCO3 eller CO3(beror på saltet)) påverkar KH men även hydroxid(OH, beror lite på omständigheterna).

Salter som innehåller kalcium(Ca) och magnesium(Mg) påverkar GH.

Kalciumsulfat(CaSO4) påverkar endast GH, men natriumvätekarbonat(NaHCO3) påverkar KH. Kalcium(di)vätekarbonat(Ca(HCO3)2) påverkar både GH och KH.

http://zpet.se/forum/showthread.php?t=55624[/QUOTE]

Det var så jag tänkte förtydliga mej för Averater,så jag gör endast ett tillägg:
Alkaniteten är ju ett begrepp för hur mycket HCO3- joner det finns i vattnet. Men eftersom -standard-akvarietester inte mäter denna ,så beräknas KH´t från mängden CaCO3&MgCO3 i stället. -Info:Calsium&Magnesiumkarbonat kallas även för temporärhårdhet för att den tex. försvinner vid kokning.-
Summation: Temporärhårdhet och alkanitet har alltså ett direkt samband.
Man kan säga att förhållandet är Alkaniteten=Ca+Mg (räknat i ekvivalenter).
-Geezer-
#11 - 22 februari 2005 15:07
mäter inte standardakvarietester mägnden någon stark syra som krävs för att sänka ph't till ett visst värde?

i så fall mäter de ju visst HCO3-.
#12 - 23 februari 2005 09:11
Är det inte så att det är karbonatjonerna som mäts, men man använder enheten CaCO3?
Säg att man mäter upp 70ppm CaCO3 med testet, men igentligen kanske det i verkligheten är 20ppm MgCO3 och 50ppm CaCO3, detta är dock helt ointressant eftersom man bara är intresserad av CO3-- när det gäller alkanitet, därför använder man bara CaCO3 som enhet för att beskriva mängden CO3--?
#13 - 23 februari 2005 15:21
[QUOTE=heeke]Är det inte så att det är karbonatjonerna som mäts, men man använder enheten CaCO3?
Säg att man mäter upp 70ppm CaCO3 med testet, men igentligen kanske det i verkligheten är 20ppm MgCO3 och 50ppm CaCO3, detta är dock helt ointressant eftersom man bara är intresserad av CO3-- när det gäller alkanitet, därför använder man bara CaCO3 som enhet för att beskriva mängden CO3--?[/QUOTE]
har också för mig att tester funkar så.
#14 - 23 februari 2005 17:31
Jo, visst är det så?!

Man får inte reda på VAD som ger ett visst KH, utan bara vilket KH man har.
#15 - 23 februari 2005 19:27
[QUOTE=heeke]Man får inte reda på VAD som ger ett visst KH, utan bara vilket KH man har.[/QUOTE]

fast jag tror man mäter genom att mäta alkaniteten och sedan anta att all alkanitet kommer från kh.

och det är just HCO3- -jonen som ger alkanitet.
#16 - 23 februari 2005 22:25
[QUOTE=averater]mäter inte standardakvarietester mägnden någon stark syra som krävs för att sänka ph't till ett visst värde?

i så fall mäter de ju visst HCO3-.[/QUOTE]

Nej ,det är dessvärre inte så. Även den enklaste titrering man kan göra med saltsyra(HCL) kräver att man skyddar vattenprovet med t.ex. Kvävgas för att inte luften skall reagera med provet(och det gör den=snedställer resultatet)
Hälsn. -Geezer-
#17 - 23 februari 2005 22:29
Jag vet att de som säljer billiga KH -tester skriver att de testar Alkaniteten(HCO3-)
på manualen tex. Tetra-KH-test. Men det är rent "bullshit!"
-Geezer-
#18 - 24 februari 2005 14:52
[QUOTE=Geezer]
Nej ,det är dessvärre inte så. Även den enklaste titrering man kan göra med saltsyra(HCL) kräver att man skyddar vattenprovet med t.ex. Kvävgas för att inte luften skall reagera med provet(och det gör den=snedställer resultatet)
Hälsn. -Geezer-[/QUOTE]
det där får du gärna utveckla. inte för att jag misstror dig utan för at jag skulle vilja veta hur det annars ligger till.

jag vill både veta hur luften kan hinna påverka ett vattenprov av akvarievatten och HCl så att det spelar någon roll, och så vill jag veta vad man annars titrerar med.

edit...
hittade denna :
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/alkalinity.html
har dom fel?
#19 - 25 februari 2005 19:11
[QUOTE=averater][QUOTE=Geezer]
Hälsn. -Geezer-[/QUOTE]
det där får du gärna utveckla. inte för att jag misstror dig utan för at jag skulle vilja veta hur det annars ligger till.

jag vill både veta hur luften kan hinna påverka ett vattenprov av akvarievatten och HCl så att det spelar någon roll, och så vill jag veta vad man annars titrerar med.

edit...
hittade denna :
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/alkalinity.html
har dom fel?[/QUOTE]
Koldioxiden i luften påverkar provresultatet. Jag måste emellertid påstå att jag fördjupat er alla i trivialiteter! oavsett om -akvarietesterna- testar HCO3- eller
Ca+Mg ungf.= alkaniteten Detta stämmer om pH´t inte är för lågt,då kan man inte göra detta överslag. Att koldioxiden (i luften)inte påverkar resultatet
,är viktigt för labb.
Om dess påverkan stjälper "ett Tetra-test" -med dess redan taskiga noggranhet är nog osagt..!
Varför jag är säker på att testerna inte mäter alkaniteten direkt ?
Som sagt..Även de enklaste labb. metoder kräver titrering med saltsyra 1M
Jag är säker på att man inte får sälja frätande substanser i en Akvariebutik!
-Geezer-
är
#20 - 25 februari 2005 20:06
ang. frätande substanser så är det ju bara att spä ut lösningen till ex 0,1M och ta 10ggr så många droppar... eller ta vilken koncentration som hellst som ger enkla siffror och som akvarieaffärer får sälja.

vad gäller akvarietester så har dom inga större krav på stor nogrannhet och därför tror jag att luftens koldioxid inte hinner påverka tillräckligt för att märkas.

men jag är fortfarande nyfiken på dessa trivialiteter.
#21 - 25 februari 2005 21:30
[QUOTE=averater]ang. frätande substanser så är det ju bara att spä ut lösningen till ex 0,1M och ta 10ggr så många droppar... eller ta vilken koncentration som hellst som ger enkla siffror och som akvarieaffärer får sälja.

vad gäller akvarietester så har dom inga större krav på stor nogrannhet och därför tror jag att luftens koldioxid inte hinner påverka tillräckligt för att märkas.

men jag är fortfarande nyfiken på dessa trivialiteter.[/QUOTE]
Ja ,men du vet ju att man inte behöver ta 10* så många droppar.Eller kan "skaparen" redan förutsagt detta?
#22 - 26 februari 2005 07:26
Jag vet inget om kemi men detta kan kanske vara intressant för er,
på PO4 testen t.ex. finns det en varning för att det är frätande men det finns ingen sådan varning på KH testen.

/Niklas
#23 - 26 februari 2005 07:59
[QUOTE=Geezer]Ja ,men du vet ju att man inte behöver ta 10* så många droppar.Eller kan "skaparen" redan förutsagt detta?[/QUOTE]
då är det bara att använda ett en tiondel så stort prov...

om det däremot inte är frätande alls . som det borde vara om det innehåller någon saltsyra överhuvudtaget. som då kanske du har rätt ändå... men jag vill fortfarande veta vad och hur man mäter.
#24 - 4 mars 2005 11:43
[QUOTE=averater][QUOTE=Geezer]Ja ,men du vet ju att man inte behöver ta 10* så många droppar.Eller kan "skaparen" redan förutsagt detta?[/QUOTE]
då är det bara att använda ett en tiondel så stort prov...

om det däremot inte är frätande alls . som det borde vara om det innehåller någon saltsyra överhuvudtaget. som då kanske du har rätt ändå... men jag vill fortfarande veta vad och hur man mäter.[/QUOTE]
Jag vet inte heller vad den kemiska sammansättningen är i ett t.ex Tetra KH-test. Det skulle vara kul att veta. -Ta kontakt med tillverkaren.
-Geezer-

Annons