hmm funderar på vilka vattentest du använder - har sett här på forum att tetras test kan vara rätt opålitliga... För något måste vara fel - mina frodas... vet från kontakter i Örnsköldsvik att höga järnhalter kan vara besvärliga - du har ju rätt många arter som inte överlever. Antingen är det brist på fryst foder eller så är det vattnet.
Jag misstänker att du skulle få en piggare kakadua tjej om du kunde släppa ner levande foder. Det kanske är ett alternativ - prata med din zoohandlare - det finns några fiffiga lösningar på hur man kan odla levande foder i behändiga små burkar.
JBL's dropptester. Finns inga som är hundra säkra men dessa ska vara en av de bästa säger många.
Något är galet med mitt vatten. Från början har fiskar kliat sig mot gälarna, har behandlat med salt och mediciner då jag trodde det var parasiter utan framgång. De kliar sig dock inte mycket, inte ofta utan det händer någon gång ibland. Nya fiskar har dessutom kliat sig några timmar efter att jag släppt ner dem ibland och det tyder mer på att det är vattnet. Frågan är bara vad.
Otocinclus t ex funkar fast det ska vara en känslig fisk, det är väldigt skumt det hela.
Eftersom hannen verkar må hur bra som helst så tänker jag att det kanske inte i deras fall är att de inte tål vattnet utan är mer rädd att det är någon sjukdom och vill därför avvakta. Samtidigt så kan det kanske vara en bra idé för honan som är kvar om det kommer fler så att hon blir avlastad.
Funderar på att köpa fryst fast jag är allergisk, jag känner dock av vattnet i akvariet också när jag matar med fryst men jag kanske får ta det.
PS vad hade du för pH?
Högt ph på 8 men jag vet folk som har kakaduor i det utan problem.
Precis. Tester hit och tester dit. Jag luktar på vattnet och ser hur fiskarna och växterna mår, det är mitt vattentest. Sen håller jag koll på vissa värden och gör vattentest om nåt verkar vara helt åt skogen.
Apistogrammor vill gärna ha lågt pH, så låg alkalinitet som möjligt, gärna torvfiltrerat med mycket humusämnen. Dessutom ska det inte vara för stark ström.
Då kan det kanske vara PHt ändå fast jag vet flera som inte har problem med dem trots högt PH, de har kanske bara tur. Stark ström har jag inte.
hmm du bor i Umeå ser jag - jag såg när jag var uppe där senast (under jul) såg jag att alla akvarier i djurmagasinets butiker samt min kompis burk hade stor tillväxt av alger...
funderar om dina kakaduor inte gillar för näringsrikt vatten....
Vet du vad Umeå har för vatten - hårt eller mjukt? Här i Stockholm har jag naturligt mjukt vatten som kakaduorna gillar skarpt vad jag förstår av min ringa erfarenhet.
Jag vet att jag läst en intressant artikel om vattenkemi på någon tråd här - kanske det kan vara en hjälp -för det är ju inte bara kakaduorna som inte trivs - du skriver ju att även dina kuhliiålar, fjärilsciklider och rubingurami dör...
Jag vet att Fjärillar av den vanliga sorten är väldigt känsliga och dessutom har de ett livsspann på 1½ -2 år... Därför valde jag att följa min återförsäljares rekomendationer och köpte bolivianer i stället... Åldersspanet gäller oxå gäller för kakaduorna... så det gäller att inte köpa för gamla fiskar.
men vad är det som inte funkar det är frågan.... hmmm
Nä jag bor inte i Umeå. Men jag har en helvetes tillväxt av alger. Göder dubbel dos PMDD och har mycket näring i vattnet. Har mediummjukt säger Borlänge energi (det är där jag bor). Ja det är skitskumt det hela. Fjärilarna fick sår samt kliade sig lite mot gälarna (3 st), kuhlisarna visade inga sjukdomstecken alls utan låg helt plötsligt bara döda, såg hur fina ut som helst, runda och goa, inga sår eller annat (4 st), rubinguramina (4 st) magrade av, började lägga sig på botten för att sedan dö en av de första rubinerna var jättemager redan när jag fick den, den dog ganska snabbt).
Nu blandar du ihop oss tror jag, såvida Vickson inte är från Umeå också?
Hur som helst, jo vi har rätt mjukt vatten, dH 3,8 och alkalinitet 60mg/l. Så det är riktigt bra vatten för dvärgciklider.
Akvariebutikerna här i stan är väl inte av någon större kvalitet, DM har eg bara en anställd jag litar på helt. Så det är nog skötsel som är största problemet.
Nej inte från Umeå som sagt var. Enligt Borlänge energi ligger kranvattnet på 7-7,5 DH.