Hejhej.
Jag tänkte försöka avancera lite inom gödningens fantastiska värld och sitter därför och klurar lite kring olika nivåer och olika ämnen.
Med Defdacs stamlösningar så får man väl cirka 5 ppm NO3 och 0,5 ppm PO4, och det känns lite i underkant när man kör CO2 och cirka 0,6 watt/liter.
Men min fråga rör egentligen kalium. Om man gör stamlösningar i halvliters PET-flaskor med 7 tsk KNO3 och 4-5 krm KH2PO4 och doserar 10 ml per 100 liter så borde det, om jag inte har räknat helt fel, betyda att man bara doserar cirka 3 ppm kalium. Enligt Fertilator så ska man ligga mellan 10-20 ppm kalium. Är detta bara nys, eller doserar man normalt för lite kalium?
För att komma upp i 12 ppm kalium så skulle man behöva göra en stamlösning med 31 tsk KNO3, eller i vilket fall dosera så att man kommer upp i 20 ppm NO3. Eller? (Alternativt kan man ju dosera kaliumsulfat separat.)
Jag gjorde iallafall det veckliga 50-procentiga vattenbytet igår och tillsatte då KNO3 och KH2PO4 så att jag hamnade på 20 ppm nitrat, 1,5 ppm fosfat och därmed 12 ppm kalium. (Och dessutom mikrogödning i normal dos enligt den reguljära stamlösningen.) Detta gjordes genom att jag tog mina vanliga stamlösningar men tillsatte istället 45 ml KNO3 per 100 liter, 25 ml KH2PO4 per 100 liter, och 10 ml Nutrisi per 100 liter.
Frågor som nu dyker upp i mitt huvud: Har jag tänkt helt fel här? Ser ni några risker med att öka doseringen av PMDD på det här sättet? Och är kalium inte speciellt viktigt trots allt?
Bonusfråga: sulfat, det ska ingå 39 ppm i mitt kranvatten. Hur viktigt är sulfat som gödningsämne och är 39 ppm okej?