Kalcium (igen)

#1 - 12 juli 2005 09:08
Jag klagade för en tid sedan på att min Hygrophila polysperma uppvisade kalcium-brist (krulliga, skålade blad). Det har blivit lite bättre, men jag får fortfarande skålade blad, kanske inte i lika stor omfattningen. Det konstiga är att det tydligen finns tillräckligt med Ca i uppsalavattnet, och att jag doserar 3 tsk Ca och 3 tsk Mg vid vattenbyten! Kolla dessa värden från vattenverket:

http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Bostad_o_byggande/Uppsala%20vattenverk-användare.pdf

Där har vi Ca 84 mg/l (minvärde) och Mg 8 mg/l (minvärde). Det verkar som om jag överhuvudtaget inte behöver tillsätta varken kalcium eller magnesium separat, men gör jag inte det, får jag krulliga blad och gulnade bladkanter som sprider sig inåt. Kan någon förklara?
#2 - 12 juli 2005 10:36
Kan inte kalcium brist uppstå då man tillsätter för mycket Kalium?

Jag tycker mig ha upplevt detta fenomen i mitt kar vid några tillfällen då jag har haft för höga värden av Kalium. För övrigt så var det riktigt höga värden i ditt vatten har endast 24 ppm kalcium och 4 ppm magnesium i vårat kranvatten i tyresö enligt senast undersökningen som jag tittade på.
#3 - 12 juli 2005 11:32
Jaha, det kanske kan bli, har inte tänkt på det. Ja, vi har höga värden i vårt vatten, men vette sjutton om inte fastigheten där vi bor avhärdar vattnet och på det viset kanske minskar mängden löst Ca i vattnet.
#4 - 12 juli 2005 11:39
Jag är dock mycket osäker på om mitt antagande stämmer.
#5 - 12 juli 2005 12:02
Förhållandet mellan Mg och Ca ska vara ungefär 4-1.
Ungefär 20ppm Mg och 5ppm Ca brukar vara lämpligt.
Man kan få bristsymptom med krulliga blad om det är för mycket eller för lite av något av ämnena. Ett 4-1 värde är alltså att sikta på.

Mvh/Rebecka
#6 - 12 juli 2005 12:06
[QUOTE=Rebecka]Förhållandet mellan Mg och Ca ska vara ungefär 4-1.
Ungefär 20ppm Mg och 5ppm Ca brukar vara lämpligt.
Man kan få bristsymptom med krulliga blad om det är för mycket eller för lite av något av ämnena. Ett 4-1 värde är alltså att sikta på.

Mvh/Rebecka[/QUOTE]
Tvärtom. Det är Ca som skall vara 4 och Mg som skall vara 1. Dvs. Ca:Mg = 4:1. Jag försöker ligga på cirka Ca 40 ppm och Mg 10 ppm (om mina beräkningar i Fertilator på Aquatic plant central stämmer).
#7 - 12 juli 2005 12:09
Ohfasen! Skrev totalt fel =)
Menade förståss ett förhållande på 4:1 av Ca och Mg.
Piiiiinsamt 8)
#8 - 12 juli 2005 12:16
Jag kan även få svagt skålade eller böjda blad främst på min hygrophila polysperma om jag varit för sparsam med macro gödningen. Det har väl att göra med upptaget av resterande ämnen antar jag.
Bra Co2, bra med micro, men lite för lite macro försämrar ju tillväxten och växterna kan uppvisa konstiga brister bara för att micron är begränsad av macron.
En lite fundering bara. Vet inte om det är så, men det låter ju klokt iaf :)
#9 - 12 juli 2005 13:47
Hehe, japp, det låter inte bara klokt, det är nog klokt! ;) Men jag försöker ligga på rätt mycket macro - kör det här varannan dag:

1 tsk KNO3
10 ml KH2PO4 (5 tsk i 0,5 l vatten)
0,5 tsk K2SO4
20 ml NutriSi (2 tsk i 0,5 l vatten)
#10 - 12 juli 2005 17:28
[QUOTE=Z_Lawer]Det verkar som om jag överhuvudtaget inte behöver tillsätta varken kalcium eller magnesium separat, men gör jag inte det, får jag krulliga blad och gulnade bladkanter som sprider sig inåt.[/QUOTE]
Hur mycket måste du tillsätta för att inte få krulliga blad?
#11 - 12 juli 2005 17:30

Jag tycker mig ha upplevt detta fenomen i mitt kar vid några tillfällen då jag har haft för höga värden av Kalium.

Kan mycket väl stämma.

Kalium, Natrium och Magnesium kan alla tre hämma Calcium.
#12 - 12 juli 2005 17:53
[QUOTE=defdac][QUOTE=Z_Lawer]Det verkar som om jag överhuvudtaget inte behöver tillsätta varken kalcium eller magnesium separat, men gör jag inte det, får jag krulliga blad och gulnade bladkanter som sprider sig inåt.[/QUOTE]
Hur mycket måste du tillsätta för att inte få krulliga blad?[/QUOTE]
Jag vet inte än, defdac, det har nu bara gått en vecka sedan jag tillsätter 3 tsk CaCl2 + 3 tsk MgSO4, det jag märker nu är att bladen numera blir en aningens vågiga, ej skålade som förr. Det kanske är helt normalt med lite vågade blad, eller?
#13 - 12 juli 2005 17:55
Coolt. Det är ju ungefär den dosen jag själv kör efter vattenbyten och numera bara har aningens vågiga blad som du säger 8)
#14 - 12 juli 2005 18:00
[QUOTE=defdac]Coolt. Det är ju ungefär den dosen jag själv kör efter vattenbyten och numera bara har aningens vågiga blad som du säger 8)[/QUOTE]
Yeeppiii, för en gångs skull stämmer min dosering med din! :D Jag märkte - genom trial and error - att jag också får bristsymptomer liknande de för järnbrist om jag inte tillsätter så mycket Mg.

Annons