Kakaduciklider :D

#1 - 18 september 2007 18:18
Hej :D

Jag har ett akvarium på 75L och har nu en bolivansk fjärilciklid ( hur de nu stavas ) , en siames, 3 pansarmalar , 2 ansistusmalar och nu 3 st superfina Kakadciklider.

Jag skulle villa få reda på lite mer om dem och hur jag ska sköta dem :D
Om ni har något tips på ex: met eller inredning??

Jag har bara haft dem i 3 timmar men jag vill vara lite mera informerad :D

Tack på förhand:D
#2 - 18 september 2007 19:03
Ewe:D skrev:
Hej :D

Jag har ett akvarium på 75L och har nu en bolivansk fjärilciklid ( hur de nu stavas ) , en siames, 3 pansarmalar , 2 ansistusmalar och nu 3 st superfina Kakadciklider.

Jag skulle villa få reda på lite mer om dem och hur jag ska sköta dem :D

Om ni har något tips på ex: met eller inredning??

Jag har bara haft dem i 3 timmar men jag vill vara lite mera informerad :D

Tack på förhand:D

Mina Kakaduor boade i en döskalle som min karl skulle ha i karet [:o] Jag hade gömt den bakom växterna.. ;) Jag gav mina bebisciklidpellets och frysmat..
#3 - 18 september 2007 20:12
du kanske borde köpa någon/några fjärilsciklider istället så den du har inte blir så ensam?

Kan det inte bli lite trångt om du har både fjärilsciklider och kakadua ciklider i ett så litet kar?
#4 - 18 september 2007 20:50
Lite för trångt..

Jepp som föregående inlägg redan tar upp så borde du nog skaffa fler Fjärilsciklider istället för KakaduaCiklider..
Jag har själv KakaduaCiklider i mitt 150L kar och det går även ett par KurvCiklider där, och dom hönsas runt rätt mycket av Kakaduacikliderna..
Så jag skulle nog rekomendera dig att skaffa antingen ett större akvarium eller köpa en kompis åt Fjärilen ;)
Mvh Peter

Ps: Kunde inte låta bli att visa upp min KakaduaCiklids hane *hehe*
#5 - 19 september 2007 14:12
Hej !!

Tack för att ni tog er tid att svara men de där med att skaffa fjärilar istället går tyver inte för att mina kakaduor redan har kommit....

Jag måste säga att jag ä nybörjare på de här och jag har inge lusst att köpa ett söre akvarium/ jag ä bara 15 år / så jag får nog inte för mina föräldrar :S

Men tack så jätte mycket :D om ni kommer på nött mer så skriv!!!
//Evelina

Ps Jätte fin kakduciklid hanne, har nästan likadan fast mindre ;D DS
#6 - 22 september 2007 19:29
Det är nog ingen fara att ha fjärilarna ihop med kakaduorna, det har jag. Lite gruff kanske det blir men båda arterna är rätt snälla. Särskilt kakaduorna! :)
Fjärilar är, efter vad jag förstått, parbildande så skaffa ev. en make/maka till den om den verkar ensam...
#7 - 23 september 2007 13:07
Birgitta W skrev:
Det är nog ingen fara att ha fjärilarna ihop med kakaduorna, det har jag. Lite gruff kanske det blir men båda arterna är rätt snälla. Särskilt kakaduorna! :)

Fjärilar är, efter vad jag förstått, parbildande så skaffa ev. en make/maka till den om den verkar ensam...

Oj, vi måste ha två helt olika kakaduor då mina är ruskigt aggressiva mot fjärilarna (inte bolivianska).
#8 - 23 september 2007 21:31
FredrikH skrev:
Oj, vi måste ha två helt olika kakaduor då mina är ruskigt aggressiva mot fjärilarna (inte bolivianska).

Mina Kakaduor är precis likadana mot mina KurvCiklider så det är nog inget konstigt alls :)
#9 - 24 september 2007 13:12
Detta är min åsikt men.... Jag skulle inte ha två olika sorters arter av dvärgciklider i ett såpass litet kar
#10 - 24 september 2007 15:10
Detta är min åsikt men.... Jag skulle inte ha två olika sorters arter av dvärgciklider i ett såpass litet kar

Näe enligt mitt tycke ska man nog ha minst 150L akvarium om man ska ha två arter med Dvärgciklider men detta kan juh gå det med..
Vi får hålla tummarna för att det funkar helt enkelt! ;)
#11 - 24 september 2007 15:23
Ja hålla tummarna får man ju helt klart göra ;)
#12 - 24 september 2007 15:24
Just när det gäller fjärils ciklider och kakadua ciklider så brukar det inte vara någon större fara även om det bara är ett 75l akvarium. De tar olika revir och leker olika. Kakduan leker i grotter och fjärilarn ovanpå stenar eller rötter o till och med blad. Så oftas så blir det inga konflikter just med den blandningen. Dock så går det inte att stoppa i någon annan apistogramma med kakaduan. Då blir det bråk! :)

Jens
#13 - 24 september 2007 20:55
spazm skrev:
Just när det gäller fjärils ciklider och kakadua ciklider så brukar det inte vara någon större fara även om det bara är ett 75l akvarium. De tar olika revir och leker olika. Kakduan leker i grotter och fjärilarn ovanpå stenar eller rötter o till och med blad. Så oftas så blir det inga konflikter just med den blandningen.

Mina kakaduor tog över hela karet, även mot fjärilarna. Så nu har jag möblerat om lite, slängt i en rot i mitten, och hållt kakaduorna i en påse i karet i ett dygn och hoppas på bättre revirdelning.
#14 - 24 september 2007 21:08
Den erfarenheten har jag också. Men bäst hade det ju varit med bara en sorts ciklider.
Men nu finns där ju redan två...

spazm skrev:
Just när det gäller fjärils ciklider och kakadua ciklider så brukar det inte vara någon större fara även om det bara är ett 75l akvarium. De tar olika revir och leker olika. Kakduan leker i grotter och fjärilarn ovanpå stenar eller rötter o till och med blad. Så oftas så blir det inga konflikter just med den blandningen. Dock så går det inte att stoppa i någon annan apistogramma med kakaduan. Då blir det bråk! :)

Jens

Annons