Kakkadua

#1 - 5 mars 2006 14:10
Mina vf har just lagt rom och jag tänkte kolla om jag ska låta hanen vara kvar eller om jag ska ta upp han till ett annat kar.. Lite i allmänhet om deras yngelvård.. Det är en hane och två honor + 6 st ancitrus yngel i ett 70 L..
Och kanske hur lång kläckningstid på rommen, mat mm..
#2 - 5 mars 2006 14:35
Vart har du fått tag i VF? Jag brukar föredra att ta bort hannen om de går i mindre kar för säkerhets skulle eftersom de kan få för sig saker, men det är från fisk till fisk så man vet aldrig. Deras yngelvård går till så att honan vallar runt ynglen och håller alla andra medinvånare inklusive hannen på avstånd, när hon ser att ngt yngel kommit ifrån kullen så tar hon dem i munnen och spottar sedan tillbaks ynglet i kullen, hur länge de vårdar ynglen vågar jag inte svara på eftersom jag brukar flytta dem efter ca 2-3 veckor. Rommen tar 2-3 dagar att kläckas och sen tar det 5-6 dagar innan dem blir frisimmande, så totalt tar det 8-9 dagar beroende på temp och möjligen också mjukhet och ph. Bäst är att mata ynglen med nykläckt artemia i början och sen försöka få dem att gå över till annan mat när de börjar bli lite större.
#3 - 5 mars 2006 14:38
Har du några bilder på dina vf?
#4 - 5 mars 2006 14:48
Jag köpte dom hos åleds i veckan.. Kan kolla om jag kan lägga ut några bilder.. Jag har försökt innan på mina endlers men jag fixade det inte(så lite hjälp där med kanske)

Tack för ett snabbt svar..

ska bara köpa en doppvärmare till, sen blir det att koppa över hannen( den andra honan med ? )
#5 - 5 mars 2006 15:47
Ja, ska du flytta hannen så kan du lika bra flytta den andra honan också. Då kanske de leker.
#6 - 5 mars 2006 16:47
Rätt logiskt.. Jag vill ju att så många som möjligt ska överleva. Ska fixa mer artemia tills det e dax. Äter dom detta direkt när dom blir frisimmare ?
#7 - 5 mars 2006 16:49
Har du hört talas om apistogramma som är munruvare.. Blivit sugen på dessa om han nu släpper upp dom ur källaren i Åled..
#8 - 5 mars 2006 17:14
8546
#9 - 5 mars 2006 18:09
Dem äter artemia direkt. Ja det vore häftigt, tyvärr bor jag ju inte i närheten av åleds så jag får vänta tills det blir varmare så kanske de kan skicka fisk.
#10 - 5 mars 2006 20:19
[quote=besatt]Har du hört talas om apistogramma som är munruvare.. Blivit sugen på dessa om han nu släpper upp dom ur källaren i Åled..[/quote]
Munruvarna finns ju på deras lagerlista, så de är nog till salu redan nu. Är själv lite sugen på dem. Titta även här: http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=51977
Den brukar vanligtvis kallas Apistogramma sp Maulbrüter.
#11 - 5 mars 2006 20:34
Tackar.. Värkar vara en rolig firre att ha.. ska ta mej en rejäl funderare och kanske köpa in ett par i veckan, om han har några kvar.
#12 - 7 mars 2006 09:44
Brukar dom flytta sin rom.. Kollade i i roten där dom lagt och den var borta, men honan vaktar ännu. Det har nu gått ca 2-3 dagar. men det kanske är som du skrev på en annan tråd... 5-6 dagar senare kommer hon och vallar sina yngel. Men det skumma är att jag ser inte röken av något som kan likna yngel. Men vi får se
#13 - 7 mars 2006 10:02
Flytta rommen tror jag inte de gör. Men antagligen så är det inte rom längre, utan har blivit larver och kommer nog ut om några dagar. Min Apistogramma-hona bruka gömma sig när hon har ägg, så jag ser inte alls till varken ägg eller larver förrän hon kommer ut med sina yngel (eller själv ifall någon mal varit framme :()...
#14 - 7 mars 2006 10:15
Nu kan jag ju se in i roten så du inte tror att jag är inne och stökar i karet. Igår så var det lite mindre med rom och den hade bytt färg lite från den röda till mer vit ( men ingen mögel hinna om man nu kan uttrycka sej så ) så gott jag kunde se, och det var betydligt mindre rom korn men större.. Vad är det här med larv stadie ?
#15 - 7 mars 2006 12:05
Nä, jag trodde inte du stökade i karet. ;)

Larvstadiet är tiden mellan att det är ägg och de har blivit frisimmande. Eftersom jag inte själv ser utvecklingen från ägg till yngel så vet jag inte exakt hur det fungerar med Apistos.
Men om jag jämför med hur det är med mina bol. fjärilsciklider så antar jag att det fungerar på samma sätt. Deras ägg kläcks efter några dagar och då blir det larver som de lägger i en grop som de grävt ur, där de då ligger och sprattlar. De kan alltså inte simma ännu. Efter ytterligare några dagar så blir de frisimmande. Fjärilscikliderna brukar flytta runt på larverna några gånger mellan olika gropar, men jag tror inte Apistos gör det... Jag tror i alla fall att dina larver kan finnas samlade någonstans på botten under din rot.

(Du behöver förresten inte börja mata förrän ynglena är frisimmande...)
#16 - 7 mars 2006 20:55
Tackar

Får kolla lite extra runt roten..
#17 - 7 mars 2006 21:14
Apistos kan också flytta runt sina larver, speciellt om de inte känner att de är tillräckligt trygga där de är. Jag har varit med om att de tröttnat på att jag håller på att lysa med ficklampa hela tiden och flyttat larverna till andra ställen.
#18 - 9 mars 2006 00:02
Blev lite nyfiken på dina vildfångade A. cactuoides, och speciellt på hur är färgerna ser ut. Har sett lite olika varianter i böcker, allt från lite gråa till såna där stjärtfenan är helröd.

Beskriv gärna firrarna eller posta en bild. Då blir jag glad. :)
#19 - 9 mars 2006 12:37
Ska ge dej en beskrivning senare ikväll... Är på jobbet just nu.. Jag har inte lärt mej det här med att lägga in bilder ännu. Jag var nere i källaren i Åled igår och kollade in många fina Apisto VF. Så det blir nog till att sälja av min endlers odling och bara köra Apistos och malar för hela slanten. Köpte två L66 igår och e redan helnöjd. Kanske gör mej av med mina ancistrus malar med, och kör på med lite andra malar med..
#20 - 9 mars 2006 21:37
Det är inte så mycket färger på min hane.. lite gul längs sidorna nertill, och sen e det dom tre högsta ribborna i ryggfenan som är röda en liten bit ner. Sen är den nästan grå som du säger. Honan vaktar sitt revir där hon la sin rom ännu så kanske blir det nått av dom, men hon har tappat sin gula färg(ska hon göra det?).. ska försöka ta lite bilder och lägga in nånstans..
#21 - 13 mars 2006 09:21
Det blev inget av rommen denna gång. Jag tog inte upp hanen och den andra honan, för det skulle ju vara enklast om dom löste det ändå. Men nu e hanen helvild igen mot bägge honorna, så jag misstänker att det gick åt skogen denna gång. Nästa gång tar jag upp dom andra och ser vad som händer..
#22 - 13 mars 2006 22:59
Tack för beskrivningen av fiskarna.

Hoppas att det går vägen med lekarna. Ett ganska bra knep är att bara ha honan kvar, dvs flytta på övriga invånare.
#23 - 14 mars 2006 12:12
Jag ska göra det. Skulle vara kul att dra upp en kull...
#24 - 15 mars 2006 13:09
Såg igår att samma hona lagt rom på exakt samma ställe igen ! Så nu ryker det andra paret upp så hon får gå ifred. Lustigt att hon la så snabbt igen.. Trodde jag skulle hinna med att leka av mina sebrafiskar först, för dom e så romstinna nu så dom knappt kan simma. Har 6 st trodde det var två hanar men det var bara en så han fixar nog inte fem honor..

Ska bli förbannat kul och se om jag kan dra upp några ur den här romklasen..
#25 - 15 mars 2006 13:39
Jodå det går snabbt mellan lekarna, vanligen kan man få dem att leka efter ca 14 dagar, om leken innan misslyckades.

Hoppas att det går bättre den här gången!
#26 - 15 mars 2006 21:58
Har tagit upp dom andra nu så hon får gå helt själv.. startade upp ett eget kar till sebrafirrarna. Nu är det bara att vänta och se om det blir små kakkor..
#27 - 15 mars 2006 22:45
Jag noterade en lustig sak idag, inget nytt egentligen men det var första gången för mig. Min ena kakaduahona som har ca 10 frisimmande yngel har kidnappat ca 5 helt nya frisimmande yngel från en A.Viejita som går i samma kar. Nu vaktar kakaduahonan både sina drygt 1,5 veckor gammla yngel tillsammans med de 2 dagar gammla viejitaynglen.
#28 - 15 mars 2006 22:48
[quote=ovj78]Jag noterade en lustig sak idag, inget nytt egentligen men det var första gången för mig. Min ena kakaduahona som har ca 10 frisimmande yngel har kidnappat ca 5 helt nya frisimmande yngel från en A.Viejita som går i samma kar. Nu vaktar kakaduahonan både sina drygt 1,5 veckor gammla yngel tillsammans med de 2 dagar gammla viejitaynglen.[/quote]

Nej, vad festligt! :p
Hoppas den andra mamman har fler barn att ta hand om... [:o] Så hon inte blev barnlös menar jag.
#29 - 16 mars 2006 13:19
Nej då, hon har ett hyfsat gäng kvar.
#30 - 16 mars 2006 20:45
Lustiga fiskar det där... Ser att min honas rom ramlar ner från hålet i roten hela tiden. Och hon plockar upp dom och lägger tillbaka dom och så håller hon på hela tiden just nu... Men det e väl tur att hon inte äter upp dom !
#31 - 18 mars 2006 12:00
På tal om larvstadiet så har jag följt detta på nära håll.. Rommen som trillade ut hela tiden blev liggande på glas botten (har inget grus) och nu kan jag se hur dom röda romkornen blivit mer ovala med en genomskinlig sträng i baken. Dom ligger och hoppar till drygt en cm och sen faller dom igen, är det nån som kommer iväg för långt hämtar mamman tillbaka utbrytarn. Ligger och kollar en hel del nu och hoppas på det bästa..
#32 - 20 mars 2006 16:13
Kom hem från jobbet nu och såg ett 15 tal yngel som simmar runt. Vilken jävla tur att jag har laddat med artemia igår. Alltid kanon kul när jag lyckas med första kullen på en ny fisk. Ska bara se till att få dom att överleva med.. Några tipps förutom artemia ? smulad flingmat, hackad fryst artemia ???? mm

Riktig kul det här..
#33 - 20 mars 2006 16:44
Grattis! Kör på med enbart artemia i nån månad iallafall. Det är bra att ha minst två artemiakläckningar på gång samtidigt så att det alltid finns nykläckt artemia tillgänglig.

Rekommendationen är att mata tre ggr per dygn, inte mer. T. ex. före jobbet, efter jobbet och innan släckning.

Efter två veckor är det dags att flytta på honan eller ynglen annars är det risk att hon tröttnar på sin nuvarande kull och vill göra plats för en kommande.

Du kan även styra könsfördelningen på ynglen nu under de första veckorna mha pH och Temp. Har inte siffrorna i huvudet just nu, men är du intresserad kan jag kolla i litteraturen.
#34 - 20 mars 2006 16:56
Jag satte just igång den andre kläckaren idag så dom ska få rikligt med mat. Styra könsfördelningen ? låter både kul och lite sjukt.. Det blir mycket flyttande på fisken hela tiden, så det blir alltid att starta upp nya kar.. Kan man ha endlers yngel ihop med dom ? Har sex kar igång och får nog starta 2 till. Såg att ancitrusen ruvar igen med. Tar det aldrig slut ? ha ha Men jag har satt en gräns på 10 kar där e det stopp. Så det blir nog att sätta igång 375 L för alla yngel nu...

Tack för ditt svar och jag tar gärna några siffror av dej om det inte blir för mycket jobb...
#35 - 21 mars 2006 07:08
Könsfördelningen på Apistogramma-yngel är beroende av främst temperatur men även lite av pH. Vad jag förstått så är det första månaden detta bestäms... Hög temperatur och lågt pH ger flest hanar och tvärtom ger flest honor. Eftersom man kanske helst vill ha lite fler honor än hanar så är det bra om man kan anpassa temperaturen för detta. Jag tror en lagom temperatur borde vara ca 24-25 grader, men jag har inte testat själv. :)

Här kan du läsa lite mer:
http://www.thekrib.com/Apisto/ph-temp-sex.html

/Mattias
#36 - 22 mars 2006 08:45
Såg att det var runt 25-30 yngel och undrar om det är en normal storkull ? Kul att se honan vårda om sina små. Så fort artemian kommer i blir alla dom små som galna så hon blir riktigt stirrig. Är det lungt med vattenbyten nu när dom är frisimmande ?
#37 - 22 mars 2006 10:04
[quote=besatt]Såg att det var runt 25-30 yngel och undrar om det är en normal storkull ? Kul att se honan vårda om sina små. Så fort artemian kommer i blir alla dom små som galna så hon blir riktigt stirrig. Är det lungt med vattenbyten nu när dom är frisimmande ?[/quote]

Grattis! Det är så härligt att se hur mamman tar hand om sina små! :p

Jag tror att det är en normalstor kull.
Jag gjorde vattenbyten, fast jag slamsög ju förståss inte precis där ynglen var.
En gång, när dom spridit ut sig mer råkade jag få med 5-6 stycken pyttesmå upp med slamsugen. Men jag lyckades fånga dom i hinken (med ett matskedsmått!). Och dom tog som tur var ingen skada.
Efter det var jag extra noga att sätta slamsugen så långt bort från ynglen som möjligt! :)
#38 - 22 mars 2006 21:47
[QUOTE=besatt]Såg att det var runt 25-30 yngel och undrar om det är en normal storkull ? Kul att se honan vårda om sina små. Så fort artemian kommer i blir alla dom små som galna så hon blir riktigt stirrig. Är det lungt med vattenbyten nu när dom är frisimmande ?[/QUOTE]

Verkar vara en ganska liten kull. Jag har väl fått nånstans emellan 50-80 normalt.

Ph-Temp grejen, det är alltså baserat på en doktorsavhandling och finns i Cichlid Atlas I av Uwe Römer, mycket omfattande, mer än hundra sidor iallafall. Orkade inte kolla upp sådär jättenoga.

Men iallafall, för A. cacatuoides,
29 C 100% hanar
26 C 50% hanar
20 C 0% hanar

Temp 26 C rekommenderas av flera orsaker, högst "survival rate" på yngel, maturity rate for females, m.m.
#39 - 23 mars 2006 07:21
[quote=apisto_vf]Verkar vara en ganska liten kull. Jag har väl fått nånstans emellan 50-80 normalt.[/quote]
Tycker också det verkar vara ganska lite. Nu har jag inte riktigt koll på just kakaduor, men mina Apistogramma har haft ungefär samma storlek som apisto_vf.

[quote=apisto_vf]Temp 26 C rekommenderas av flera orsaker, högst "survival rate" på yngel, maturity rate for females, m.m.[/quote]
Samtidigt så är det lättare att sälja ifall man har lite fler honor än hanar, då de flesta vill ha 1+2 eller 1+3. Så därför skulle jag (som jag skrev tidigare) välja en temperatur på strax under 26 grader (kanske 25). ;)

/Mattias
#40 - 23 mars 2006 11:28
Såg nu att det kan nog vara lite fler yngel runt 40 st.. Mina grader ligger på 25/26 så långt är det bra.. Får se om det går vägen, annars så har dom som jag flyttade över en ny kull på gång och då kan jag ju reglera lite om det skulle vara så.. Jag har 2 st L66 i det karet. Ställer dom till med oreda skulle ni tro ?
#41 - 23 mars 2006 11:29
Tack för era svar förresten... Kanon, och inte kan man begära att du ska summera en doktors avhandling.. Skulle vara okristligt att begära det..
#42 - 23 mars 2006 14:31
Mina största kullar har varit på ca 60 st, så 40 st är absolut inte ngn liten kull enligt mina erfarenheter.
#43 - 23 mars 2006 15:40
[quote=ovj78]Mina största kullar har varit på ca 60 st, så 40 st är absolut inte ngn liten kull enligt mina erfarenheter.[/quote]

Jag fick ett 20-tal i min enda kull kakaduor. Men bara 12 överlevde trots att hon var en så bra mamma. Och det bara fanns 2 honor och 1 hanne i karet...

Undrar varför...???
#44 - 23 mars 2006 15:43
Dom kanske lägger mer med tiden ? Och kanske för att hon inte var själv i karet ? Min hona går helt själv, och som jag uppfattar det så har dom andras gjort det med.
#45 - 24 mars 2006 12:09
Lyckades byta en spann vatten idag då all höll sej i en hörnan av karet. Lite roligt är att alla mina fiska är på "gång" just nu. Nu la min Big mama endler 40 yngel i natt. Så nu har jag kanske 200 st yngel i ett yngel kar på 70 L (många ska säljas nästa vecka) Bägge mina ancitrus par fläktar rom.. Har bara 6st kar hemma så nu håller jag på att sätta upp 4 kar på jobbet.. Blir mycket nu känner jag.. Och jag som ville köpa ny fisk.. Kan bara glömma det. ha ha
#46 - 28 mars 2006 13:37
Ynglerna lever gott och mår prima som det ser ut nu. Snart dax att ta upp hanen igen för att se om jag lyckas med nästa kull på paret jag flyttade. Är det nån risk för hanen om han går ensam med andra fiskar några veckor. Han bryter inte ihop ? ska ju ta upp den andra honan om en vecka då ynglerna är 2 v.
#47 - 28 mars 2006 14:15
Himla kul att det har gått bra med ynglen. Flytta du på hanen han tar ingen skada av separeras från honorna ett tag.

Jag skulle rekommendera att ta bort honan efter två veckor, men det är mest pga egen erfarenhet. Några gånger har honan gått och blivit lite less på sina avkommor och käkat upp dem hemma hos mig, efter ca två veckor. Om man är uppmärksam kan man ju vänta och se lite om honan accepterar de lite större ynglen. Och i värsta fall gå in och akuträdda ynglen som är kvar.

Å andra sidan har jag haft hona, hane och yngel i samma akvarium tills vuxen ålder och det har fungerat.

Odla inte för mycket bara ;) , det kan bli jobbigt att sälja/skänka/behålla alltför många fiskar.
#48 - 28 mars 2006 16:53
Honan ska jag ta bort snart är det tänkt. För mycket ska nog inte bli, men det e klart två kullar blir ju en del.. sen ska det vara stopp ett tag.. .

Ska kanske prova nått nytt.. Lite mer färger än VF kanske

Annons