Expert är jag då inte, men haft dem många ggr... de vill gärna ha trånga grottor där de kan lägga äggen i grottans tak.. man kan se till att ingången i grottan är liten och gärna plantera växter framför + ha stenar. De leker också i blomkrukor och under rötter, de gräver inte mkt men hittar de inte ett ställe att lägga rom så ordnar de själva genom att gräva lite under en sten eller liknande. Jag har då inte för grov grus då jag tycker de ska få möblera lite som de själva vill, även då ynglen kläcks samlas de ibland ihop i en liten grop.
Detta med vatten är inte ngt bekymmer med dem, många sydamerikanska ciklider vill ju ha lite mjukt vatten och ett lägre ph.. men dessa funkar i neutralt vatten också...
Jag tycker absolut att du kan ha Corydoras tillsammans med dem, det är ett bra sällskap, honan skyddar ynglen o hannen tar hand om de yttre reviret så de kommer hålla malarna borta.
Många Dvärgcilder blir också tryggare om det finns andra fiskar i akvariet, så kanske en högt gående tetra kan du också ha, Nu är inte dessa så fega av sig, men är det en tetra som går ovanför i akvariet så signalerar den att kusten är klar och inget farligt på gång.,. på så vis får man ibland lite modigare Dvärgciklider, spec om du kommer upp i storlek på akvariet mot 100 liter.
Ofta tycker jag också att Dvärgciklider är mer noga att ta hand om ägg o yngel om det finns ngn annan fisk i akvariet, är de för trygga så kan de ibland glömma bort dem. Dock då de börjar bli frisimmande åt olika håll så kan tetror o annat sno ett o annat yngel, men det går ju att lösa då.
http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=525
Där kan du läsa lite mer, men bara du ordnar så de tfinns möjlighet till bra små revir så är det inte så mkt annat att tänka på.. men gärna stenar, rötter, områden med mer växter o gärna ngt sällskap av annan fisk och jag skulle rekommendera inte för grov grus.. de kommer inte gräva o förstöra , så låt dem fixa lite själva.. det är naturligt för dem. Räkor vet jag inte om är så lämpligt... tror de kommer bli jagade av sina fiskar o möjligen uppätna.
Lycka till Victor.. detta komemr du fixa bra ska du se o är en härlig fisk detta.
ps.. du har sett att det finns flera olika färgvarianter av dem va ?
Hälsn Robban