Kakaduaciklider färger!

#1 - 4 april 2012 17:50
Hej! Jag har en liten fråga till er som har bra koll på kakaduaciklider. Att om man får yngel av kakaduaciklider och dom växer upp och blir stora. Får hanarna samma färg som pappan har? Alltså tillexempel om en kakaduaciklid hane har orange fenor. Får dom andre hanarna som är så kallade barn samma färg som pappan eller en annan färg på fenorna? Anledningen till att jag ställde den här frågan är för att jag ska satsa rejält nu på att få yngel av dom! Tacksam för svar!! :D
#2 - 5 april 2012 12:55
Förresten i affärer säljer dom bara kakaduaciklider i parvis. Men om ens hona har dött vilket min har gjort. Får man en ny hona eller kommer man få en hane med ändå om man säger att man har en hane och att man bara behöver en hona?? Tacksam för svar på dena frågan också :)
#3 - 5 april 2012 13:04
hos oss på DM säljer dom inte dom parvis.
väldigt konstigt att de säljer de parvis då de är haremsruvare. dvs att en hane kan leka med flera honor. de är inte monogama. jag skulle haft flera honor till en hanne. så de borde sälja dom styckvis

tycker det var ett konstigt beteende av affären din.
#4 - 5 april 2012 13:35
Aha! Ok tack för svaret:) Men jag får försöka att säga hur det ligger till med min kakaduaciklid hane att jag bara behöver 1 hona. Men tror du att dom kommer nämna nått om att ha 2-3 honor? ;)
#5 - 5 april 2012 13:37
kakaduan är ju en av de vanligare dvärgcikliderna så om det finns någon annan affär nära dig kanske dom har och säljer ensamma?
#6 - 5 april 2012 13:40
Ja! Jag känner en säljer fiskar som är schysst när det gäller den biten. Men tror du att han kommer nämna nått om att ha 2-3 honor till min hane istället för 1? Är det vanligt att dom nämner såna saker? ;)
#7 - 5 april 2012 13:48
det beror nog på hur duktig affären eller säljaren är. kan man något om fisksorten vet man att dom bör hållas en hane + två-tre honor. då bör man ju också rekomendera det.
sen tror jag också kanske det beror lite på vad för intryck man gör på säljaren. om man verkar duktig och pratar på så kanske säljaren tror att h*n inte behöver nämna det.
när jag köpte mina så nämndes inget.
#8 - 5 april 2012 13:48
Den butik jag brukar handla i säljer Apistogramma styckvis, men en annan affär jag brukar åka till ibland säljer dem parvis, och har reagerat lite på det. Har för mig att jag påpekade det vid nå´t tillfälle, men att de inte ville sälja dem en och en. Priserna som står är per par.
#9 - 5 april 2012 13:50
Ok! Tack för svaret ska se om jag kommer hem med 1 eller fler honor ;)
#10 - 5 april 2012 13:51
Ok! Tack för ditt svar med ;) Skulle nog vara en fördel att få med sig 2 honor för då har jag hört att då är det mer chans att få yngel av dom ;)

Annons