Kakaduayngel?

#1 - 3 oktober 2005 09:25
Finns det någon risk att yngel som är ca 3 v kan äta upp yngel som är 3-4 dagar gamla, om de går i samma yngelkar?

Skulle de minsta ynglen klara sig i en yngelkasse?

Jag brukar tänka att de starkaste klarar sig, men vi har haft sån otur med våra stora hannar så att vi är glada för varje yngel vi kan ha kvar.

Någon som kan ge mig råd?
#2 - 3 oktober 2005 09:36
Vi har de andra ynglen i ett yngelakvarium och yngelkassen var tänkt att ha i vårt stora kar.

Helt otroligt att få två kullar inom ca 3 veckor.
#3 - 3 oktober 2005 10:50
Kan du inte köpa en plastbox och ha dem i? Jag har mina 15-16 yngel i en plastbox på 15 liter, från början var de i en på 8 liter. I boxen har jag lite javamossa, lite eklöv, en liten rot och en del vattenväxter. Jag matar flera gånger per dag och har inget filter eller pump, däremot så byter jag vatten och slamsuger lite varje dag och det fungerar utmärkt. Jag har tidigare dragit upp guppyngel på samma sätt. Jag vet inte men jag kan tänka mig att det inte går så bra att ha yngel med stor skillnad i storlek i samma kar såvida det inte finns stora möjligheter till att gömma sig, då går det bra fast det kan vara svårt att mata mycket till de små om de måste hålla sig undan.
#4 - 3 oktober 2005 11:33
Hur håller du bra temperatur i vattnet?
#5 - 3 oktober 2005 14:40
Nu har jag flyttat över några till de andra ynglen och någon fick komma till yngelkassen i karet som ynglen gick i från början.
Först såg det ut som om ynglen i kassen bara damp till botten av kassen med huvudet före, trodde de fick skräck och dog men efter någon minut så började de att röra på sig.
De andra ynglen som fick flytta ihop med de större ynglen försvann och gömde sig bland stenarna/gruset på botten.
Nu är det bara att hålla tummarna...
#6 - 3 oktober 2005 21:11
Jag har spotlights riktade mot vattnet som värmer, sen är det ju ganska varmt i rummet ca 21-22 grader.

Annons