Kakel fix och parkettlack till bakgrund

#1 - 13 maj 2011 16:56
Håller på och bygger en bakgrund, kikade lite i hemmet och kom över kakel fix och parkett lack någon med erfarenhet som kan berätta om det funkar till bakgrunden? Eller kommer det sprida farliga ämnen i akvariumet?
#2 - 13 maj 2011 17:05
mja.. det känns nog inte helt bra.. haha..
#3 - 13 maj 2011 18:09
Det ska nog inte vara några problem, många har använt det tidigare. Om du vill vara helt säker kan du kolla med tillverkaren av märket till parkettlacken/kakelfixet.
#4 - 13 maj 2011 19:01
Parkettlack är nog ingen höjdare. Är det tvåkomponents spritlack så kanske det funkar, men inget som jag personligen skulle prova i mina akvarier.
Kakelfix är nog bäst att kolla innehållsförteckningen på, men vanlig husfix funkar bra så....?
#5 - 25 maj 2011 11:23
Husfix och i princip all 2-komponents-klarlack fungerar perfekt att försegla murbruket/färgen/eller vad det nu må vara, med
#6 - 25 maj 2011 11:26
Jag kör på flüggers 2-komponents lack har fungerat finnemang:)
#7 - 25 maj 2011 11:50
epolan v lack inget annat hade jag kört på .. husfix som cement blanda ut lite vattenlöslig färg i det till färgen du vill ha:)
#8 - 25 maj 2011 12:18
Majki01 skrev:
epolan v lack inget annat hade jag kört på .. husfix som cement blanda ut lite vattenlöslig färg i det till färgen du vill ha:)

Äh som perfetto säger så funkar de flesta 2-komponents vattenbaserade lackerna ,jag skulle inte lägga ut så mycket pengar på lack som epolan ,när jag kan gå och köpa på flügger för 250 spänn och det fungerar lika bra
#9 - 25 maj 2011 12:21
Jag tar det säkra förre det osäkra:)

Epolan V är testad så pass länge så man vet att den inte släpper ifrån sig något ens med tiden..

Lacken från flugger för 200kr är det ingen som vet om den släpper ifrån sig efter ett antal år..

När jag bygger så bygger jag i syftet av att det gärna ska hålla så länge som möjligt:)

Men det är ju upp till var och en:)
Vill man köra billigaste och utan den totala säkerheten så gör man det!
Vill man lägga ut lite extra kronor för mer säkerhet då gör man det:)
#10 - 25 maj 2011 13:58
Majki01 - jag har byggt tre olika bakgrunder både med och utan pigmentfärgat murbruk (husfix) ovanpå mjukt material som frigolit, och förseglat dem alla med 2-komponents golvlack.

I de burkarna har jag haft allt från Black Mollys och Guppys till ormhuvudsfiskar och Jack Dempsey. Alla har mått prima : )
(jag frågade dessutom specifikt ansvarig på målaravdelningen om den typen av lacksammansättning skulle kunna läcka ut något under vatten, och det var ingen somhelst risk. Komponenterna blir ofarliga tillsammans.)
#11 - 25 maj 2011 14:04
Då sprack den bubblan:)
#12 - 25 maj 2011 14:15
Jag köper inte det faktiskt :) folk i affärerna talar mycket ur sömnen för att det ska låta bra och få det sålt. Jag kör det säkra förre det osäkra . Så ingen bubbla sprack.

Du har haft mycket fisk i karen men vad har det med saken att göra? Frågan är ju mer hur länge du kört
Med bakgrunden i ett fyllt igångsatt akvarie med invånare

Sent from my iPhone using Tapatalk
#13 - 25 maj 2011 14:37
haha du ger dig inte :D jag är nästintill säker att epolan´s och de flesta 2-komponents vattenbaserade lackerna innehåller samma kemikalier , jag kan inte bevisa något har kanske kört med min i ett halvår, men någon därute borde ha haft en bakgrund ett par år och kan bekräfta att det inte har läckt ut något :)

någon som jämfört innehållet?
#14 - 25 maj 2011 14:54
Är man nu nervös att affären säger vad som passar för att sälja kan man t ex kontakta tillverkaren. Säger tillverkaren ingen fara kör man på och är dom osäkra eller säger inte lämpligt så är det läge att fundera på något annat.
#15 - 25 maj 2011 15:03
Nej varför skulle jag ge mig om att jag tycker om att köra det säkra före det osäkra? Det är ju ett individuellt val.
Alla kör ju det dom själva tror är bäst. Jag säger inte att man inte ska köra det ni säger. Jag säger bara att JAG tar det säkra före det osäkra i min värld:)

#16 - 25 maj 2011 17:07
Jag har kört fisk, växter, och sniglar i samtliga kar i flera år. Kärnfriska individer : )
#17 - 26 maj 2011 05:53
Därav kan man fastslå att båda är säkra lacker men den ena kostar dubbelt så mycket än den andra, så det är inte en fråga om säkert och osäkert :) det är mer en fråga om vad man vill lägga pengar på lack eller växter och fiskar :p
#18 - 26 maj 2011 07:55
Var kan du fastslå det?

#19 - 26 maj 2011 08:18
Att perfetto har kört med 2-komponetslack i flera år utan att något har läckt ut , vilket borde vara ett bevis[:-42]
#20 - 26 maj 2011 08:40
Att perfetto har kört med 2-komponetslack i flera år utan att något har läckt ut , vilket borde vara ett bevis[:-42]

;) jag bara retas lite. Men samtidigt inte? Vad litar jag mest på? En sak som en testat något år eller en sak som många verkligen många testat många år ;) då går fortfarande epolan v i säkerhet ;)

#21 - 26 maj 2011 08:43
det är inget bevis bara för att EN har kört med en viss produkt och det har fungerat.

lika mycket bevis om EN person har gjort något som har gått galet så är det värdelöst.......

nope, om man skal ha BEVIS, så måste det till en oberoende undersökning som mäter vattenförhållande
under flera år i flera tankar med olika lacker, olika miljöer, med PH5/6/7/8/9, etc etc etc.

vad man kan säga är att det har fungerat hos en, så är det en indikation.....inget annat.

har det fungerat hos 12 personer under flera år, så är det en STARK indikation, men fortfarande inget bevis....

Ex.
Hos mig hade jag vanliga ancistrus som tuggade sönder alla blommor.
enligt ovan skulle det isf vara BEVIS på att alla ancistrus tuggar blommor.....

men så är det ju inte,,,,,
#22 - 26 maj 2011 08:45
Baah vad folk är kinkiga okej vi säger istället att det är en indikation då, nöjd? :p

Men är det ingen som har möjlighet att jämföra innehållen på lackerna?
#23 - 26 maj 2011 08:49
Majki01 skrev:
;) jag bara retas lite. Men samtidigt inte? Vad litar jag mest på? En sak som en testat något år eller en sak som många verkligen många testat många år ;) då går fortfarande epolan v i säkerhet ;)

haha jag retas också [:D] men då borde det också bara vara en stark indikation enl. kensa att epolan fungerar eller har det gjorts något test, så man kan kalla det "bevisat":confused: för annars om inte så finns det ju bara indikationer på att ett lack är säkrarare en ett annat eller?:confused:
#24 - 26 maj 2011 09:02
haha jag retas också [:D] men då borde det också bara vara en stark indikation enl. kensa att epolan fungerar eller har det gjorts något test, så man kan kalla det "bevisat":confused: för annars om inte så finns det ju bara indikationer på att ett lack är säkrarare en ett annat eller?:confused:

nja....om ett företag anger i sin produktbeskrivning att en produkt är framtagen för ex akvariebruk,
så måste man förutsätta att det företaget har gjort relevanta tester, ergo ett bevis.

om det ex står på en produkt att den är avsedd för att användas på parkettgolv, så är det med andra
ord så att företaget har testat produkten för parkettgolv, dvs skakat fram bevis för att i den applikationen
så är det en bra produkt......säger inget med andra ord om andra applikationer.....

om det sedan skulle visa sig att företaget som säljer akvariepryttlar har lögnat om sin produkt, dvs om det
skulle visa sig att fiskar och andra levande organismer stendör efter ett tag pga produkten, så har man grund
för en stämning mot företaget......

det har du inte mot parkettlacksbolaget......

.
#25 - 26 maj 2011 09:11
Okej kensa du vann, nöjd :D? Men vem orkar sätta igång en sådan process? Känns lite för amerikanskt , att stämma hit och dit :p
#26 - 26 maj 2011 10:24
Okej kensa du vann, nöjd :D? Men vem orkar sätta igång en sådan process? Känns lite för amerikanskt , att stämma hit och dit :p

beror ju lite på hur mycket fisk som har dött.

säg, 15-20 odlingskar för vildfångade / champion discuspar som kostar 2000-6000 / par.........

.
#27 - 26 maj 2011 10:48
ja men i odlingskar brukar man inte ha hemmabygda bakgrunder...:p jag tror jag aldrig sett så många odlingskar med hemmabygda bakgrunder men rätta mig om jag har fel;)
#28 - 26 maj 2011 10:56
Exempel vattenburen 2-komponents golvlack i enlighet med föreskrift (EC) nr 1907/2006 (REACH), Annex II - Sverige:

[FONT=Arial-BoldMT][SIZE=2][COLOR=#0000ff]
[COLOR=#0000ff]
[/COLOR][SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]"[FONT=ArialMT][SIZE=2][FONT=ArialMT][SIZE=2]Produkten är inte klassificerad som farlig enligt direktiv 1999/45/EG inklusive ändringar"[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/COLOR][FONT=ArialMT][SIZE=2]
[SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]"Så vitt leverantören vet finns det inga ytterligare beståndsdelar i produkten som i tillämpliga koncentrationer klassificeras som farliga för hälsa eller miljö."[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]Lacken är inom ramen för den klassificationen även testad i vattenmiljö (både söt- och havsvatten) med fisk.[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]Vet inte om det känns tryggt nog, men för min del verkar den vara mer än rimligt snäll om man inte tänker snorta den i pulverform : )[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[/SIZE][/FONT][/FONT][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/FONT]
#29 - 26 maj 2011 10:57
brukar är inte det samma som att man inte kan.....

...
#30 - 26 maj 2011 11:10
haha ja varför inte :D låt oss bygga 20 bakgrunder jippi:d
#31 - 26 maj 2011 11:19
perfetto skrev:
Exempel vattenburen 2-komponents golvlack i enlighet med föreskrift (EC) nr 1907/2006 (REACH), Annex II - Sverige:

[FONT=Arial-BoldMT][SIZE=2][COLOR=#0000ff]

[COLOR=#0000ff]

[/COLOR][SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]"[FONT=ArialMT][SIZE=2][FONT=ArialMT][SIZE=2]Produkten är inte klassificerad som farlig enligt direktiv 1999/45/EG inklusive ändringar"[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/COLOR][FONT=ArialMT][SIZE=2]

[SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]"Så vitt leverantören vet finns det inga ytterligare beståndsdelar i produkten som i tillämpliga koncentrationer klassificeras som farliga för hälsa eller miljö."[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]Lacken är inom ramen för den klassificationen även testad i vattenmiljö (både söt- och havsvatten) med fisk.[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]Vet inte om det känns tryggt nog, men för min del verkar den vara mer än rimligt snäll om man inte tänker snorta den i pulverform : )[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[/SIZE][/FONT][/FONT][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/FONT]

Haha ja då får man se ifall näsan hänger kvar:D ja enligt det så är den "bevisad" :)
#32 - 26 maj 2011 11:50
Robban du börjar dra det lite överdrift och överdriva en hel del då försvinner det roliga ur diskussionen.
#33 - 26 maj 2011 12:06
ja det har gått överstyr men men vem sätter upp 20 st hemmagjorda bakgrunder i odlingskar...det är väll att börja ta diskussionen i fel riktning... men fakta är då att det finns fler lacker än epolan som är testade i sötvatten vilket bevisar att det inte bara finns epolan på marknaden som är säkert :)

Det jag vill uppnå med diskussionen är att påvissa att det finns fler lacker på marknaden som håller måttet, utöver epolan för många som ska bygga bakgrund köper epolan eftersom att de inte vet att det finns andra billigare lacker som också fungerar och är testade[:o]
#34 - 26 maj 2011 12:40
samtidigt så är det egentligen fråga om ganska små pengar i sammanhanget.

låt oss säga att 1 liter "icke akvarielack" kostar i runda slängar 2-250:- / liter.

akvarielacken kostar jämt det dubbla.......dvs för en liter cirka 4-450 kr.

så. man "sparar" på en liter 2-250 pesos.

sist jag gav mig på detta, så förbrukade jag 0,5 liter till en bakrund som var 60 hög 150 lång.

eftersom man inte kan spara lacken när man har öppnat den (har jag lärt mig iaf) några längre tider,
några dagar mellan 1/2/3.e stryckningen är OK,,,,men tydligen inte längre tider typ flera månader,
så blir det till att slänga överskottet när man e klar.....såvida man inte gör flera på en gång...

så, skall du bara göra en, så kostar det lika mycket med 1 liter non-brand som 0,5 liter "riktig".....

vidare....vi yrar om att spara 250 pesos på lacken, när de flesta av oss gladeligen går ut och köper
vildfångade skalarer för 150-300 pesos / st....köper gärna odlade malawis för 70-150 pesos / st....

ser man på det från ett helikopterperspektiv....så blir det ofta att man silar myggen och sväljer elefanterna....

men men.....your fish...your call....

i övrigt så skall jag erkänna att mina flesta hemmabygge var med Sadolins Lack, men den var o andra sidan
helt kostnadsfri för mig just då, när den möjligheten försvann, så gick på sista bygget över till Epotexen.

.
#35 - 26 maj 2011 12:49
Kensa skrev:

låt oss säga att 1 liter "icke akvarielack" kostar i runda slängar 2-250:- / liter.

sist jag gav mig på detta, så förbrukade jag 0,5 liter till en bakrund som var 60 hög 150 lång.

eftersom man inte kan spara lacken när man har öppnat den (har jag lärt mig iaf) några längre tider,

några dagar mellan 1/2/3.e stryckningen är OK,,,,men tydligen inte längre tider typ flera månader,

så blir det till att slänga överskottet när man e klar.....såvida man inte gör flera på en gång...

så, skall du bara göra en, så kostar det lika mycket med 1 liter non-brand som 0,5 liter "riktig".....

vidare....vi yrar om att spara 250 pesos på lacken, när de flesta av oss gladeligen går ut och köper

vildfångade skalarer för 150-300 pesos / st....köper gärna odlade malawis för 70-150 pesos / st....

ser man på det från ett helikopterperspektiv....så blir det ofta att man silar myggen och sväljer elefanterna....

i övrigt så skall jag erkänna att mina flesta hemmabygge var med Sadolins Lack, men den var o andra sidan

helt kostnadsfri för mig just då, när den möjligheten försvann, så gick på sista bygget över till Epotexen.

.

Ja det blir lätt så att man silar myggen... :p
Men vanlig lack kan du ju ha länge fast du har öppnat den jag har då aldrig sett någon skillnad... så kan man använda den till annat krafs..:) men jag är inte så insatt i just det [:o] Men jag lägger hellre 250 kr för fisk än för lack...iallafall jag :) Men det är helt rätt att det är småpengar i jämförelse med annat inom akvaristik ;)
#36 - 26 maj 2011 14:18
Kensa skrev:

.

- Det stämmer att man inte kan spara lacken någon längre tid.
Så snart komponenterna är blandade påbörjas härdningen, och det är inget man ska lagra.
#37 - 26 maj 2011 14:20
Ja det hänger jag med på men jag blandar inte allt, jag blandar allt eftersom så då kan man spara:) eller?
#38 - 26 maj 2011 15:01
2-komponents blandad lack går bra att förvara i frysen en tid då härdningen stannar av men det bästa är givetvis att inte blanda för mycket åt gången.
När jag gjorde bakgrunder i frigolit och lackade använde jag Epolan V med gott resultat, men det var iofs för 20 år sedan...det borde kommit många bra och även bättre alternativ sedan dess:).
#39 - 21 augusti 2011 17:49
Hänger på här lite med en fråga om färgen man blandar i-vattenbaserad, kan man ta vilken färg som helst som är vattenbaserad?
#40 - 24 augusti 2011 19:42
Ursäkta en akvarienovis som ger sig in här...
Vattenbaserade färger/lacker är väldigt hårda och emitterar normalt sett ingenting när de väl torkat/härdat. Det har med vilka råvaror (främst vilka bindemedel) som är i dessa produkter. Jag har själv jobbat som färgblandare med medföljande utbildningar på det. Så för mig så känns det som att golvlack som är otroligt hårt och dessutom testade tusentals gånger (jodå, vattenbaserad parkettlack var ingen rolig historia att få fram i produktion) är något som BORDE gå att använda. Jag skriver borde, då ju inte golvlack är framtaget för akvarium.. Som jämförelse, en lacknaftabaserad färg emitterar i månader eller i värsta fall år, en vattenbaserad i ca 14 dagar..
En sak till som talar för just lack är att den inte innehåller några biocider (framgår av förpackning/datablad) som är det som är farligast för fiskar och växter.
Vattenbaserad färg är lurigare då själva pigmentet kan tänkas läcka ut, skall man prova det- köp dyr färg (inte Jula/IKEA billig väggfärg) då de oftast använder sämre pigment.
Vad som vore intressant är att kolla på säkerhetsdatabladen för exempelvis Epolan och andra produkter. Det kan ju vara så att det är samma grejor i dem? Skulle inte förvåna mig om det finns väldiga likheter.
Hittade detta efter lite snabb googling: http://www.epotex.se/page/139/154/26/54
Förutom akvarium står det att funkar till...golv :)

Annons