Kakaduacikliderna leker inte?

#1 - 19 mars 2012 17:27
Hej! Jag har ett kakaduaciklid par en hane och en hona. Dom går med fiskar som platy,pakistanbotia,malar,fembandsbarber,kilfläcksrasborer. Hur akvariet ser ut är 3 stengrottor och 1 kruka. Jag har dugligt med växter,växterna är tättplanterade nån grotta har nån växt direkt utanför utgången (ungefär). Gruset är blandad med vita stenar och svarta stenar. Temperaturen är 25 grader ni som har en termometer i vattnet ni vet vad jag menar om jag säger att den är på mitten av den gröna delen. Och mitt kakaduaciklid par verkar inte alls intressrade av att leka eller av nån grotta så vad kan jag göra åt det? Fick dom för ett halvårsen! Tacksam för svar!! :D
#2 - 19 mars 2012 18:00
Nu är jag ingen expert eller så men har ändå en fråga för att kunna se om det finns några andra "problem" utan att kanske inte gillar varandra ;)

Hur stort är karet?

Mitt kakaduapar lekte bäst när de var mer eller mindre själva i karet, det kanske är för "stressigt" i karet, tänker då på att de går med ganska livliga fiskar förutom malarna då, de brukar vara stillsamma :)
#3 - 19 mars 2012 18:06
Ok jag förstår vad du menar det är inte alltid lätt ;) Man kan inte vara expert på allt ;) Men akvariet är 170L :)
#4 - 19 mars 2012 18:08
Ok, då är inte karet för litet iallafall.

Fler frågor, vad matar du med och hur mycket andra fiskar är det?
#5 - 19 mars 2012 18:11
Jag matar dom med frysta mygglarver alltså röda mygglarver som står fryst i kylskåpet. Annars matar jag dom med Dogman och Tetramin växlar ibland med foderna ;)
#6 - 19 mars 2012 18:13
Ja, då är inte fodret iallafall :) hur många andra fiskar är det?
#7 - 19 mars 2012 18:19
3 malar, 2 pakistanbotia, 9-10 killfläcksrasborer, 9-8 fembandsbarber, 4 platy. ;)
#8 - 19 mars 2012 18:26
Då vet jag inte så mycket mer men det jag vet är att de inte vill ha för mycket cirkulation på vattnet, lugnt och stilla kar, mycket gömställen med rötter,grenar och löv på botten.

Hoppas att någon annan kikar in och kan svara bättre om det är något jag missar :)

Annnars önskar jag dig lycka till och att de börjar gilla varandra.
#9 - 19 mars 2012 18:29
Ok ;) Aa det hoppas jag att nån gör men tack ändå ;) Men du kanske vet hur många grottor som behövs? Eftersom du säger att dom vill ha många gömställen ;)
#10 - 19 mars 2012 18:33
Inte bara grottor utan " gömställen" överlag, de vill gärna ha mycket rötter,stenar som de kan glida omkring bland.
#11 - 19 mars 2012 18:35
Ok ska stenarna typ va som grottor eller bara stå upp utan att det är nån grotta? ;)
#12 - 19 mars 2012 18:38
Om du bara lägger i en massa stenar, rötter lite hullerombladder så bildas det naturliga "grottor" bland dessa och jag brukar lägga de färdiga grottorna underst och sen på med rötter i massor:p
#13 - 19 mars 2012 18:40
Ok! tack så mycket för hjälpen med dom frågorna :D Hoppas nån kan hjälpa mig med det som du tyvärr inte kunde. Men tack ändå ;)
#14 - 19 mars 2012 19:19
Jag ser flera potentiella problem. Botiorna är bottenorienterade och ganska stökiga så de kan tänkas störa dem. Sen har du ganska hungrigt sällskap generellt, får kakaduorna i sig ordentligt med mat? De skulle nog må bra av mer frysmat såsom artemia och svarta mygglarver, det senare sägs stimulera äggproduktionen.
De leker inte i grottor av typen två runda stenar med en platt ovanpå utan vill ha stängda grottor med en liten ingång som helst bara honan ska rymmas att ta sig in i. Halva kokosnötter med en liten öppning, stor som en tiokrona, mot botten är perfekta. Små lerkrukor med samma utformning likaså. Då är det bra att ha ett finkornigt substrat så att honan kan skotta igen det till exakt den storleken hon vill ha, helst sand alltså. Med sand kan de också, som Pia säger, skotta fram en grotta själva under en rot eller nåt annat.
Cirkulerande vatten trivs de inte alls i, helst ska man ha luftdrivet filter så att vattnet är i princip stilla. Har man cirkulationspump gäller det att begränsa flödet så mycket man kan, tex genom att rikta utblåset direkt mot en ruta eller hög rot. Man kan också montera någon sorts strilrör.
Kakaduor hör inte till de apistogrammor som kräver surt och mjukt vatten men det hjälper. Så en strumpa trädgårdstorv i filtret eller bara rakt ned i karet kan stiumulera dem. Byter man vatten med kallt vatten som man redan preparerat med torv på något sätt kan det vara ett bra sätt att få igång dem.
Ett alternativ eller kombination till torv som också mjukare upp vattnet och släpper ifrån sig humusämnen är löv, gärna ek som håller sig fräscha länge, eller alkottar.
Hoppas det svaret kan hjälpa!
#15 - 19 mars 2012 19:35
Aha! Ok jag förstår exakt vad du menar ska försöka hitta på nått åt det;) Ja alltså dom tar typ en tugga sen stannar dom till sen går dom upp mot ytan och tar en till tugga. Det kanske går för sakta när dom äter så att dom andra fiskarna hinner äta upp nästan allt?. Ok så det hjälper att man kanske bara läger en sten ner och gör några håll som går under stenen? Har du nån bild på en sådan bra grotta som du kanske har i ditt akvarium? :)
#16 - 19 mars 2012 20:07
Ja precis, de äter långsamt så med hungriga kamrater hinner de inte få i sig så mycket. Jag har byggt en matare av en spruta med ca 30cm vanlig luftslang på. Då suger jag upp tinad frysmat i den och kan spruta ut lite i taget nere vid botten där de är så då får de äta i lugn och ro. Enklast är ju att ha lämplig sällskap men nu har du ju redan de fiskar du har. Just botiorna är jag tveksam till, känns inte som en bra kombo.
Nej jag har ingen bild men jag googlade (*hint*) och hittade den här bilden som visar hur jag menar.
http://www.loricariidae.se/viewtopic.php?f=29&t=2473&start=10
Gärna ännu mindre öppning än den.
#17 - 19 mars 2012 20:12
Aha ok tack för tipset ;) Jag ska nog prova det ;) Aha då vet jag hur liten öppningen ska var och vad förslags grotta ;) Men funkar det att lägga en sten och gräva lite hål till dom ? :)
#18 - 19 mars 2012 20:17
Jo kanske. Iaf om du har sand som sagt. Men alla mina apor har föredragit att leka i kokosnötter när det funnits.
#19 - 19 mars 2012 20:22
Ok för har nämligen bara en kanske behövs fler vad vet jag? ;)
#20 - 19 mars 2012 20:44
Ju fler alternativ de har desto bättre givetvis. En kokosnöt kostar max en tia och då får du två grottor så det är ingen dyr investering. Skaffa gärna fler stenar och rötter, precis som Pia skrev tidigare gillar de att kryssa runt bland inredningen. Apistogrammor gillar tät inredning, massor av växter, rötter och stenar ska de vara.
#21 - 19 mars 2012 20:49
Ok! Tack för tipsen får ta och införskaffa det ;) Vet inte om du fick mitt meddelande innan men min kakaduaciklid hane simmar bara framför rutan hela tiden så han simmar knappt runt i akvariet. Visst ibland visar han sina stora fenor för honan och skakar med det verkar inte ge nått för sen är han framme vid rutan så dom verkar inte höra ihop varför?

Annons