Kakaduaciklidhane som vaktar ägg?

#1 - 18 november 2004 22:38
Är det möjligt att kakaduahanen vaktar äggen?
Sedan igår kväll så har han varit borta.
En hona, som bosatte sig i en Anubia, vaktar ordentligt sitt revir runt växten. Hon har "lekdräkten" på sig och jagar bort allt som kommer i närheten. Men hanen syns inte till, inte ens vid matning.

Förra gången vi fick yngel så försvann den dåvarande hanen bara några dagar innan ynglen syntes till, hittade en liten bit av hans rödspräckliga stjärtfena vid botten senare.

Någon som vet vad han har hittat på? Vaktar ägg eller gått och dött?

//Petra
#2 - 18 november 2004 22:44
Hmm.. Låter lite lurigt.. Men jag skulle nog satt mig ner vid akvariumet.. Finstuderat lite.. Kollat för att se om han skulle kunna hålla till någonstans där...
#3 - 18 november 2004 23:16
Hej

Förmodligen gör han sitt bästa för att hålla sig undan honan, för hon kan bli rätt aggressiv mot honom efter leken, särskilt i ett litet akvarium.

MVH Micke
#4 - 19 november 2004 08:47
Nu har jag hittat hanen. Han låg på botten död! Ser inte sjuk ut på något vis, inget svullet eller skadat ser ut som han har gjort hela tiden.

Hur ska vi göra för att få hanarna att överleva?

Har kakaduorna i ett 240 l kar med 3 grottor samt en stor Anubias som de håller till i ibland. Har även en stor rot och andra växter med.

Nu har vi då bara 2 st kvar och båda är nog honor, den ena är självklar men den andra är jag lite tveksam till men den blir mer och mer lik en hona.

Vill ju ha kakaduor men vart ligger problemet?

Är det vanligt att honan har ihjäl hanen efter lek?

//Petra
#5 - 19 november 2004 08:55
Min korta erfarenhet av kakaduor (första paret nu) är det motsatta. Hanen hjälpte till att hålla övriga fiskar borta, tidvis ska tilläggas. Men detta hade honan inget emot. Så jag tycker det låter konstigt.

Har du några andra fiskar?
#6 - 19 november 2004 08:59
Hur ser honan ut när hon har lekdräkt på sig ?
#7 - 19 november 2004 09:15
Henreb: Vi har Silvermolly, neontetra, Otocinclus vittatus, Ancistrus och amanoräkor tillsammans med kakaduorna.

Froggy: Med lekdräkt menas att honan blir knallgul. "Tar på sig den lilla gula". Hon blir jättegrann iaf....

//Petra
#8 - 19 november 2004 09:18
Vår hona är ständigt gul :).

Jaha, då är det ju troligtvis ingen annan som tagit kol på honom. Jag är inte så bra på vattenvärden men det kan inte bero på nåt sånt?
#9 - 19 november 2004 09:26
Jag tror inte det, det verkar ju vara samma sak varje gång som honan är på G. Några dagar sen är han borta och hittas sen död.

Vattenvärdena såg ut så här nu:

NO3 10-25
NO2 0
GH >7°d
KH 3°d-6°d
Ph 6,8

//Petra

Annons