käkar rom

#1 - 29 september 2006 17:27
det är så här att jag har ett par diskusar som lägger rom varje vecka men dom käkar upp rommen själva.Så min fråga är om man kan skilja rommen och föräldrarna åt så att rommen kan kläckas och låta ynglen växa upp själva .Eller kan jag ta bort föräldrarna till dom är kläckta och sedan lägga tillbaka dom eller äter dom upp ynglen då ?
#2 - 3 oktober 2006 18:52
nån borde väl veta
#3 - 3 oktober 2006 19:01
är ingen expert men läser så mycket jag kan om diskus just nu bara så du vet.
Har läst att många sätter ett nät framför äggen så att dom inte kan äta upp äggen, vilken färg blir det på äggen, är dom vita så är dom obefruktade.

/hampus
#4 - 3 oktober 2006 19:08
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Visserligen ingen discusexpert men ynglen är väl beroende av det sekret dom äter från sina föräldrar när dom är små (rätta mig gärna om jag har fel)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du fler fiskar tillsammans med dom så kanske det är för att dom känner att dom inte kan försvara rom/yngel som dom äter upp romen istället.[/COLOR][/FONT]
#5 - 3 oktober 2006 19:37
hambli skrev:
är ingen expert men läser så mycket jag kan om diskus just nu bara så du vet.

Har läst att många sätter ett nät framför äggen så att dom inte kan äta upp äggen, vilken färg blir det på äggen, är dom vita så är dom obefruktade.

/hampus

Dom är befruktade och jag ser också att det blir en larv i ägget efter några dagar Dom har lagt ny rom nu ikväll för 2 Timmar sen ska jag skärma av den tror ni??
#6 - 3 oktober 2006 20:04
ja varför inte kan ju vara värt att testa :)
#7 - 3 oktober 2006 20:54
ok ska se i morgon hur det ser ut
#8 - 3 oktober 2006 22:45
Sätt nät du har inget att förlora!

Det viktiga är bara att det är rätt nät har jag lärt mig efter många försök!
Det är kräsna små fiskar du håller på med! :D

Det nätet som fungerat för mina discusar är grönt plastnät från byggvaruhus.
Det är rätt stora maskor i det ca 8mm stora rutor.
Gör ett nät som sitter så nära konen som det bara går men inte för nära så dom kan ta rommen.
1,5 cm är nog ett bra avstånd.
Sätt på nätet på direkten efter leken eller innan den tidpunkten du vet att dom brukar äta upp rommen.
Men min erfarenhet är att det är bäst att sätta dit det direkt efter lek så dom vänjer sig vid det.
När det väl börjat sprattla på krukan kan du ta bort nätet igen och då brukar dom inte äta upp de små liven.

Lycka till!

Mvh Alexander
#9 - 4 oktober 2006 01:52
Jag provade det en gång,,, jag tog en halv plast boll man får i tuggummiautomater, fäste med gummiband.
De vaktade och jag plockade mögliga romkorn, med pipette (gud... det va jobbigt)
Så småningom blev det larver (JipIiiiii), men säg den glädje som varar :(
När jag tog bort locket kom de och kollade omgående, viftade och såg stolta upp, efter en timme såg hannen mest mätt ut... :/ , mistänker att det var goda larver.
Men någon ska väl lyckas även med detta förfaringssätt.
Hoppas du har tur!!!

/Strixxx
#10 - 4 oktober 2006 05:52
Det går att föda upp diskus utan föräldrar, står hur i diskusboken back to nature. men det är nog väldigt jobbigt. Det bästa är väll om föräldrarna klarar det själva.
#11 - 4 oktober 2006 09:19
paret är i ett eget kar.Det är svårt att avgöra om det har försvunnit någon rom inatt men lite har dom nog tagit.Ska sätta dit en glassviva imellan tror jag tack för tipsen
#12 - 4 oktober 2006 13:24
Glasskiva låter mycket dumt tycker jag!
Dels kan inte föräldrarna fläkta rommen och så kommer dom få dålig kontakt med yngeln.

Bättre med nät i såfall!
Många stor odlare nätar alltid sina romkakor.

Mvh AlexanderLucas
#13 - 4 oktober 2006 14:57
varför måste dom kunna fläkta ? jag har satt dit en slang som syresätter på samma sida som äggen räcker inte det jag har tyvärr inget nät hemma
#14 - 4 oktober 2006 15:02
Det kan ju funka men frågan är om paret kommer få någon relation till sprattlet om dom inte har någon närkontakt med ynglen!
Tror det är rätt stor risk att dom kommer äta upp dom när du släppper in dom till leksubstratet igen.

Men testa och rapportera!

Mvh
#15 - 5 oktober 2006 11:15
allt ser bra ut än så länge föräldrarna ser ju äggen genom rutan gissa om dom stirrar haha jag ska återkomma med resultat
#16 - 6 oktober 2006 06:29
teletubis skrev:
allt ser bra ut än så länge föräldrarna ser ju äggen genom rutan gissa om dom stirrar haha jag ska återkomma med resultat

hur går det? =)
#17 - 6 oktober 2006 08:22
dom håller just nu på att ta sig ut ur romkornen det är ett jäkla spratlande väldigt spännande och roligt!!

Men jag måste få reda på om jag skall släppa fram föräldrarna nu eller vänta ett tag för jag vill ju inte att dom ska bli uppätna lite snabba svar tack ??

En fråga till just nu sitter romkornen kvar + larverna ska det vara så eller ska kornen försvinna och ramla ner eller äter larverna från kornet på något vis eller ??
#18 - 6 oktober 2006 08:41
Det är i det här läget som du kommer se om din taktigt kommer fungera och om föräldrarna kommer äta eller tahand om ynglen.
Släpp in föräldrarna till rommen när det börjar sprattla.

I normala fall så brukar discusarna fläkta rommen och plocka bort obefruktade romkorn så yngelna äter inte av obefruktade romkorn .
Är föräldrarna duktiga så kommer dom flytta de sprattlande larverna till ett annat ställe.

Lycka till! :-)
#19 - 6 oktober 2006 08:44
ska jag inte vänta ett tycker du ??För dom klarar väl sig i 50-70 timmar har jag läst ?
#20 - 6 oktober 2006 09:23
Finns inget att vänta på tycker jag men det är ju min personlga åsikt och så som jag gjort med ett av mina par.
Jag har ju dock haft nät men jag plockade bort nätet när dom började sprattla och det gick jätte bra då och nu är ynglen 12 dagar och svärmar och äter som fasen. :-)
Om dom just börjat sprattla så tar det några dygn innan dom är frisimmande och om föräldrarna inte äter upp dom nu så kommer det va mycket större chans att ynglen hittar till mamma och pappas sidor och kan börja äta då jag tror att paret kommer bli mer mån om att sköta vården av yngel om dom släpps in till dom nu och får vara delaktiga.

Mvh Alexander
#21 - 6 oktober 2006 09:41
ok jag gör som du säger återkommer med rapport
#22 - 6 oktober 2006 09:58
nu håller hanen på att ta in larver som har ramlat ner i munnen men jag tror han spottar ut dom igen ska det vara så ??
#23 - 6 oktober 2006 10:24
Nu har det blivit fler larver eftersom dom har samlat upp dom som låg på botten och satt tillbaka så detta verkar gå fint :)
#24 - 6 oktober 2006 11:04
Puuust! *skratt*

Hade dom käkat upp dom så skulle du säkert bliivt skit arg på mig så det var ju tur att det blev som det blev då!

Dom kommer plocka upp i munnen och spotta ut på krukan i några dagar nu så det är som det ska!
Nu är chanserna betydligt större att du kommer få små frisimmande discus om några dagar! :-)
Kan nästan se ut som tennis ett tag!

Vad är det för sorts discus du har?
Är det pidgeon eå krävs det kanske några åtgärder till.

Mvh Alexander
#25 - 6 oktober 2006 14:22
ja jäklar om det inte gått bra grabben då jä haha skojar bara allt verkar vara som det ska nu.

Morsan är en marlboro red och farsan är jag osäker på han är röd som marlboro fast vit spräcklig ca 50% röd 50% om du förstår vad ja menar
#26 - 6 oktober 2006 14:30
Kan du ta foto? Vill gärna se foto på dina diskus och rom och ev blivande yngel:)
#27 - 6 oktober 2006 16:15
Det låter som du har två pidgeon varianter och då har du det lite svårare än med vanlig discus.
Dagen då dom blir frisimmande måste du säkerligen sänka vattenivån i karet så att fiskarna precis kan stå upp.
Eventuellt ta bort allt som är mörkare i karet än discusparet.
Annars kommer nog inte yngeln hitta till mamma och pappa eftersom pidgeon varianter inte blir mörka.

Mvh Alexander
#28 - 6 oktober 2006 16:31
Det låter som du har två pidgeon varianter och då har du det lite svårare än med vanlig discus.

Dagen då dom blir frisimmande måste du säkerligen sänka vattenivån i karet så att fiskarna precis kan stå upp.

Eventuellt ta bort allt som är mörkare i karet än discusparet.

Annars kommer nog inte yngeln hitta till mamma och pappa eftersom pidgeon varianter inte blir mörka.

Jasså det hade jag ingen aning om det är tur att man får tips här det är alltså när jag ser att dom släpper taget som jag ska sänka natten nivån 2-3 dagar eller hur lång tid kan det ta?

Och nyss hittade ja lika många yngel till mot dom jag sett förut dom satt bakom temperatur tejpen så dom hade jag inte sett förut :)

jag skall fixa bilder senare när dom simmar med föräldrarna ...
Mvh Alexander
#29 - 7 oktober 2006 09:59
På min hemsida kan du se utvecklingen från larver till stora yngel!
#30 - 7 oktober 2006 13:42
Den här länken är lite lättare att följa tror jag.

http://www.simplydiscus.com/library/breeding_genetics/fry_rearing/pbxrt.shtml

Mvh Alexander
#31 - 7 oktober 2006 18:19
detta ska jag kolla
#32 - 9 oktober 2006 15:24
Nu har dom blivit frisimmande idag men jag har en fråga .Det är så att dom simmar överallt och är bara på föräldrarna en liten sväng imellanåt ska det vara så ?

Jag trodde att dom skulle hänga på föräldrarna hela tiden men det kanske är jag som missuppfattat det hela?

Och det är inte enkelt att suga upp överbliven mat idag den får ligga kvar annars åker dom med ut .

Annons