Kakaduakar !! ;D

#1 - 22 oktober 2006 14:52
Jag har tänkt köpa ett 60-100 liters kar som min kakaduor ska få flytta in i.
nu undrar jag hur det ultimata kakaduakaret ser ut.

har hört nått om svartvatten eller va det hette. men jag vet inte rikgtigt hur jag ska göra. mycket rötter ,växter, och någon grotta..
finns det nått mer jag ska tänka på? :confused:
vilken sand ska jag ha och finns det någon som har nått tipps på andra fiskar som sällskap, hellst inte Fiskar som är alltför gluppsla på kakaduägg [B)]
Just nu har jag en hona och en hane som går i ett 160 liters sällskaps kar.

hoppas att nångon av alla cacatuides experter där ute har nått svar till mig ! :D

//Victor = )
#2 - 22 oktober 2006 19:34
Finns det ingen som kan komma med nått förslag ? Jag tänkte på lite corydoras som sällskap men sen kom ja på att de gärna äter rom.... hmm Räkor kanske :P

/Victor
#3 - 23 oktober 2006 00:38
Expert är jag då inte, men haft dem många ggr... de vill gärna ha trånga grottor där de kan lägga äggen i grottans tak.. man kan se till att ingången i grottan är liten och gärna plantera växter framför + ha stenar. De leker också i blomkrukor och under rötter, de gräver inte mkt men hittar de inte ett ställe att lägga rom så ordnar de själva genom att gräva lite under en sten eller liknande. Jag har då inte för grov grus då jag tycker de ska få möblera lite som de själva vill, även då ynglen kläcks samlas de ibland ihop i en liten grop.

Detta med vatten är inte ngt bekymmer med dem, många sydamerikanska ciklider vill ju ha lite mjukt vatten och ett lägre ph.. men dessa funkar i neutralt vatten också...

Jag tycker absolut att du kan ha Corydoras tillsammans med dem, det är ett bra sällskap, honan skyddar ynglen o hannen tar hand om de yttre reviret så de kommer hålla malarna borta.

Många Dvärgcilder blir också tryggare om det finns andra fiskar i akvariet, så kanske en högt gående tetra kan du också ha, Nu är inte dessa så fega av sig, men är det en tetra som går ovanför i akvariet så signalerar den att kusten är klar och inget farligt på gång.,. på så vis får man ibland lite modigare Dvärgciklider, spec om du kommer upp i storlek på akvariet mot 100 liter.
Ofta tycker jag också att Dvärgciklider är mer noga att ta hand om ägg o yngel om det finns ngn annan fisk i akvariet, är de för trygga så kan de ibland glömma bort dem. Dock då de börjar bli frisimmande åt olika håll så kan tetror o annat sno ett o annat yngel, men det går ju att lösa då.

http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=525

Där kan du läsa lite mer, men bara du ordnar så de tfinns möjlighet till bra små revir så är det inte så mkt annat att tänka på.. men gärna stenar, rötter, områden med mer växter o gärna ngt sällskap av annan fisk och jag skulle rekommendera inte för grov grus.. de kommer inte gräva o förstöra , så låt dem fixa lite själva.. det är naturligt för dem. Räkor vet jag inte om är så lämpligt... tror de kommer bli jagade av sina fiskar o möjligen uppätna.

Lycka till Victor.. detta komemr du fixa bra ska du se o är en härlig fisk detta.

ps.. du har sett att det finns flera olika färgvarianter av dem va ?

Hälsn Robban
#4 - 23 oktober 2006 14:35
Tack så mycket maxrobban det var ett perfect svar!!
:D det blir nog corydoras då!. ska tänka på det där med tetror ;)
just nu har dom en halv kokosnöt så den får väll häna me till det nya karet.. dom har inte varit särskillt glada på att leka ännu.. :\
Men man får hoppas att det kommer igång nu när dom får ett "Eget" hem. :P
föresten, Kan man hälla över vatten från sällskaps karet till det nya om man vill få igång bakteriefloran snabbare ???
hehe mm jag har sett det där med färgerna men jag tycker ändå att den oranga e fräckast! det blir nog så att man åker iväg imorgon o tittar på akvarium. ;)

Tack igen för svaret !!

/Victor
#5 - 24 oktober 2006 14:17
Har du bra balans i det andra akvariet så är det bra att ta med lite vatten över... på så vis får du med bra bakterieflora till det nystartade akvariet, kokosnör kan funka utmärkt.. det du ska tänka på är att sätta den så inte ingången blir för stort.. eller ordna med stenar eller växter framför så blir det tryggare inne i deras " bo ", sedan vill fisakr bestämma lite själva så bra om du ordnar ngt annat ställe också som de kan välja.. lägga stenar på sånt vis att de inte rasar ner, men så de kanske kan komma in under.

Nu håller vi tummarna att det kommer gå bra detta o fiskarna ska leka, bra att stimulera lek med bra mat innan.. omväxlande föda med frysta mygglarver och sånt.. därefter vattenbyte.. det kan sätta fart på leklusten.

Hälsn Robban
#6 - 24 oktober 2006 17:19
Jag har köppt akvariet nu och börjat inreda.. tänkte att jag ska flytta över några sorgmantel tetror som får vara försöks kaniner i någon vecka innan kakaduisorna ska flytta in.. En sak till bara! Algätare, måste det finnas någon som plockar bort algerna ? ancistrus och siamensis är ju aldeles för stora för ett 60 liters så jag vet inte.. hmm..

Men annars har jag tänkt mig det så här.. :
Ett kakaduapar
ca 6 corydoras
3-5 endlers.
plus nån som fixar algerna då.. hmm
Tack robban för svaren ;-)
#7 - 24 oktober 2006 17:35
wihma91 skrev:
En sak till bara! Algätare, måste det finnas någon som plockar bort algerna ? ancistrus och siamensis är ju aldeles för stora för ett 60 liters så jag vet inte.. hmm..

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329
Rätt duktiga algätare, dock kan dom vara ganska känsliga.
#8 - 24 oktober 2006 21:14
Håller med CBR att otocinclus är en bra mal i ett mindre akvarium... men går att börja med små Ancistrus också och börjar de växa till sig kan de flytta över till ditt lite större akvarium.. Jag har ofta Ancistrus i små akvarium , så får de flytta då de börjar växa till sig, om du nu kan få tag på små ? Men är många som odlar Ancistrus o man kanske kan få köpa några små av ngn, dock är de lite känsliga att flytta på då de är mindre.
Siamensis blir ju riktigt stora till slut, men är ju en trevlig mal som är bra på putsa växter och också går på en del alger som inga andra malar gör..

Ska du ha Endlers med dina ciklider så kan du inte räkna med att du får några barn där, de kommer snabbt bli slukade.. möjligt att de inte låter de vuxna Endlers heller vara riktigt ifred.. de är inte så stora, men du kanske har dem ihop redan nu ?

Hälsn Robban
#9 - 25 oktober 2006 16:24
hmm okej.. jag har inte satt i någon fisk ännu...:S jag har inte tänkt att det ska bli några guppy yngel men om dom inte kan låta de vuxna vara ifred så kanske jag ska ta något annat.. en sak till bara.. haha :P
jag tycker att det är väldans blås i pumpen jag fick med..:/ jag har ju hört att dem gillar när vattnet är nästan stilla. kan man få ner trycket på nått sätt ? annars kanske jag får köpa en ny.. :(
hmm..
Tillbaka till fiskarna då!
Det får väll bli vanliga guppys antagligen.. (dom är lite störe va ? ) tror att jag ska sattsa på otocinclus som algätare ;) och kanske corrydoras.. vet inte.. haha det var ju tänkt som ett (kakaduakar) från början! tack igen ;D

//Victor
#10 - 25 oktober 2006 17:30
Vanliga guppy är lite större, men deras yngel kommer bli godis för dina ciklider, det är inte så lätt att blanda Dvärgciklider med ungfödare, dels för du ska ha mkt rötter och då kan ditt vatten bli lite mjukt och det gillar inte dina ungfödare. Så gäller du då har rötter som inte påverkar vattnet och detta är lite klurigt att veta om man har, inte alltid man vet vilket träslag man har till rötterna. Så vanligen rekommenderar man inte några ungfödare tillsammans med Dvärgciklider, däremot så funkar det perfekt med alla Corydoras malar, Ancistrus mal och alla fiskar från gruppen tetror.. det är vanligare att man har tillsammans. Otocinclus malen är också en liten trevlig mal som funkar fint,

Att du har blås i pumpen är kanske inte så farligt, men du har inte en pump som du kan ställa ner hastigheten på ? Tycker man det blir för oroligt i akvariet kan man vända pumpen också.. ofta har man den så det " blåser " ut längs längden på akvariet, men det går att ha den på andra hållet också så det blåser mer ut mot framrutan.. det kan minska oroligheten i vattnet om du tycker det är för mkt fart o du inte kan ställa ner hastigheten.

Men det är lite funderande på detta om du ska satsa på både Dvärgciklid och ungfödare ihop.. det är inte alltid det blir så bra, men ska du upp i storlek till 100 liter så kan du ha en annan trevlig Dvärgciklid också .. hoppas du inte tycker jag lägger mig i för mkt, men bättre man funderar innan.

Fattar att du är sugen på Endlers guppy, det förstår jag så väl.. det är en härlig liten vacker fisk, då den är så liten och inte rör sina egna yngel så funkar det bäst om den får gå ensam i ett mindre akvarium, eller tillsammans med andra " pyttefiskar " som Corydoras pygmeus eller den lilla ungfödaren Dvärgtandkarp.. den kan gå med andra fiskar också, men beror på om du vill försöka utöka gruppen och kanske få yngel som växer upp tillsammans med sina föräldrar.

Vem blir inte sugen då man ser Sonjas fina bild av 2 unga hannar...

http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=507&cat=533

Hälsn Robban
#11 - 25 oktober 2006 19:15
okaj ;) då skiter vi i guppysarna! jag tyckte bara det skulle vara roligt att testa på endlers för jag har aldrig haft några. Det blir corydoras då! och otocinclus som algätare!
haha vilka corydoras ska man välja då ? det finns ju miljoner olika!!
Har du nått bra tipps på några du gillar ?? jag har aldrig haft corydoras helle så är det nått specielt man behöver tänka på ??
du lägger dig absolut inte i för mycket jag tycker det är jätte roligt att få tipps från en expert!! jag är ju relativ nybörjare så all kunskap är nödvändig! :D jag åker nog o köper corydoras till helgen! då har ju akvariet stått i nästan en vecka och det borde väll räcka. :)

Ha d gött!! // Victor
#12 - 25 oktober 2006 23:29
Det vi ska fundera på först innan vi tipsar om olika Corydoras är om du fundera på att odla dem eller om du bara ska ha dem som en trevlig fisk ? Finns en del arter som är ganska lätta att odla medans andra väldigt svåra...

Sedan bör du ha en grupp.. de vill gärna gå ihop ett gäng.. Så ska man köpa en grupp så kostar det lite mer också, men jag skulle köpa minst 6 stycken.. detta både för de trivs bäst så och ska de leka så leker de flesta av dem i grupp... nu är akvariet på 60 liter så vi ska inte överbefolka det heller.. ( ser nu att du själv skrev 6 Corydoras , så du var inne på samma spår.. )

Men imorgon ska du få en rad förslag på tåliga Corydoras som passar med dina fiskar om vi bara vet om du ska försöka få malbarn eller inte.,

Hälsn Robban
#13 - 26 oktober 2006 15:02
Det är Ju alltid roligt att få yngel men jag vet inte om det är så viktigt.. jag vill helldre ha kakaduayngel om man säger så ;)
Sen så får dom gärna inte vara helt omöjliga att få tag på också! Men om du har någon favorit som ynglar av sig lätt så hade det ju varit trevligt ;) annars är det inte så noga!
Thx // Victor
#14 - 26 oktober 2006 20:27
kanske en Corydoras som är enklast att odla är den vanliga Aneus.. o en del tycker att albino varianten är enklast av dem..

vanlig :
http://www.hojleddet.dk/images/showimage.html?img=maller/corydoras_aeneus_big.jpg&spec=corydoras+aeneus+big

albino :
http://alt.sirdir.ch/fische/mpw.html

den finns i olika färgvarianter med steck också... här är green stripe

http://www.scotcat.com/images/c_aeneus_greenstripe3.jpg

eller orange :

http://www.scotcat.com/images/c_aeneus_orangstripe.jpg

liknande som ovan

http://www.tropical-aquaworld.com/bilder/corydoras/pages/Corydoras%20cf.%20Red%20Flurecent.htm

Så aneus finns i flera färgvarianter, är den billigaste o är lätt o tålig + en av de enklaste att få att leka.. Mamma och Simon här på Zoopet köpte just en av dessa för ngn månad sedan, om det var den med green stripe eller orange minns jag inte, men de bor nära dig o finns ngn stans på forum vart de köpte dem... Så ska man göra det enkelt så ta ngn Aneus så får man fundera på vilken variant man tycker är finast, alla är lika enkla att ha.

Corydoras adofoi är nog en av de snyggaste, inte svårt att ha, men en av de mest svårodlade o då en av de dyrare.,.. men snygg är den :

http://aqua.i3f.net/Membres/nepper/Corydoras%20adolphoi.JPG

Corydoras paleatus , fläckig pansarmal är också lätt att få tag på... o billig o inte svår till lek.. så vill man ha en mer fläckig som är enkel så kan man ta denna.

http://www.scotcat.com/factsheets/c_paleatus.htm

Panda
http://www.thomas-pake.de/hobby/corydoras_panda.jpg

den gillar många.. är kanske lite känsligare än andra o inte så lättlekt, men många gillar dess utseende och kan också vara en som är lätt att få tag på.

Corydoras sterbai
http://www.vda-online.de/asp/tier.asp?nr=48&killi=0

en av de mest populära,,, tycker denna är tålig o vacker.. inte så lättodlad o därför lite dyrare.. men är mkt poppis och omtyckt av många.

Så där fick du en del tips på trevliga Corydoras... alla funkar bra och är lätta att ha, en del lite svårodlade o andra lätta...

Skulle jag välja ut en.. så hade jag kollat efter en Aneus green eller orange stripe... o fråga mamma och Simon vart det var de fanns att köpa i dina trakter..

Kunde rabbla upp många fler, men valde de som jag vet är lätta att få tag på o som är tåliga.. kanske ngn passar

Hälsn Robban

edit : denna tråd började med ciklidprat o hamnade med malar.. kanske ska dela den på ngt vis eller ska man flytta ? / Robban
#15 - 27 oktober 2006 14:55
Tack så mycket, det var jätte schyst av dig ! nu fick jag lite att fundera på ;)
ska höra med mamma och simon om var dom finns :)
jag har ingen aning om hur man flyttar tråden så :S
Ikväll får nog kakduorna få flytta in i deras nya hem ;)

Tack igen för alla tipps ;)
Ha d gött!!// Victor

Annons