Kakaduaciklider - äter inte men leker - sjuk?

#1 - 14 januari 2011 11:49
Hej!
Köpte i december två kakaduaciklider, en hona och en hane. Har haft problem i karet att vissa fiskar dör så jag ville inte köpa fler i början. Honan var från starten väldigt skygg. Höll sig undan, åt inte. Köpte efter två veckor ytterligare en hona för att avlasta henne. Denna hona började leka med hanen direkt hon kom ner i karet (för en vecka sedan). Tre dagar senare dog den första honan. Från att ha varit mager var hon nu rätt svullen (inga utstående fjäll). Den andra honan har fortfarande inte brytt sig om att äta, kommer inte fram vid matning. Igår när jag dammade ner en hel del där hon var tog hon in i munnen och spottade ut. Det var dock de lite större peletsarna. Provade smått granulat och där tror jag att hon svalde några, även om hon även spottade ut några. Hon simmar runt och plockar lite på botten dock då och då men jag tycker hon ser mager ut.

Dock leker hon - gör de det när de är sjuka? Hon har hittat en håla som hon simmer ut och in i, försvarar platsen väldigt aggressivt mot inkräktare. När hanen kommer i närheten blir hon klargul och de dansar runt så vackert (han är dock för stor för att kunna simma in i hennes håla).

Har ringt affären där jag köpte dem och de säger att de inte haft några sjukdomar bland sina kakaduor. När jag varit där har de också sett väldigt friska ut. Hannen visar inga tecken på sjukdom, tvärtom är han ståtlig och fin, äter bra.

Så frågan är - leker de om de är sjuka? Eller kan de rentav bli ointresserade av mat vid lek?
#2 - 14 januari 2011 15:37
Prova att ge mysis, cykloper och röda mygglarver - det äter mina med frisk aptit. Speciellt cykloperna gillar mina väldigt mycket. Var tredje dag så får de även Dr Bassleer Biofish food forte samt så tjuvar hanen malfoder (tabletter a la Tetramin) vid nattmatningen av pansarmalarna. Köpte mina oxå i December och det funkar.
Är du säker på att honan inte har ägg som hon försvarar?
#3 - 14 januari 2011 16:03
Hon bryr sig liksom inte att komma fram och kolla läget när det är matning heller. Och idag när det singlade ner käk runt henne sen när hon kom fram brydde hon sig inte. Blir lite orolig eftersom första honan betedde sig lika med maten och dog efter två veckor. Den honan lekte dock inte. Om hon vaktar ägg - fortsätter de att "dansa" med varandra då? Och ursäkta en kanske dum fråga men måste inte hannen kunna komma in i grottan där hon är för de ska kunna få till ägg?
#4 - 14 januari 2011 16:09
Tja intressant - Jag vet inte för min hanne kan ta sig in alla fyra grottor som jag byggt eftersom mina älskade pansarmalar också vill ha plats... jag återkommer när jag forskat lite i det här... har du läst artiklar här på zoopet om dvärgciklider och kakaduor eller något annat som finns på nätet.
Jag kan ju tänka mig pellet/granulat är tråkigt - det tycker mina i varje fall - tog inte torrfoder förrän de bott in sig i akvariet - det tog några veckor. Däremot fryst foder - började att ge dem röda myggisar. Prova - det kanske funkar.
#5 - 14 januari 2011 16:25
Jag har gjort en massa grottor som båda stökat ut och in i - men nu har hon bestämt sig för en som jag inte visste om fanns - där det är ett pyttelitet hål som hon får lägga sig för att komma in i. Röda mygglarver kan jag inte ge - är allergisk. Även mot annat frysfoder. Frystorkat - är det okej? I djuraffären gav de flingfoder och granulat, vilket jag provat hemma.
#6 - 14 januari 2011 19:16
hmm på vilket sätt är du allergisk? kontaktallergi? använd handskar eller pinsett när du handskas med frysfodret. bryt sönder dem i packetet -själv köper jag förpackningar som man kan kränga ut och in utan att ta i maten och smälter den i en äggkopp. Sedan matar jag med pincett.
- knivigare om du inte kan andas av räkorna...
Röda myggisar och allergi är ett välkänt fenomen...
Försöker hålla mig till Mysis o cykloper för att minska risken för allergisk reaktion. Konstigt nog är det inga problem fast jag är allergisk mot vanliga räkor.
#7 - 14 januari 2011 22:00
Låter som ovanligt kräsna kakaduor, mina kakaduor äter även (ytterst lite) platy flingor (sånna för växtätare). Normalt sätt får de fryst artemia. Jag märkte inte ens att hona lagt ägg första och enda gången. Hon verkade helt vanlig ända fram till en dag när hon låg och tryckte nere i ett hörn med 15 små yngel runt om sig. Åt gjorde hon också, både under ägg-tiden och i början av yngeltiden.
#8 - 15 januari 2011 11:59
Kontaktallergi men även att det kliar i ögon och jag nyser.

Hon käkade granulat idag utan problem - tack och lov! Hon försöker fortfarande locka med sig hannen in i "sin" grotta medan han försöker få in henne i en annan. Jag grävde en grop i hans grotta och täckte för ingången med en grushög och växt få se om hon gillar den bättre nu.

Har funderat på detta med levande mat att variera med -typ artemia, är det bra?
Bilagor:
#9 - 16 januari 2011 10:53
Allergi mot ALLA olika frysfoder?
Prövat räkmix? Alltså sånt du mixar ihop själv.
Mina dvärgciklider tycker om en tugga förvälld broccoli, kan du ju testa också.
#10 - 16 januari 2011 10:58
Vad kul med mattips - jag skall testa ge broccoli till mina kakaduor oxå... jag har inga växtätare i mitt 100L akvarium så jag har inte ens tänkt på att slänga i annat än animalier i det - men nu när ni säger det så har jag ett hannen med frisk aptit mumsa på terra wafers som jag ger till pansarmalarna som nattmacka...
#11 - 16 januari 2011 11:00
vickson skrev:
Kontaktallergi men även att det kliar i ögon och jag nyser.

Hon käkade granulat idag utan problem - tack och lov! Hon försöker fortfarande locka med sig hannen in i "sin" grotta medan han försöker få in henne i en annan. Jag grävde en grop i hans grotta och täckte för ingången med en grushög och växt få se om hon gillar den bättre nu.

Har funderat på detta med levande mat att variera med -typ artemia, är det bra?

Du är säker på att din irritiation i ögonen inte beror på att du är upp i ögonen med fingrarna när du tagit i räkor? För det är den vanligaste orsaken till ögonirritation när man har kontaktallergier.... kan vara värt att testa med handskar men glöm de röda myggisarna för de är verkligen inte kul om man är allergisk.
#12 - 16 januari 2011 11:08
vickson skrev:
Och ursäkta en kanske dum fråga men måste inte hannen kunna komma in i grottan där hon är för de ska kunna få till ägg?

Vissa arter leker på det sättet att hanen befruktar rommen utan för grottan, eller "hålet" där bara honan kommer in. T.ex. de Borelli som jag beskriver i den här tråden "jobbar" på det sättet; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124400
Om vattenströmningen är gynnsam på det sättet att den tillåter hanens mjölke att passera över äggen - eller åtminstone hjälper till att föra mjölken in och till rommen så blir det lyckade lekar på detta sätt där hanen alltså inte behöver vara alldeles intill romkornen för att befrukta dom.:)
#13 - 16 januari 2011 14:38
Ja, allergi mot alla frysta foder samt även skaldjur och rå fisk. Och nej, det kliar inte i ögon och näsa för att jag tar på det och sedan tar mig i ögonen utan det kommer direkt utan kontakt om det bara finns i rummet.

Förvälld broccoli - när du säger det älskade mina fjärilar det, ska prova!

Tack Mats Beyzell för biologilektionen. :-D
#14 - 16 januari 2011 19:56
Jaha. Hon käkade i morse igen men nu på kvällen står hon bakom pumpen och är alldeles grå. Fattar inte vad som hänt under dagen. Eftersom den första honan också dog känns det inte nåt vidare att köpa fler honor, samtidigt som det är taskigt mot hannen att gå ensam.

Vet inte vad jag ska göra. Köpa två till men samtidigt och hoppas på att de överlever eller låta hannen gå själv ett tag och se om han fortsätter må bra? Som jag skrev tidigare funkar inte vissa arter av någon anledning - kuhliiålar, fjärilsciklider och rubingurami dör. Otocinclus, kardinaltetror, mosaikgurami och amanoräkor mår bra.
#15 - 16 januari 2011 20:00
vickson skrev:
Jaha. Hon käkade i morse igen men nu på kvällen står hon bakom pumpen och är alldeles grå. Fattar inte vad som hänt under dagen. Eftersom den första honan också dog känns det inte nåt vidare att köpa fler honor, samtidigt som det är taskigt mot hannen att gå ensam.

Vet inte vad jag ska göra. Köpa två till men samtidigt och hoppas på att de överlever eller låta hannen gå själv ett tag och se om han fortsätter må bra? Som jag skrev tidigare funkar inte vissa arter av någon anledning - kuhliiålar, fjärilsciklider och rubingurami dör. Otocinclus, kardinaltetror, mosaikgurami och amanoräkor mår bra.

Har du kollat att de verkligen har samma krav på vatten mm? Dessutom så kan kakadupojkar vara för häftiga i sin uppvaktning - det bör vara minst 3 helst 5 honor till en hane? Vad jag förstår har du bara en hona till hanen??? Min fiskhandlare råde att jag skulle ha ett akvarium så stort att varje hona får ett revir på runt 30 cm. Så för min del blev det bara två honor trots att jag vill ha minst 3.
#16 - 16 januari 2011 20:07
Dvärgciklider har i regel ganska höga krav på vattenkvalitet så kolla upp det.
De behöver varierad kost så frågan är om det funkar för dig att ha såna med din besvärliga allergi. Utforska alla alternativa foder. Hemmaodlad artemia reagerar du också på antar jag?
Kan också vara det med hanens intensiva uppvaktning, har du gott om gömställen och växter så honan kan komma undan? Att hon gömmer sig bakom pumpen tyder inte på det.
#17 - 16 januari 2011 20:17
022helpek skrev:
Har du kollat att de verkligen har samma krav på vatten mm? Dessutom så kan kakadupojkar vara för häftiga i sin uppvaktning - det bör vara minst 3 helst 5 honor till en hane? Vad jag förstår har du bara en hona till hanen??? Min fiskhandlare råde att jag skulle ha ett akvarium så stort att varje hona får ett revir på runt 30 cm. Så för min del blev det bara två honor trots att jag vill ha minst 3.

Inte riktigt samma krav på vatten men det borde funka. Jag köpte en hona först för att se om de skulle överleva efter att ha haft såna problem. Efter två veckor köpte jag en till men då dog den första. Tanken var att o de skulle överleva ha 2 eller 3 honor.

Dvärgciklider har i regel ganska höga krav på vattenkvalitet så kolla upp det.

De behöver varierad kost så frågan är om det funkar för dig att ha såna med din besvärliga allergi. Utforska alla alternativa foder. Hemmaodlad artemia reagerar du också på antar jag?

Kan också vara det med hanens intensiva uppvaktning, har du gott om gömställen och växter så honan kan komma undan? Att hon gömmer sig bakom pumpen tyder inte på det.

Enligt tester har jag bra vattenkvalitet. Gällande mat så sa de i affären att det funkar med endast granulat och flingfoder, jag har funderat på frystorkat också men det kanske inte är någon skillnad mot dessa.

I stort sett hela botten är täckt av av stenpartier, grottor och täta växter. Första veckan har hon simmat runt i alla grottor, haft en favorithåla som hon har försökt få ner hannen i och de har lekt konstant. Sen idag *poff* har något hänt. Han har inte stressat henne tidigare eftersom hon varit med på leken och dessutom simmat ner i sin håla där han inte kommer in - men nu gömmer hon sig inte där utan bakom pumpen.
#18 - 16 januari 2011 20:43
hmm funderar på vilka vattentest du använder - har sett här på forum att tetras test kan vara rätt opålitliga... För något måste vara fel - mina frodas... vet från kontakter i Örnsköldsvik att höga järnhalter kan vara besvärliga - du har ju rätt många arter som inte överlever. Antingen är det brist på fryst foder eller så är det vattnet.

Jag misstänker att du skulle få en piggare kakadua tjej om du kunde släppa ner levande foder. Det kanske är ett alternativ - prata med din zoohandlare - det finns några fiffiga lösningar på hur man kan odla levande foder i behändiga små burkar.
#19 - 16 januari 2011 20:43
PS vad hade du för pH?
#20 - 16 januari 2011 21:10
Precis. Tester hit och tester dit. Jag luktar på vattnet och ser hur fiskarna och växterna mår, det är mitt vattentest. Sen håller jag koll på vissa värden och gör vattentest om nåt verkar vara helt åt skogen.
Apistogrammor vill gärna ha lågt pH, så låg alkalinitet som möjligt, gärna torvfiltrerat med mycket humusämnen. Dessutom ska det inte vara för stark ström.
#21 - 16 januari 2011 21:33
hmm du bor i Umeå ser jag - jag såg när jag var uppe där senast (under jul) såg jag att alla akvarier i djurmagasinets butiker samt min kompis burk hade stor tillväxt av alger...
funderar om dina kakaduor inte gillar för näringsrikt vatten....
Vet du vad Umeå har för vatten - hårt eller mjukt? Här i Stockholm har jag naturligt mjukt vatten som kakaduorna gillar skarpt vad jag förstår av min ringa erfarenhet.

Jag vet att jag läst en intressant artikel om vattenkemi på någon tråd här - kanske det kan vara en hjälp -för det är ju inte bara kakaduorna som inte trivs - du skriver ju att även dina kuhliiålar, fjärilsciklider och rubingurami dör...

Jag vet att Fjärillar av den vanliga sorten är väldigt känsliga och dessutom har de ett livsspann på 1½ -2 år... Därför valde jag att följa min återförsäljares rekomendationer och köpte bolivianer i stället... Åldersspanet gäller oxå gäller för kakaduorna... så det gäller att inte köpa för gamla fiskar.
men vad är det som inte funkar det är frågan.... hmmm
#22 - 16 januari 2011 22:31
Nu blandar du ihop oss tror jag, såvida Vickson inte är från Umeå också?

Hur som helst, jo vi har rätt mjukt vatten, dH 3,8 och alkalinitet 60mg/l. Så det är riktigt bra vatten för dvärgciklider.
Akvariebutikerna här i stan är väl inte av någon större kvalitet, DM har eg bara en anställd jag litar på helt. Så det är nog skötsel som är största problemet.
#23 - 16 januari 2011 23:12
022helpek skrev:
hmm funderar på vilka vattentest du använder - har sett här på forum att tetras test kan vara rätt opålitliga... För något måste vara fel - mina frodas... vet från kontakter i Örnsköldsvik att höga järnhalter kan vara besvärliga - du har ju rätt många arter som inte överlever. Antingen är det brist på fryst foder eller så är det vattnet.

Jag misstänker att du skulle få en piggare kakadua tjej om du kunde släppa ner levande foder. Det kanske är ett alternativ - prata med din zoohandlare - det finns några fiffiga lösningar på hur man kan odla levande foder i behändiga små burkar.

JBL's dropptester. Finns inga som är hundra säkra men dessa ska vara en av de bästa säger många.

Något är galet med mitt vatten. Från början har fiskar kliat sig mot gälarna, har behandlat med salt och mediciner då jag trodde det var parasiter utan framgång. De kliar sig dock inte mycket, inte ofta utan det händer någon gång ibland. Nya fiskar har dessutom kliat sig några timmar efter att jag släppt ner dem ibland och det tyder mer på att det är vattnet. Frågan är bara vad.

Otocinclus t ex funkar fast det ska vara en känslig fisk, det är väldigt skumt det hela.

Eftersom hannen verkar må hur bra som helst så tänker jag att det kanske inte i deras fall är att de inte tål vattnet utan är mer rädd att det är någon sjukdom och vill därför avvakta. Samtidigt så kan det kanske vara en bra idé för honan som är kvar om det kommer fler så att hon blir avlastad.

Funderar på att köpa fryst fast jag är allergisk, jag känner dock av vattnet i akvariet också när jag matar med fryst men jag kanske får ta det.

022helpek skrev:
PS vad hade du för pH?

Högt ph på 8 men jag vet folk som har kakaduor i det utan problem.

Precis. Tester hit och tester dit. Jag luktar på vattnet och ser hur fiskarna och växterna mår, det är mitt vattentest. Sen håller jag koll på vissa värden och gör vattentest om nåt verkar vara helt åt skogen.

Apistogrammor vill gärna ha lågt pH, så låg alkalinitet som möjligt, gärna torvfiltrerat med mycket humusämnen. Dessutom ska det inte vara för stark ström.

Då kan det kanske vara PHt ändå fast jag vet flera som inte har problem med dem trots högt PH, de har kanske bara tur. Stark ström har jag inte.

022helpek skrev:
hmm du bor i Umeå ser jag - jag såg när jag var uppe där senast (under jul) såg jag att alla akvarier i djurmagasinets butiker samt min kompis burk hade stor tillväxt av alger...

funderar om dina kakaduor inte gillar för näringsrikt vatten....

Vet du vad Umeå har för vatten - hårt eller mjukt? Här i Stockholm har jag naturligt mjukt vatten som kakaduorna gillar skarpt vad jag förstår av min ringa erfarenhet.

Jag vet att jag läst en intressant artikel om vattenkemi på någon tråd här - kanske det kan vara en hjälp -för det är ju inte bara kakaduorna som inte trivs - du skriver ju att även dina kuhliiålar, fjärilsciklider och rubingurami dör...

Jag vet att Fjärillar av den vanliga sorten är väldigt känsliga och dessutom har de ett livsspann på 1½ -2 år... Därför valde jag att följa min återförsäljares rekomendationer och köpte bolivianer i stället... Åldersspanet gäller oxå gäller för kakaduorna... så det gäller att inte köpa för gamla fiskar.

men vad är det som inte funkar det är frågan.... hmmm

Nä jag bor inte i Umeå. Men jag har en helvetes tillväxt av alger. Göder dubbel dos PMDD och har mycket näring i vattnet. Har mediummjukt säger Borlänge energi (det är där jag bor). Ja det är skitskumt det hela. Fjärilarna fick sår samt kliade sig lite mot gälarna (3 st), kuhlisarna visade inga sjukdomstecken alls utan låg helt plötsligt bara döda, såg hur fina ut som helst, runda och goa, inga sår eller annat (4 st), rubinguramina (4 st) magrade av, började lägga sig på botten för att sedan dö en av de första rubinerna var jättemager redan när jag fick den, den dog ganska snabbt).

Hur som helst, jo vi har rätt mjukt vatten, dH 3,8 och alkalinitet 60mg/l. Så det är riktigt bra vatten för dvärgciklider.

Akvariebutikerna här i stan är väl inte av någon större kvalitet, DM har eg bara en anställd jag litar på helt. Så det är nog skötsel som är största problemet.

Nej inte från Umeå som sagt var. Enligt Borlänge energi ligger kranvattnet på 7-7,5 DH.
#24 - 16 januari 2011 23:16
Värden beroende på var i vattenbytes/PMDD-cykeln jag är i:

PH: 8 eller strax under
KH: 6
NO2: 0
NO3: 5-15
Fe: 0,05-0,15
#25 - 17 januari 2011 06:40

:D ja så går det när man är gammal ocha gaggig... men jag anstränger mig för att förstå vad som är fel vilket är en seger om liten mot demensen...
#26 - 17 januari 2011 06:50
vickson skrev:
Värden beroende på var i vattenbytes/PMDD-cykeln jag är i:

PH: 8 eller strax under

KH: 6

NO2: 0

NO3: 5-15

Fe: 0,05-0,15

Ber om ursäkt för sammanblandningen men är man tant så är man... Det som skiljer mest på våra vattenvärden är pH - jag har 6,4 på mitt vatten.

funderar på om du har provat att tillsätta salt (gör det inte om du har pansarmalar i) för det kan ju hjälpa när de har problem med gällarna. Någon återförsäljare har lärt mig att många arter som inte ska ha salt ändå föds upp i lätt saltat vatten för att de skall hålla sig friska i anläggningar som ligger i tropikerna...
Doseringen måste du ta reda på för jag använde salt för hundra år sedan och kommer inte ihåg hur mkt man skulle ha. Tanken är i varje fall att när man köper nya fiskar så skall man ha lite salt i vattnet för att sedan naturligt trappa ner mängden vid varje vattenbyte. (Salthalten minskar något varje gång man byter vatten utan att tillföra nytt).

Har du någon sådan där referensflaska i ditt dropptest som som har en nitrat halt på 30mg - har du kollat att ditt test är ok innan du kollade vattenvärdena. Har du kollat vilket datum som är bäst före - tester visar för lågt värde om de är för gamla... så det inte finns en nitritspik som spökar (jag tror inte det men vill kolla)
#27 - 17 januari 2011 09:52
022helpek skrev:
Ber om ursäkt för sammanblandningen men är man tant så är man... Det som skiljer mest på våra vattenvärden är pH - jag har 6,4 på mitt vatten.

funderar på om du har provat att tillsätta salt (gör det inte om du har pansarmalar i) för det kan ju hjälpa när de har problem med gällarna. Någon återförsäljare har lärt mig att många arter som inte ska ha salt ändå föds upp i lätt saltat vatten för att de skall hålla sig friska i anläggningar som ligger i tropikerna...

Doseringen måste du ta reda på för jag använde salt för hundra år sedan och kommer inte ihåg hur mkt man skulle ha. Tanken är i varje fall att när man köper nya fiskar så skall man ha lite salt i vattnet för att sedan naturligt trappa ner mängden vid varje vattenbyte. (Salthalten minskar något varje gång man byter vatten utan att tillföra nytt).

Har du någon sådan där referensflaska i ditt dropptest som som har en nitrat halt på 30mg - har du kollat att ditt test är ok innan du kollade vattenvärdena. Har du kollat vilket datum som är bäst före - tester visar för lågt värde om de är för gamla... så det inte finns en nitritspik som spökar (jag tror inte det men vill kolla)

Ingen fara för sammanblandningen alls - jag är bara så glad att ni tar er tid att hjälpa mig.

Jag körde salt tre månader utan skillnad. Jag vet inte hur ofta fiskar kan klia gälarna utan att det är något fel? Det kan gå nån vecka eller mer ibland utan att jag ser en fisk gör det, ibland ser jag 2-3 fiskar göra det på en dag - inte jättemånga gånger utan en eller en liten serie Aldrig samma fiskar återkommande.

Jag har dubbelkollat samtliga tester och det ska stämma ungefärligt. Karet har varit igång sen juni och problematiken har varit sen början på precis samma sätt.
#28 - 17 januari 2011 10:45
Svårt att se på bilden och har inte själv erfarenhet av det men det kan ju vara så att du har gälparasiter i karet som ställer till det. Sök info om det.
Annars är nog för högt ph en hyfsat rimlig förklaring, har för mig att både kuhli och betta ska ha surt vatten.
#29 - 17 januari 2011 10:47
Nu är jag också virrig, var inte du som lade upp bilder på fisk med slem i gälarna. Men kolla det ändå.
#30 - 17 januari 2011 18:34
Jag har sökt jättemycket info och det stämmer inte riktigt in ändå på gälparasiter. Då börjar det inte klia när de varit i karet en kort stund t ex, sen har jag förstått det som att de mer ska klia sig ideligen, i alla fall ofta och att det ska öka. Har även medicineret mot det två omgångar samt haft salt i i tre månader som ska hjälpa.

Och nej, det är inte jag som lagt upp bilden.

Kom precis hem nu, har varit borta hela dan och hon simmade runt med hanne - fast fortfarande grå. Åt granulat med god aptit. Blir inte klok på det här.

Vet inte om jag ska köpa en eller två honor i morgon? Två honor finns det lätt utrymme och grottor till men tre? Är ett 200-liters men amanoräkorna vill ju gärna ha något ställe där de kan hålla till utan att bli bortjagade också.
#31 - 17 januari 2011 19:28
Jag har bara två till min hane...
#32 - 17 januari 2011 19:31
vickson skrev:
Jag har sökt jättemycket info och det stämmer inte riktigt in ändå på gälparasiter. Då börjar det inte klia när de varit i karet en kort stund t ex, sen har jag förstått det som att de mer ska klia sig ideligen, i alla fall ofta och att det ska öka. Har även medicineret mot det två omgångar samt haft salt i i tre månader som ska hjälpa.

Och nej, det är inte jag som lagt upp bilden.

Kom precis hem nu, har varit borta hela dan och hon simmade runt med hanne - fast fortfarande grå. Åt granulat med god aptit. Blir inte klok på det här.

Vet inte om jag ska köpa en eller två honor i morgon? Två honor finns det lätt utrymme och grottor till men tre? Är ett 200-liters men amanoräkorna vill ju gärna ha något ställe där de kan hålla till utan att bli bortjagade också.

Varför gör du inte något så enkelt som passar på och köper torvextrakt test kör med det och se om en lägre pH får symtomen att försvinna... det är ju trots allt det enda som skiljer våra vattenvärden efter vad jag kan förstå....
#33 - 17 januari 2011 22:20
Ja jisses, det är så många olika bud. Många som säger " jag har en hona och det funkar jättebra" till 3-5 honor per hane. Förvirrande.

Vill inte mixtra med PH't, det blir sällan något bra av det om jag förstått det rätt. Har sett många blivit avrådda i olika trådar då det är bättre med ett högt stabilt PH än att PH som är instabilt vilket det tydligen kan bli när man mixtrar med det. Vet dessutom flera som har samma PH och har kakaduor.

Tack för alla som tagit sig tid att svara. Ska köpa ytterligare honor imorrn men har fortfarande inte bestämt mig för en eller två. Hon simmar omkring idag även om hon är grå, har ätit och plockat lite men hanen går rätt hårt åt henne emellanåt så hon blir nog glad för avlastning.
#34 - 18 januari 2011 06:50
hmm jag körde torv i min filtekanister i flera år och hade aldrig några problem med pH som var ostabilt. Men jag vet inte om man kan köpa torv till filtern längre - behöver ju inte använda det här i Stockholm. Ett annat sätt är väl att ha i många mangovre rötter för det ger surt vatten.... Men laka ur ev salt först... Jag har mahogny i mina kar just nu och det sänker inte pH lika bra...
#35 - 18 januari 2011 08:57
Torv finns snorbilligt hos blomsterhandlaren, se till att det är obehandlat bara.
#36 - 18 januari 2011 20:33
Tack för tipsen men som jag sagt tidigare kommer jag inte att försöka sänka pht då jag blivit avrådd och då jag vet flera som har kakaduor och andra apistogramma i samma ph som jag.

Köpte två honor till samt fryst artemia idag, hoppas allt går bra nu.
#37 - 20 januari 2011 11:39
Vill bara säga att nu när jag har tre honor är det inga problem alls med maten. Den "gamla", den nya jättegula är framme och plockar friskt i sig mat (även när det är granulat/pellets som idag) och den minsta/gråaste plockar försynt i bakgrunden. Så det verkar som att när de är fler äter de bättre?
#38 - 21 januari 2011 03:12
Hurra det var intressant information - konkursanse brukar funka i hundvärlden också...
#39 - 30 januari 2011 12:15
Mina kakaduar har nog inte fattat det där med matkvalitet för när de får fryst artemia är de tveksamma, tar ibland in i munnen men spottar ut - verkar inte förtjusta alls. När de får granulat/pellets däremot blir de tokiga och äter som grisar. [:-13]

De verkar dock må okej och den första honan leker igen.
#40 - 30 januari 2011 15:19
vickson skrev:
Mina kakaduar har nog inte fattat det där med matkvalitet för när de får fryst artemia är de tveksamma, tar ibland in i munnen men spottar ut - verkar inte förtjusta alls. När de får granulat/pellets däremot blir de tokiga och äter som grisar. [:-13]

De verkar dock må okej och den första honan leker igen.
Känt fenomen - kallas för prägling - de är hårt präglade på att äta granulat har förmodligen inte sett något annat ätbart tidigare än granulat - prova med cyklop istället - det kan likna granulat och mina äter allt men gillar cyklop extra mycket

Annons