[QUOTE=sammo]växterna mår inte toppen iaf, spaggetarian drar ihop sej som ett dragspel periodvis. (kanske väntat lite för länge med vattenbytet då).
Kranvattent Gh är 6,2 ( vilket inte är speciellt lågt? ) vet inte om det förändrats i karet.
[/quote]
Det låter högt och fint, så det beror sannolikt inte på Calciumbrist. Speciellt inte om du inte kan avläsa någon GH-sänkning under perioden mellan vattenbytena.
Men var fick du cacl2 ifrån?
Granngården, vägsalt.
En anna sak förrästen vid extradosen/er mellan vatten byten, bör man minska på microämnerna då eller dosera fulldos som vanligt?
Calcium och Magnesium som förändrar GH:t doserar du bara en gång direk efter vattenbytet för att få hårdheten att lägga sig där du vill ha den. Jag själv har som sagt gått över till CaCO3 och doserar 2-3 tsk (jobbigt med äggskal) efter vattenbytet vilket gör akvariet kritvitt i flera timmar. För att undvika att Calciumiet binder upp med fosfatet och järnet så väntar jag till dagens efter vattenbytet med första fulldospulsen.
Ang. fulldospulserna av allt annat än Ca/Mg är det bara att köra i en fulldos såfort växterna slutar bubbla. Kör du low-tech famlar du i blindo och får vänta på växtbrister för att avgöra hur mycket du bör dosera. NutriSi:n är ganska kraftfull har jag märkt, så det är många som alltid kör 1/2-1/4-dels dos av den.
läste förresten att om man hade problem med CA kunde man dra ner på po4. nu doserar jag 1ppm, tror du att det kan rätta tills sej om jag minskar till m 25-50% ?
Vad är Ca? Cyanobakterier? Framförallt har du för lite kväve, så jag skulle hellre öka KNO3-doseringen än minska PO4-doseringen.