Kalium - det glömda näringsämnet?

#1 - 9 juni 2005 08:45
Hejhej.

Jag tänkte försöka avancera lite inom gödningens fantastiska värld och sitter därför och klurar lite kring olika nivåer och olika ämnen.

Med Defdacs stamlösningar så får man väl cirka 5 ppm NO3 och 0,5 ppm PO4, och det känns lite i underkant när man kör CO2 och cirka 0,6 watt/liter.

Men min fråga rör egentligen kalium. Om man gör stamlösningar i halvliters PET-flaskor med 7 tsk KNO3 och 4-5 krm KH2PO4 och doserar 10 ml per 100 liter så borde det, om jag inte har räknat helt fel, betyda att man bara doserar cirka 3 ppm kalium. Enligt Fertilator så ska man ligga mellan 10-20 ppm kalium. Är detta bara nys, eller doserar man normalt för lite kalium?

För att komma upp i 12 ppm kalium så skulle man behöva göra en stamlösning med 31 tsk KNO3, eller i vilket fall dosera så att man kommer upp i 20 ppm NO3. Eller? (Alternativt kan man ju dosera kaliumsulfat separat.)

Jag gjorde iallafall det veckliga 50-procentiga vattenbytet igår och tillsatte då KNO3 och KH2PO4 så att jag hamnade på 20 ppm nitrat, 1,5 ppm fosfat och därmed 12 ppm kalium. (Och dessutom mikrogödning i normal dos enligt den reguljära stamlösningen.) Detta gjordes genom att jag tog mina vanliga stamlösningar men tillsatte istället 45 ml KNO3 per 100 liter, 25 ml KH2PO4 per 100 liter, och 10 ml Nutrisi per 100 liter.

Frågor som nu dyker upp i mitt huvud: Har jag tänkt helt fel här? Ser ni några risker med att öka doseringen av PMDD på det här sättet? Och är kalium inte speciellt viktigt trots allt?

Bonusfråga: sulfat, det ska ingå 39 ppm i mitt kranvatten. Hur viktigt är sulfat som gödningsämne och är 39 ppm okej?
#2 - 9 juni 2005 10:31
Den stamlösning som de flesta använder innehåller för lite K, i varje fall om man använder CO2 och mycket ljus.

Själv torrdoserar jag KNO3 och K2SO4. Annars skulle det bli något i stil med vad du har räknat ut. Jag satsar för tillfället på att få 20 ppm K (inkl det K som ingår i vattnet) vid vattenbytet. Har lite lägre mellan vattenbyten då jag använder samma dos då också.
#3 - 9 juni 2005 10:33
K är viktigt och det stämmer att man bör ha mellan 10-20 ppm.

Även PO4 blir för lågt om du kör stamlösningen. Jag har ungefär dubbelt så mycket som Defdacs stamlösning ger.
#4 - 9 juni 2005 10:44
Vadå bortglömt???

Följer du receptet på PMDD så tillsätter du ju K2SO4 för att få just Kalium...
#5 - 9 juni 2005 11:13
Nej K är inte bortglömt det är bara nerhype:at från den orimliga 20 ppms rekommendationen. Människor dumpade ner K2SO4 som galningar för några år sedan (2003) för att det var ofarligt, tills att en del började märka konstiga Calciumbristsymptom som många antog hade att göra med K:s förmåga att hämma dom andra alkalimetallerna (Na, Mg, Ca).

Man får fullt tillräckligt med K från KNO3, och märker man K-brist med KNO3 så har man sannolikt även kvävebrist.

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200401/msg00077.html

"but it's still puts the K+ relative to N way over the needs of plants if you use KNO3 as a main nitrogen supply."

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200401/msg00212.html

"No, you don't _need any_ K+ separately dosed via K2SO4, KCl etc. All you
need is su[pplied except in RARE CASES with high fish loads, high tap water
NO3 levels, very low light, slow growth tanks etc.
Using KNO3 to dose the N, you'll never run out of K relative to N, you will
always be N limited in the tank using KNO3."

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200401/msg00163.html

"The routine I suggest indicates that you may not need any K+ supplements
besides KNO3 except is rare cases with high fish loads, less light/few
plants etc. "

Neil Frank håller med (Neil och Barr bråkade en gång i tiden om huruvida höga K-halter kan inducera stress i växter):

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200401/msg00215.html

"Like Tom said, plants dont need really high K. Because some plants might
replace K for Ca and because the conditions of aquariums are SO variable, I
rather be safe than sorry."

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200401/msg00317.html

"For now, I think suggesting using KNO3 only for most CO2 enriched tanks(No
extra K+ from KCl/K2SO4), REDUCE the recommended levels down to 10-15ppm
which is plenty for plants."
#6 - 9 juni 2005 11:16
Märk att det finns en skillnad. Har man hög fisklast med låga ljusnivåer så har man ofta inte problem med kväve/fosfor-begränsningar och det är enda gången extra K kan komma på tal via t ex K2SO4.

Kör man ett stort vattenbyte i veckan och fullt ös så är det dock inga probbs.
#7 - 9 juni 2005 11:53
Då kan det nog vara på sin plats för mig att dra ner på K-mängden i mina doseringar. Kanske halvera K2SO4
#8 - 9 juni 2005 12:17
[quote=petnym]
Följer du receptet på PMDD så tillsätter du ju K2SO4 för att få just Kalium...[/quote]
Nja, fast i den nya enkla Pelle/Nisse/Miriam-versionen så är inte kalium med i form av K2SO4. Det var därför jag undrade om just kalium. Jag är värsta pmdd-nooben så det är därför jag ställer såna här kanske lite korkade frågor.

[QUOTE=defdac]Nej K är inte bortglömt det är bara nerhype:at från den orimliga 20 ppms rekommendationen. Människor dumpade ner K2SO4 som galningar för några år sedan (2003) för att det var ofarligt, tills att en del började märka konstiga Calciumbristsymptom som många antog hade att göra med K:s förmåga att hämma dom andra alkalimetallerna (Na, Mg, Ca).
[/quote]

Tackar tackar! Jag har smurfat runt en del på nätet men inte riktigt vetat vart jag ska leta. Aquatic Plants Mailing List är nu bokmärkt.

Det jag undrade var ju just att man med stamlösningarna bara fick cirka 3 ppm med kalium. Men eftersom man då också bara fick cirka 5 ppm nitrat så är det alltså ändå det som tar slut först. Därmed min idé att köra cirka 20 ppm nitrat, vilket leder till 12 ppm kalium, vilket således verkar vara en alldeles utmärkt nivå.

Vad gäller frågan om sulfat så har jag letat mej fram till att det som finns i kranvattnet är mer än tillräckligt (39 ppm), men vad är egentligen det minsta som krävs? 39 ppm låter väldigt mycket med tanke på att det som det krävs mest av är kol och där ska man ju ha 20-30 ppm... Kan 39 ppm sulfat vara FÖR mycket? (Lite på samma sätt som att man kan överdosera kalium, vilket då kanske gör att man får kalciumbristsymptom.)
#9 - 9 juni 2005 12:44
[QUOTE=dinajel]Nja, fast i den nya enkla Pelle/Nisse/Miriam-versionen så är inte kalium med i form av K2SO4. Det var därför jag undrade om just kalium.[/QUOTE]
Pelle/Nisse/Miriam-namnleken är något lokalt som ingen utanför Zoopets forum känner till. Jag håller mig till PMDD där man refererar till allmänt kända handelsnamn och kemiska beteckningar.
#10 - 9 juni 2005 12:55
[QUOTE=petnym]Pelle/Nisse/Miriam-namnleken är något lokalt som ingen utanför Zoopets forum känner till. [/QUOTE]
Jepp, det är jag helt med på. Jag nämnde det för att i det basrecept som har absolut störst utbredning här på zoopet så ingår bara KNO3, KH2PO4 och mikro. Inget K2SO4. K2SO4 diskuteras öht väldigt lite här på zoopet, och när jag tittade på rekommenderade nivåer av kalium (10 till 20 ppm), så undrade jag varför det var så.

Jag håller mig till PMDD där man refererar till allmänt kända handelsnamn och kemiska beteckningar.

Ja, det gör helst jag också. Finns det nåt mer allmänt känt recept på PMDD som är mer internationellt spritt? Jag hänger ju i princip bara på zoopet och ciklid.se. Vilka fler ställen bör man hänga på? APC? Aquatic Plants Mailing List? Fler ställen?
#11 - 9 juni 2005 13:01
[QUOTE=dinajel]
Tackar tackar! Jag har smurfat runt en del på nätet men inte riktigt vetat vart jag ska leta. Aquatic Plants Mailing List är nu bokmärkt.
[/quote]
APC http://www.aquaticplantcentral.com är bra också. För att inte tala om [color=#008000]www.barrreport.com[/color] men den senare inte gratis.

Det jag undrade var ju just att man med stamlösningarna bara fick cirka 3 ppm med kalium. Men eftersom man då också bara fick cirka 5 ppm nitrat så är det alltså ändå det som tar slut först. Därmed min idé att köra cirka 20 ppm nitrat, vilket leder till 12 ppm kalium, vilket således verkar vara en alldeles utmärkt nivå.

Du får naturligtvis gärna dosera upp K-nivån också om du vill. Speciellt om du kör på uppmätt nitrathalt istället för att köra EI.

Mäter du nitrathalten och du har hög fisklast så kommer du sluta dosera KNO3, varpå K ryker snabbt. Inte bra.

Jag föredrar personligen att fulldospulsa allt regelbunden under veckan och skita i uppmätta värden och återställa 0-nivåerna en gång i veckan med ett stort vattenbyten (EI).

Vad gäller frågan om sulfat så har jag letat mej fram till att det som finns i kranvattnet är mer än tillräckligt (39 ppm), men vad är egentligen det minsta som krävs? 39 ppm låter väldigt mycket med tanke på att det som det krävs mest av är kol och där ska man ju ha 20-30 ppm... Kan 39 ppm sulfat vara FÖR mycket? (Lite på samma sätt som att man kan överdosera kalium, vilket då kanske gör att man får kalciumbristsymptom.)

S behandlas på liknande sätt som Ca - i de allra flesta fall så finns det mer än tillräckligt.
#12 - 9 juni 2005 13:53
[QUOTE=defdac]APC http://www.aquaticplantcentral.com är bra också. För att inte tala om [color=#008000]www.barrreport.com[/color] men den senare inte gratis.[/QUOTE]
APC.com är jag reggad på, men hänger inte aktivt på. Borde nog börja med det. Barrreport verkar ju väldigt bra, men jag känner mej inte redo att börja betala.

Du får naturligtvis gärna dosera upp K-nivån också om du vill. Speciellt om du kör på uppmätt nitrathalt istället för att köra EI.

Mäter du nitrathalten och du har hög fisklast så kommer du sluta dosera KNO3, varpå K ryker snabbt. Inte bra.

Jag föredrar personligen att fulldospulsa allt regelbunden under veckan och skita i uppmätta värden och återställa 0-nivåerna en gång i veckan med ett stort vattenbyten (EI).

Jepp. Jag gör precis så också. Jag mäter inte ett endaste värde. Jag bara räknar ut hur mycket jag borde hysta i av KNO3, etc. plus att jag utgår från att det som står på stockholmvatten.se stämmer.

Det ska bli mycket spännande att komma hem och se hur mycket det bubblar nu ikväll med lagom co2-halt och extra mycket av alla ämnen.

S behandlas på liknande sätt som Ca - i de allra flesta fall så finns det mer än tillräckligt.

Ålrajt. Det var det jag tänkte. Jag undrade mest om det var nån som hört om det fanns liknande problem med S som med överdosering av K. Men det var det alltså inte. Då kan jag sova lugnt. :-)
#13 - 9 juni 2005 15:42
Nej K är inte bortglömt det är bara nerhype:at från den orimliga 20 ppms rekommendationen. Människor dumpade ner K2SO4 som galningar för några år sedan (2003) för att det var ofarligt, tills att en del började märka konstiga Calciumbristsymptom som många antog hade att göra med K:s förmåga att hämma dom andra alkalimetallerna (Na, Mg, Ca).

Man får fullt tillräckligt med K från KNO3, och märker man K-brist med KNO3 så har man sannolikt även kvävebrist.
Mitt polyspermabuskage (http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=331) vill allt ha en hel del K som jag tillsätter med K2SO4. Förmodligen undviker jag väl brister eftersom jag hissar upp Ca & Mg och mitt Na är skapligt bra från kran förmodar jag?!?

Annons