Kakaduamania

#1 - 15 januari 2011 12:26
Mycket har hänt sen sist.

För det första - det var aldrig nitrit i karet. Fick hem nya tester och dessa visade på noll. Skönt det.

För det andra har jag skaffat nya medlemmar i karet. Det blev kakaduaciklider. Har aldrig varit särskilt sugen på dem men så fick jag syn på en knallgul hona i affären. Plockade hem henne och en hanne. Hon var dock väldigt skygg från början. Gömde sig. Blev snabbt grå. Visade inget intresse av mat alls. Eftersom vissa arter inte överlevt i karet ville jag inte köpa fler honor förrän jag märkte hur det skulle gå men efter två veckor åkte jag och skaffade en till hona. Direkt hon kom ur påsen började hon leka med hannen - helt gul. Den andra honan verkade inte bry sig om den nya och tre dagar senare hittade jag henne i stort sett död - helt uppsvullen. Inga utstående fjäll men jag var ändå orolig - inga mer sjukdomar nu snälla... Ringde djuraffären, de har inte upptäckt vare sig sjukdom eller dödsfall i det karet.

Nya honan visar inte heller något intresse för mat. Kan simma omkring och plocka på botten ibland men den mesta av tiden tillbringar hon i en grotta, att fjäska för hannen eller att jaga bort andra fiskar som kommer i närheten av hennes grotta. Idag (efter drygt en vecka) åt hon dock granulat under matning för första gången - hurra. Grottan hon valt ut åt sig visste jag inte ens fanns - hon får liksom simma ner i ett hål så litet att hannen inte kommer in där (bilden med röda ringen visar där hon krånglar sig in). Hon fjäskar, vänder sidan till och försöker få ner honom men han har hittat en annan grotta han gillar bättre som han försöker locka henne till. Och så håller de på.

Det är fantastiskt roliga och framför allt vackra fiskar att titta på. Jag hoppas verkligen att de överlever och inte droppar av som flera andra arter har gjort.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 januari 2011 18:44
Riktigt snygga - några ex av de du köpte kan ju ha varit lite gamla och gamlingar har ju lite svårt att anpassa sig och dessa är ju gamla redan vid 1 års ålder
#3 - 17 januari 2011 22:22
Tack Kjell! Ja det är väldigt vackra fiskar. Tyvärr har den sista honan också blivit grå men det kan ju vara att hon är ensam också. Ska köpa fler honor imorrn för så länge hannen inte visar sjukdomstecken vill jag tro att de blivit dåliga av någon annan anledning. Som du skriver kan de vara lite äldre, tack för den vinkeln.

Väldigt vackra och intressanta fiskar är de dock!
#4 - 19 januari 2011 10:57
hmm nu när jag ser dina bilder så är jag benägen att hålla med kjell - de ser lite äldre ut...
#5 - 19 januari 2011 15:00
Hur ser man det? De är ju så små. Honan är typ 2 cm ? Hannen större men han har ätit som en häst sen han kom

Annons