Majki01 skrev:epolan v lack inget annat hade jag kört på .. husfix som cement blanda ut lite vattenlöslig färg i det till färgen du vill ha:)
robbanbobban skrev:Att perfetto har kört med 2-komponetslack i flera år utan att något har läckt ut , vilket borde vara ett bevis[:-42]
Majki01 skrev:;) jag bara retas lite. Men samtidigt inte? Vad litar jag mest på? En sak som en testat något år eller en sak som många verkligen många testat många år ;) då går fortfarande epolan v i säkerhet ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
robbanbobban skrev:haha jag retas också [:D] men då borde det också bara vara en stark indikation enl. kensa att epolan fungerar eller har det gjorts något test, så man kan kalla det "bevisat":confused: för annars om inte så finns det ju bara indikationer på att ett lack är säkrarare en ett annat eller?:confused:
robbanbobban skrev:Okej kensa du vann, nöjd :D? Men vem orkar sätta igång en sådan process? Känns lite för amerikanskt , att stämma hit och dit :p
perfetto skrev:Exempel vattenburen 2-komponents golvlack i enlighet med föreskrift (EC) nr 1907/2006 (REACH), Annex II - Sverige:
[FONT=Arial-BoldMT][SIZE=2][COLOR=#0000ff]
[COLOR=#0000ff]
[/COLOR][SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]"[FONT=ArialMT][SIZE=2][FONT=ArialMT][SIZE=2]Produkten är inte klassificerad som farlig enligt direktiv 1999/45/EG inklusive ändringar"[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/COLOR][FONT=ArialMT][SIZE=2]
[SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]"Så vitt leverantören vet finns det inga ytterligare beståndsdelar i produkten som i tillämpliga koncentrationer klassificeras som farliga för hälsa eller miljö."[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]Lacken är inom ramen för den klassificationen även testad i vattenmiljö (både söt- och havsvatten) med fisk.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Arial-BoldMT][COLOR=#000000]Vet inte om det känns tryggt nog, men för min del verkar den vara mer än rimligt snäll om man inte tänker snorta den i pulverform : )[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[/SIZE][/FONT][/FONT][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/FONT]
Kensa skrev:samtidigt så är det egentligen fråga om ganska små pengar i sammanhanget.
låt oss säga att 1 liter "icke akvarielack" kostar i runda slängar 2-250:- / liter.
akvarielacken kostar jämt det dubbla.......dvs för en liter cirka 4-450 kr.
så. man "sparar" på en liter 2-250 pesos.
sist jag gav mig på detta, så förbrukade jag 0,5 liter till en bakrund som var 60 hög 150 lång.
eftersom man inte kan spara lacken när man har öppnat den (har jag lärt mig iaf) några längre tider,
några dagar mellan 1/2/3.e stryckningen är OK,,,,men tydligen inte längre tider typ flera månader,
så blir det till att slänga överskottet när man e klar.....såvida man inte gör flera på en gång...
så, skall du bara göra en, så kostar det lika mycket med 1 liter non-brand som 0,5 liter "riktig".....
vidare....vi yrar om att spara 250 pesos på lacken, när de flesta av oss gladeligen går ut och köper
vildfångade skalarer för 150-300 pesos / st....köper gärna odlade malawis för 70-150 pesos / st....
ser man på det från ett helikopterperspektiv....så blir det ofta att man silar myggen och sväljer elefanterna....
men men.....your fish...your call....
i övrigt så skall jag erkänna att mina flesta hemmabygge var med Sadolins Lack, men den var o andra sidan
helt kostnadsfri för mig just då, när den möjligheten försvann, så gick på sista bygget över till Epotexen.
.
Kensa skrev:samtidigt så är det egentligen fråga om ganska små pengar i sammanhanget.
låt oss säga att 1 liter "icke akvarielack" kostar i runda slängar 2-250:- / liter.
akvarielacken kostar jämt det dubbla.......dvs för en liter cirka 4-450 kr.
så. man "sparar" på en liter 2-250 pesos.
sist jag gav mig på detta, så förbrukade jag 0,5 liter till en bakrund som var 60 hög 150 lång.
eftersom man inte kan spara lacken när man har öppnat den (har jag lärt mig iaf) några längre tider,
några dagar mellan 1/2/3.e stryckningen är OK,,,,men tydligen inte längre tider typ flera månader,
så blir det till att slänga överskottet när man e klar.....såvida man inte gör flera på en gång...
så, skall du bara göra en, så kostar det lika mycket med 1 liter non-brand som 0,5 liter "riktig".....
vidare....vi yrar om att spara 250 pesos på lacken, när de flesta av oss gladeligen går ut och köper
vildfångade skalarer för 150-300 pesos / st....köper gärna odlade malawis för 70-150 pesos / st....
ser man på det från ett helikopterperspektiv....så blir det ofta att man silar myggen och sväljer elefanterna....
men men.....your fish...your call....
i övrigt så skall jag erkänna att mina flesta hemmabygge var med Sadolins Lack, men den var o andra sidan
helt kostnadsfri för mig just då, när den möjligheten försvann, så gick på sista bygget över till Epotexen.
.