käkar knorrmal snäckor?

#1 - 11 april 2010 21:09
äter dom typ posthornssnäckor exempelvis?
#2 - 12 april 2010 15:16
ingen som vet??
#3 - 12 april 2010 15:28
vet ej men gå in på artbeskrivningar(på den svarta remsan under avdelningar om du inte vet), där finns 2 knorrmalar man kommer åt utan att vara goldmedlem:)
#5 - 12 april 2010 18:12
jag var lite mer intresserad av någons personliga erfarenhet av knorrmalar... artbeskrivningarna på zoopet säger faktiskt inte så mycket....

ingen som har eller har haft en knorrmal och vet ifall dom kan äta posthornsnäckor..? dom snäckorna blir ju rätt så stora.
#6 - 12 april 2010 18:17
tror starkt på att knorrmalar inte äter posthornssnäckor, deras skal är alledes för hårt för att kunna bräckas. botior kan inte knäcka skalet på dem så de får typ suga ut dem och lämna skalet kvar.
#7 - 13 april 2010 07:03
Har själv två stycken knorrmalar (Platydoras costatus) De äter allt som får plats i munnen.....men jag tror som Macke fisk att det är nog svårt för dem att knäcka skalet på en Posthorn....Visserligen har den större av mina svalt akvariesniglar i ett nafs....vanliga som kommer med växter......Men de är bra mycket mindre än en Posthorn...
#8 - 13 april 2010 13:07
ok tackar.. lite som jag trodde då.

ska ändå skaffa ett par.. vet ni ifall man kan skaffa en ensam först ett tag eller bör man köpa två på direkten?
#9 - 13 april 2010 19:44
Ska du ha två, så bör du köpa två på en gång, annars är risken att den som har varit i karet längst tar ihjäl den andra.....

Sedan är det också frågan hur stort kar du har. Ska du ha två så bör du minst ha 400 liter....de är väldigt revirhävdande mot sina egna. Du måste se till att de kan ta revir en bit ifrån varandra....Annars så blir det bråk...
#10 - 14 april 2010 18:38
å fanken.. men den jag menade var agamyxis pectinifrons

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=61&SOK=1
#11 - 14 april 2010 20:00
gäst skrev:
å fanken.. men den jag menade var agamyxis pectinifrons

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=61&SOK=1

Den känner jag tyvärr inte till....det är Costatusen jag har...

Annons