kakaduor i ett litet kar?

#1 - 20 september 2007 22:14
Har tänkt skaffa mig ett kar på runt 30 liter. Går det att hålla kakaduor i ett sådant kar? Eller finns det någon annan ciklid som går att hålla i ett par och som dessutom inte är så värst svåra att hålla?
#2 - 20 september 2007 22:20
Ja, det är för litet om du inte tänkt ha det tillfälligt som lekkar.
En ciklidliknande art som annars skulle gå bra är Dario dario.
#3 - 20 september 2007 22:39
ok..

Dom var verkligen fina! Tror du att de går att få tag i i butik? Eller alternativt om man beställer in? Hur pass utrymmeskrävande brukar det stå att de är?

Har du något mer tips om vilka fiskar man kan tänkas ha i ett såpass litet kar?

mvh
#4 - 20 september 2007 23:17
Dom var verkligen fina! Tror du att de går att få tag i i butik? Eller alternativt om man beställer in? Hur pass utrymmeskrävande brukar det stå att de är?

Har du något mer tips om vilka fiskar man kan tänkas ha i ett såpass litet kar?

mvh
Varför inte snäcklekare från Tanganyika!
#5 - 20 september 2007 23:21
Dario dario är mer utrymmeskrävande än man kan tro - hanen är en elak j-l och honan måste kunna komma undan. Men visst, om du fyller akvariet med växter kan det funka med ett par i 30 liter.
Arten är lite svår att hitta, men det bör inte vara omöjligt om du kollar vad grossisterna kan leverera. Och har du vägarna till Stockholm är Södermalms akvarieaffär värd ett besök.
#6 - 21 september 2007 13:41
matzen skrev:
Varför inte snäcklekare från Tanganyika!

Är snäcklekarna utrymmeskrävande? Finns det några bra bilder och beskrivningar?
#7 - 21 september 2007 14:32
Tycker att du ska skaffa snäcklekare det finns en mängd olika men det känns som om multisarna passar bäst i ett 30 liters kar.
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
#8 - 21 september 2007 17:24
okej...

De verkar coola. Kruxet är väl då närmast att jag skulle vilja ha så mkt växtlighet som möjligt samtidigt i akvariet, vilket kanske inte riktigt matchar så bra med alla snäckskal osv?
#9 - 21 september 2007 17:37
visst kan man ha växter med multisar (snäcklekare) men det finns inte så mycket i deras naturliga miljö så det beror ju lite på hur pass "riktig" man vill vara.

/Hans
#10 - 21 september 2007 20:59
Anubis fungerar, så en skog med olika anubisarter kanske skulle vara något? :D
Men viktigt är ju ändå att de ska ha en del bottenyta till deras grävande och revir med snäckorna.
#11 - 21 september 2007 21:05
Jag tycker att du skall köpa ett större kar istället, och satsa på Apistogrammorna du pratade om från början...skaffa ett på minst 50 liter, gärna 100, då kan du ha dem med lite andra fiskar också. På köpet får du ett lättskött akvarium, ett 30-liters är svårare att få ordning på än man tror.
#12 - 21 september 2007 21:40
Som sagt, av utrymmessjäl så kommer jag inte kunna ha något mer än detta akvarium. Skulle uppskatta om tipsen var av konstruktiv art istället ;). Självklart vore det ultimata att skaffa ett större kar, men den möbel jag tänkt ha akvariet på är bara 37 cm bred och dessutom är platsen som möbeln skall stå på inte mkt större...

Således får man göra det bästa av situationen och försöka hitta en lösning till det akvarium jag beskrev ovan.
#13 - 22 september 2007 05:37
Det skulle inte vara möjligt att ha en kub 37x37x37?
#14 - 22 september 2007 08:53
Det fungerar precis, då möbeln är 37*37. Frågan är bara var jag får tag på ett sådant akvarium. =)
#15 - 22 september 2007 13:22
Du borde kunna specialbeställa hos någon lokal glasmästare eller zoobutik. Annars kan du försöka dig på att limma det själv, beställa glas sen köpa silikon bara ;)
#16 - 24 september 2007 05:02
Det fungerar precis, då möbeln är 37*37. Frågan är bara var jag får tag på ett sådant akvarium. =)

Det skulle vara lättare att svara på det om man vet vart i sverige du bo?
#17 - 24 september 2007 10:02
rsoderberg skrev:
Det skulle inte vara möjligt att ha en kub 37x37x37?

Jag skulle nog inte klämma in mer än ett par neontetror i ett sånt litet kar :) Men det är min åsikt!

//Peter
#18 - 24 september 2007 10:57
Dario dario är mer utrymmeskrävande än man kan tro - hanen är en elak j-l och honan måste kunna komma undan. Men visst, om du fyller akvariet med växter kan det funka med ett par i 30 liter.

Darion såg riktigt fin ut på bilder... Fungerar det att ha flera tillsammans i ett större kar? Hur klarar sig denna lilla fisk tillsammans med större fiskar? (Såg att den fanns inne där jag brukar handla.)

Annons