Kakaduaciklider

#1 - 3 januari 2007 23:26
Nu öppnar jag ännu en kakadua tråd men det är lite frustrerande att det aldrig blir några yngel kvar:( ... dom har lekt tre gånger nu men efter en vecka så är alla yngel borta.[B)] dom bor ett par tilsammans med åtta corydoras i ett 65 liters akvarium.. Varför dör yngeln ? Svälter dom ihjäl eller blir dem mat ? :confused: Detta tycker jag är jätte tråkigt och jag skulle uppskatta om någon kommer med nått förslag eller lösning.

/Victor
#2 - 4 januari 2007 02:46
Min spontana tanke är att det är ett ungt par som behöver några lekar på sig för att lära sig ta hand om sin avkomma.

Men har du 8 corydoras tillsammans med dom i ett så pass litet kar så kan det också vara att dom känner att det inte är någon idé att slösa kraft på att försöka föda upp ynglen.

Då äter föräldrarna upp dom, om dom känner att dom ändå inte kommer att klara sig.
#3 - 4 januari 2007 07:26
Du undrar om de svälter ihjäl. I såna fall undrar jag vad du matar dem med?
#4 - 4 januari 2007 12:28
Kinkiga...

Hej,

Jag har också skaffat ett par Kakaduor och de dissar ju flingfoder så när de andra får det så försöker jag "handmata" Kakaduorna med små ciklidpellets.. Men attans vad de är svårflirtade i synnerhet hannen... Honan har lärt sig att jag delar ut pellets när jag kommer ner med handen och plastkoppen i vattnet och är med på notorna men hannen bara tvekar och alla andra hinner före... De verkar som om de inte skulle förnedra sig att ta kulorna från botten heller :mad: Men han lever väl fett på guppyyngel den rackarn...

Neontetrorna är där och snor en varsin kula och simmar med den i munnen :p De börjar bli lite tjocka de små matvraken...
#5 - 4 januari 2007 12:54
Hejsan :) får jag låna tråden ? (A)
Är det lätt att få lek på kakaduor?
Hur gör man på bästa sett för att få dom i Lekstämmning ? :P
#6 - 4 januari 2007 12:59
IaMtHeJoKe skrev:
Hejsan :) får jag låna tråden ? (A)

Är det lätt att få lek på kakaduor?

Hur gör man på bästa sett för att få dom i Lekstämmning ? :P

Haha, fråga Birgitta W, hennes kakaduor leker HELA TIDEN!!! Tror hon ger dem ostron och champagne...! :D När jag hade kakaduor så fick jag dem i lekstämning med svarta mygglarver. :)
#7 - 4 januari 2007 13:03
Nitra98 skrev:
Haha, fråga Birgitta W, hennes kakaduor leker HELA TIDEN!!! Tror hon ger dem ostron och champagne...! :D När jag hade kakaduor så fick jag dem i lekstämning med svarta mygglarver. :)

Haha jo de aknske fungerar.. eller en biokväll:P
Ska kolla om jag kan köpa svarta mygglarver på zoo då:)

tack för svaret :)
#8 - 4 januari 2007 14:01
Förutom champagne och ostron så har jag ordnat jacuzzi i deras akvarium! Det verkar dom gilla!!! :p
Och DESSUTOM matar jag dom enbart med fryst artemia. Det är det enda dom kräsna fiskarna äter... :mad:
Ibland svarta mygglarver, men artemia är bäst tycker dom.

Annars gör jag väl inget särskilt.

Jag släppte ner ett par kakaduaungdomar (egen uppfödning) i mitt 220-liters sällskapskar.

Efter ett par dar började småttingarn leka! Nu har de väl ett tiotal yngel sedan en dryg vecka tillbaka.

Båda föräldrarna vaktar frenetiskt. Klår upp både dvärguramisar och corydoras!

Vi får se hur det går i längden, med så många glupska kompisar runtom... [:o]
#9 - 4 januari 2007 14:10
Birgitta W, vilka vattenvärden har du? Jag undrar eftersom mina inte alls verkar vilja leka.
#10 - 4 januari 2007 15:14
Albin1 skrev:
Birgitta W, vilka vattenvärden har du? Jag undrar eftersom mina inte alls verkar vilja leka.

Jag har mjukt vatten ca 3-4 dH. pH har jag för mig är mellan 6-7.
#11 - 4 januari 2007 16:31
Birgitta W skrev:
Jag har mjukt vatten ca 3-4 dH. pH har jag för mig är mellan 6-7.

Ok, ungefär som jag då. Det är väl bara att vänta och se och hoppas på lek:)
#12 - 4 januari 2007 17:01
Har du en bra grotta till dom?
#13 - 4 januari 2007 17:55
Birgitta W skrev:
Har du en bra grotta till dom?

Jo jag har två små lerkrukor. Men jag såg på din zoon att du hade en kokosnöt med väldigt liten ingång som lekgrotta. Kanske borde testa nåt sånt jag med.

Väldigt fint kar du har förresten och kakaduerna var inte dumma de heller!
#14 - 4 januari 2007 18:34
Tack för berömmet! :)

Har du SMÅ lerkrukor går det säkert bra, minsta storleken.

Jag brukar lägga dom upp och ner och ta ut en LITEN och SMAL liggande öppning. Och så ett krukfat som tak, för att täcka hålet i botten.

Men det verkar faktiskt som om dom föredrar kokosnötter, om dom får välja.
Mina i alla fall...
#15 - 4 januari 2007 18:58
Är det riktiga kokosnötter du har birgitta? Ser nästan ut som sten eller nått..
Ska prova med Artemia med :) Kanske kan blanda :)xD
#16 - 4 januari 2007 21:40
okej... jag tänkte också på att skaffa mig ett yngelakvarium att flytta över mamman och äggen till :S Låter det som en bra ide ? :P

Jag har inte hunnit mata med nånting. jag har bara sett ynglerna i öppningen på grottan och mamman är där och vaktar. och en dag så har bara ynglerna vart borta och honan är ute och simmar igen.. :\
#17 - 4 januari 2007 21:53
Jag tror inte det går så bra att flytta över mamman och rommen...
Jag har aldrig testa. Men försöka går ju alltid!

Då får du ta hela grottan och hoppas att rommen stannar kvar. Du kan inte ha den över vattenytan.
Sedan måste du fånga honan, och hoppas att hon inte överger dom, av chocken!

De flesta som vill rädda ynglen i ett sällskapskar suger nog upp ynglen med en slamsug när dom kommit ut...

Men mitt unga kakaduapar har klarat sina yngel länge nu.
#18 - 5 januari 2007 12:57
haha okej :P Vi skiter i det då... Nu vaktar hon faktiskt igen:O två dagar efter att ynglerna dog. Kan det vara så att jag inte har tillräckligt med låga växter som skydd ? Jag håller iallafall tummarna på att nån av dom klarar sig denna gången!
#19 - 5 januari 2007 13:31
Låga växter och gömställen i närheten av grottan kan rädda ynglen.

I stora karet har jag en stock, med gömställen under, och en javaormbunke där dom kan gömma sig i rötterna.
#20 - 5 januari 2007 15:56
Då kör vi på mer växter och hoppas på att det löser sig :) Tack för svaren!

//Victor

Annons