Kakaduaciklider

#1 - 17 januari 2006 17:38
Jag har aldrig haft såna men jag gillar deras utseende skarpt.

Jag undrar nu lite hur de är som sällskapsfiskar? Gömmer de sig, simmar de vid ytan, kan de gå ihop med pansarmalar?

Ni som vet lite om Kakaduor får gärna upplysa mig.

Förresten.... måste man beställa dem eller? Jag har nämligen aldrig sett dem i affärerna.
#2 - 17 januari 2006 19:33
De går bra att hålla i ett sällskapsakvarium och gömmer sig normalt sett inte så mycket förutom när de leker och då är det honan som gömmer sig men man bör tänka på att ha passande medinvånare, de går säkert ihop med pansarmalar. De brukar vara ganska vanliga i akvariebutiker men inte alltid i vanliga zoobutiker. Var bor du?
#3 - 17 januari 2006 20:02
Västerås
#4 - 17 januari 2006 20:33
Ok, då vet jag inte. Men finns det ngn renodlad akvariebutik så borde de ha dem. Annars får du väl beställa dem.
#5 - 18 januari 2006 13:20
Jag bor i Västerås. Tycker att Royal Zoo är den absolut bästa akvariebutiken i stan men jag har inte sett Kakaduor just där. Han som äger butiken är dock väldigt tillmötesgående och serviceinriktad, så jag kan tänka mig att de kan beställas hem vid efterfrågan. Hans fiskar har god kvalitet och butiken är välskött. Kakaduor har jag annars sett på Hundman (Orange Flush) och på Zoovaruhuset (någon annan typ, inte lika fina just då i alla fall). Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

/ Maria
#6 - 18 januari 2006 13:55
Kakaduor e tjusiga. De säljs som regel parvis. De är ganska tuffa men inte den sorten som jagar runt efter andra fiskar - de håller ett revir. Jag hade ett par i ett kar tillsammans med en grupp ganska stora skalarer o de såg lite komiskt ut när den lille kakaduehannen (mina va ganska små) spände upp sig och jagade iväg de stora skalarerna om de råkade komma för nära.

/markus
#7 - 18 januari 2006 15:39
[QUOTE=Björken]Jag bor i Västerås. Tycker att Royal Zoo är den absolut bästa akvariebutiken i stan men jag har inte sett Kakaduor just där. Han som äger butiken är dock väldigt tillmötesgående och serviceinriktad, så jag kan tänka mig att de kan beställas hem vid efterfrågan. Hans fiskar har god kvalitet och butiken är välskött. Kakaduor har jag annars sett på Hundman (Orange Flush) och på Zoovaruhuset (någon annan typ, inte lika fina just då i alla fall). Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

/ Maria[/QUOTE]

Ja jag köper nästan alla mina fiskar å växter på Royal... det är ju en "riktig" fiskaffär. De andra butikerna är ju zoobutiker och inte nödvändigtvis har de personal som är kunniga.

Jag jobbar på Erikslund och är ofta på Hundman och tittar men har inte sett en enda där.... vill egentligen inte köpa fisken därifrån eftersom jag försöker hålla mig till en affär men jag får fråga på båda ställena om de kan få tag i de jag vill ha.

Tack för hjälpen!
#8 - 18 januari 2006 15:41
Hur ska man ha kakaduor då?... Hur många kan man ha i ett 63l kar med fyra pansarmalar?

Hur många honor på en hane?

Vad "ska" man ha i karet för att de ska trivas?
#9 - 18 januari 2006 15:55
I ett 63 liters anser jag att du som mest kan ha två honor och en hanne, men har du otur så kommer den ena honan att mobbas ut och möjligen dö till slut... Det beror på fiskarnas kemi, vissa har bra erfarenheter av att ha detta upplägg och vissa har dåliga, exempelvis jag. I karet bör du har mycket rötter, stenar och växter samt gärna några kokosnötskal eller krukor som kan användas som lekgrottor. Mycket gömställen är viktigt så att honan kan komma undan om hon vill och gömma sin rom. Gärna inte så stark cirkulation och helst lite flytväxter.
#10 - 18 januari 2006 17:34
[QUOTE=ovj78]I ett 63 liters anser jag att du som mest kan ha två honor och en hanne, men har du otur så kommer den ena honan att mobbas ut och möjligen dö till slut... Det beror på fiskarnas kemi, vissa har bra erfarenheter av att ha detta upplägg och vissa har dåliga, exempelvis jag. I karet bör du har mycket rötter, stenar och växter samt gärna några kokosnötskal eller krukor som kan användas som lekgrottor. Mycket gömställen är viktigt så att honan kan komma undan om hon vill och gömma sin rom. Gärna inte så stark cirkulation och helst lite flytväxter.[/QUOTE]

jag får helt enkelt köpa ett till lite större akvarium... måste bara arbeta lite på min käre man först [:o]
#11 - 19 januari 2006 09:23
[quote=iTaZ] Jag jobbar på Erikslund och är ofta på Hundman och tittar men har inte sett en enda där.... vill egentligen inte köpa fisken därifrån eftersom jag försöker hålla mig till en affär men jag får fråga på båda ställena om de kan få tag i de jag vill ha.[/quote]

Jag vet att de har haft Kakaduaciklider på Hundman för inte alls länge sedan så de tar säkert hem om du frågar. De jag såg där var fina. Hoppas du hittar några, lycka till! Har du fått sniglar någon gång när du köpt växter från Royal? Jag har fått lite snäckor tyvärr men jag vet inte var de kommer ifrån, bara att det jag köpte senast var växter från Royal.
#12 - 19 januari 2006 18:47
[QUOTE=Björken]Jag vet att de har haft Kakaduaciklider på Hundman för inte alls länge sedan så de tar säkert hem om du frågar. De jag såg där var fina. Hoppas du hittar några, lycka till! Har du fått sniglar någon gång när du köpt växter från Royal? Jag har fått lite snäckor tyvärr men jag vet inte var de kommer ifrån, bara att det jag köpte senast var växter från Royal.[/QUOTE]

Jag har fått snäckor från Royal å då köpte vi Pakistanbotior å sen dess har vi inte haft en enda snäcka.. men de kräver ju lite utrymme de små knäppisarna :)
#13 - 20 januari 2006 09:57
[quote=iTaZ]Jag har fått snäckor från Royal å då köpte vi Pakistanbotior å sen dess har vi inte haft en enda snäcka.. men de kräver ju lite utrymme de små knäppisarna :)[/quote]

Hmm, ja snäckor vill man ju helst undvika. Kommer de med växter bara eller kan de komma med fiskar också? Jag menar, om det bara är växterna så kan man ju köpa växter någon annanstans men köpa fiskarna där......
#14 - 20 januari 2006 18:09
[QUOTE=Björken]Hmm, ja snäckor vill man ju helst undvika. Kommer de med växter bara eller kan de komma med fiskar också? Jag menar, om det bara är växterna så kan man ju köpa växter någon annanstans men köpa fiskarna där......[/QUOTE]

Jag kan inte tänka mig att de kommer med fiskarna... tror att de sitter i växterna å sen förökas i akvarierna.
#15 - 20 januari 2006 23:15
[QUOTE=Björken]Hmm, ja snäckor vill man ju helst undvika. Kommer de med växter bara eller kan de komma med fiskar också? Jag menar, om det bara är växterna så kan man ju köpa växter någon annanstans men köpa fiskarna där......[/QUOTE]
Skölj av växterna innan du stoppar i de...
Är förövrigt intresserad av att lägga i ett par Kakaduor i mitt 152L sällskapskar.
De får då bo ihop med ancistrus, platy, cory aeneus samt glastetror, skall det gå bra tror ni?
Hur många skall man köpa?
1+2,3?
Var föredrar de att leka?
Köpa en "rymlig" rot, lerkruka, eller stenröse?

andreas
#16 - 21 januari 2006 10:43
[quote=Aquaboi]Köpa en "rymlig" rot, lerkruka, eller stenröse?andreas[/quote]

Min föredrar trånga utrymmen med trånga ingångar! Väldigt trånga ingångar! De lägger sig på tvären för att komma in och tycks föredra det.
Jag har halva kokosnötter och båda honorna har föredragit dem framför krukor, rötter och stenrösen... Men det är kanske olika.
#17 - 21 januari 2006 11:40
Kokosnötter och lerkrukor låter ju bra, men så till den stora frågan: hur delar man dem :confused: . Min föreställning är att det borde vara ganska svårt att dela dem så att det blir snyggt, eller? Finns det verkligen inte färdiga grottor att köpa?
#18 - 21 januari 2006 11:57
Klart att det finns färdiga grottor att köpa... Men då får du så klart betala lite mer.. Fråga på din akvariebutik..:D
#19 - 21 januari 2006 14:46
Kokosnötter sågar du och krukor slår du sönder...
#20 - 21 januari 2006 15:14
Min krukor köpte jag den minsta storleken av (tror det är 10 cm). Jag har ett krukfat som tak för att täcka hålet. På det gillar ynglen att samlas när dom blir lite större.
Jag kapade av den tjocka kanten nertill så krukan blev lägre. Tog en bågfil och filade runt och sedan bröt jag av den försiktigt.
#21 - 22 januari 2006 15:06
Idag köptes 1+2 Kadauaciklider!
Väldigt vackra, honorna är kaxiga mot varandra och lyser vackert gult, hannen har ganska mycket rött i sig.
Har inrett med lite stenar, en halv kokosnöt i ena änden och en kruka i andra änden, så honorna har varsitt revis så småningom, de har ett gäng ancistrus att hålla i schack först :D

Hoppas att de skall trivas!

andreas
#22 - 22 januari 2006 16:17
Kul! Lycka till!!!:D
#23 - 22 januari 2006 16:57
[QUOTE=Birgitta W]Kul! Lycka till!!!:D[/QUOTE]
Mycket intressanta fiskar!
Trots att de är så små, och nyinflyttade så jagar hanen bort de betydligt större ancistrusarna ifrån maten!
Hanen dansar vackert för honorna och vill locka med de, men de är inte riktigt intresserade, ÄNNU

Hur går det med din kull Birgitta?

andreas
#24 - 22 januari 2006 17:04
[quote=Aquaboi]Hur går det med din kull Birgitta?andreas[/quote]

Jo, det går bra! :p Om det är den första kullen du menar... De växer ordentligt och är väldigt pigga!

Den andra leken med Lillan blev inget av, hon bar ut rommen en efter en, möglig.

Den andra honans kull stal ju hannen och gav till Lillan. Hon ville inte ha fler ungar så den natten var det yngelkalas i karet...[:(]

Nu tror jag Lillan har en kull till på gång och hon har börjat mota bort sina äldre yngel...[:)]
#25 - 22 januari 2006 17:31
[QUOTE=Birgitta W]Jo, det går bra! :p Om det är den första kullen du menar... De växer ordentligt och är väldigt pigga!

Den andra leken med Lillan blev inget av, hon bar ut rommen en efter en, möglig.

Den andra honans kull stal ju hannen och gav till Lillan. Hon ville inte ha fler ungar så den natten var det yngelkalas i karet...[:(]

Nu tror jag Lillan har en kull till på gång och hon har börjat mota bort sina äldre yngel...[:)][/QUOTE]
Hej!
Låter som det är full fart på dina rackare!
Vad har de för medinnevånare?

Hur länge har du haft dina ciklider?
Jag kan inte vänta tills min första kakaduahona glider ur en grotta med en skock nyfikna ungar!
Fast honorna är tämligen små, max 3.5cm tror jag, så de får käka som hästar och växa som ogräs nu tycker jag :=)

andreas
#26 - 22 januari 2006 20:54
[quote=Aquaboi]Hej!
Låter som det är full fart på dina rackare!
Vad har de för medinnevånare?

Hur länge har du haft dina ciklider?
Jag kan inte vänta tills min första kakaduahona glider ur en grotta med en skock nyfikna ungar!
Fast honorna är tämligen små, max 3.5cm tror jag, så de får käka som hästar och växa som ogräs nu tycker jag :=)andreas[/quote]

Jag har bara dessa tre vuxna kakaduor + kanske 10-15 yngel i mitt kar

Jag köpte dom 15 dec och dom började leka med en gång fast det blev inget av leken förrän efter ett par veckor. :)

Mina honor är inte större än dina, hannen är väl dubbelt så lång och mycket högre! Tror nog dina är fullvuxna och könsmogna. Är dom dessutom gula så borde dom vara lekvilliga, annars är dom mer gråaktiga tycker jag.
#27 - 22 januari 2006 21:38
[QUOTE=Birgitta W]Jag har bara dessa tre vuxna kakaduor + kanske 10-15 yngel i mitt kar

Jag köpte dom 15 dec och dom började leka med en gång fast det blev inget av leken förrän efter ett par veckor. :)

Mina honor är inte större än dina, hannen är väl dubbelt så lång och mycket högre! Tror nog dina är fullvuxna och könsmogna. Är dom dessutom gula så borde dom vara lekvilliga, annars är dom mer gråaktiga tycker jag.[/QUOTE]
Detta var ett mycket positivt svar att läsa!
Hannen får lägga manken till bara :P
Hoppas honorna tar mod till sig och frågor ancistrusarna om de har en grotta till över :D

andreas
#28 - 23 januari 2006 11:02
[quote=Aquaboi]Detta var ett mycket positivt svar att läsa!
Hannen får lägga manken till bara :P
Hoppas honorna tar mod till sig och frågor ancistrusarna om de har en grotta till över :Dandreas[/quote]

Har dom inga egna grottor? :confused: Ge dom varsin halv kokosnöt t.ex. Med en smal liten ingång. Och utfodra med djupfrysta svarta mygglarver så kommer dom nog igång! :p
#29 - 23 januari 2006 15:42
jag funderar (ska) köpa kakaduor under veckan... tänkte ha dem i ett 65 liters kar...

ska man ha nån fisk som de avreagera sig på eller kan de gå ensamma i karet?
#30 - 23 januari 2006 15:47
[quote=smurfmats]jag funderar (ska) köpa kakaduor under veckan... tänkte ha dem i ett 65 liters kar...

ska man ha nån fisk som de avreagera sig på eller kan de gå ensamma i karet?[/quote]

Jag har hört att dom tar bättre hand om sina yngel (vaktar bättre) om dom har fiender i karet. Har inte stämt på mina i alla fall...:)
#31 - 23 januari 2006 16:42
så du kör utan "fiender" o har yngel alltså?
#32 - 23 januari 2006 16:47
[quote=smurfmats]så du kör utan "fiender" o har yngel alltså?[/quote]

Jaa, och nu har nog "Lillan" yngel i sin kokosnöt igen. Som "fiender" kommer det nog att räcka med hennes egna yngel-slynglar...:rolleyes:

Den andra honan "Redhead" hade ett 20-tal yngel, minst, som hannen hämtade från hennes kokosnöt och spottade ut i "Lillans" revir. De blev nattamat för Lillan och hennes yngel...

Så vem behöver fiender när man har familjen... :( [:(] :rolleyes:
#33 - 23 januari 2006 16:52
jag har inga "fiender" överhuvudtaget i mina odlingskar, såvida man inte räknar med amanoräkor... Men de kanske hjälper lite, fast fiskarna brukar inte bry sig så mycket om dem så länge de inte kommer allt för nära.
#34 - 23 januari 2006 17:07
[QUOTE=Birgitta W]Har dom inga egna grottor? :confused: Ge dom varsin halv kokosnöt t.ex. Med en smal liten ingång. Och utfodra med djupfrysta svarta mygglarver så kommer dom nog igång! :p[/QUOTE]
Grottor finns i överflöd, men honorna har inte visatr intresse för grottor än så länge.

andreas
#35 - 23 januari 2006 17:15
då provar jag utan fiender då, hoppas bara de har fått in dem, de skulle ha fått in dem för 2 veckor sen...
#36 - 23 januari 2006 22:54
Såg att du bor i Kalmar, Smurfmats. Guldfisken har kakaduor inne!
#37 - 24 januari 2006 07:15
jaså? vad bra! bor nämligen 200 m ifrån guldfisken.. :)

tänkte på arken i baronen men då tar jag hellre guldfisken!

tackar!
#38 - 25 januari 2006 13:13
nu har jag vart o köpt två honor o en hane på arken... håller på att koppa in dem nu.. :)

de är verkligen jättefina! nu är jag glad!!

(nu kan jag ju inte hålla på med mitt examensarbete i kväll :) )
#39 - 25 januari 2006 13:42
[QUOTE=smurfmats]nu har jag vart o köpt två honor o en hane på arken... håller på att koppa in dem nu.. :)

de är verkligen jättefina! nu är jag glad!!

(nu kan jag ju inte hålla på med mitt examensarbete i kväll :) )[/QUOTE]
Va kul!
detta är verkligen härliga fiskar!
Min hane som jag haft några dagar nu har visat intresse för en av honorna och uppvaktar henne ganska så mycket.
De båda var inne i en kokosnöt igår, honan tittade bara ut med huvudet och hanen såg ut som han bad att få komma in, dansade fram och tillbaka och charmade honan, sen fick han lgida in, vem vet vad de gjorde där inne :O

Lycka till med dina ädelstenar!
Vad blev det för färg på hanen?
Min har ganska mycket rött i sig!

andreas
#40 - 25 januari 2006 13:56
vi får väl starta nån klubb här på zoopet.. :)

min hande var oxå ganska röd, himla fin... just nu kurar de alla tre i buskagen, får hoppas de tittar fram framåt kvällen..:)

kul att de kanske leker, du får berätta om nåt hände i nöten ;)
#41 - 26 januari 2006 11:15
hur lång tid tog det för era kakaduor innan de var framme och var "normala"?

min hane är mest inne bland växterna och står... jag kanske blir för orolig för dem nu, de har ju trots allt bara varit i karet sen i går...
#42 - 26 januari 2006 11:20
Kakaduor är inte normala :D
Mina fiskar har jag haft sen Söndags (22/1)
Hanen började ta för sig på tisdan och idag torsdag är han en tyken jäkel :P
De verkar lite skygga i början mina honor är ganska lugna av sig fortfarande.
Säkert ingen fara, sålänge han käkar!

andreas
#43 - 26 januari 2006 11:22
[QUOTE=smurfmats]hur lång tid tog det för era kakaduor innan de var framme och var "normala"?

min hane är mest inne bland växterna och står... jag kanske blir för orolig för dem nu, de har ju trots allt bara varit i karet sen i går...[/QUOTE]

ungefär 20 sekunder tog det för min hane att bli "normal" :)
#44 - 26 januari 2006 11:31
vad bra, nu är jag lite lugnare.. :)
#45 - 26 januari 2006 11:37
Min hanne var en riktig fegis tills han sadlade om och blev hustyrann!!! :cool:

Honorna var modigare när dom var nya i akvariet. Tog längre tid för hannen!:p
#46 - 26 januari 2006 11:41
[QUOTE=Birgitta W]Min hanne var en riktig fegis tills han sadlade om och blev hustyrann!!! :cool:

Honorna var modigare när dom var nya i akvariet. Tog längre tid för hannen!:p[/QUOTE]
På tal om kakaduaciklider, var i en lokal akvarieaffär igår och skulle köpa lite prylar till mitt nya ytterfilter, och dum som jag är gick jag en sväng och kollade på fiskarna.
Givetvis hade de fått in dö-läckra kakaduaciklider!
Hanarna var riktigt långa 6-7cm och starka färger!
Honorna var lika mina.
Och ganska billiga tyckte jag, 115:-/par.
Man skall inte kolla på fisk när man nyss köpt alltså!
Fast mitt filter snurrar på nu iallafall :D

andreas
#47 - 26 januari 2006 12:27
ojoj, det var ju jättebilligt!

mina kostade 110 kr styck

vad bra birgitta, då har vi liknande erfarenhet av hanarna :)
#48 - 28 januari 2006 17:50
110 kronor styck, då har du nog blivit snudd på lurad. Normal pris är mellan 60-70 kr styck.
#49 - 28 januari 2006 18:44
allt handlar väl om tillgång o efterfrågan?

tyvärr vart det dyrt för min del, men de är väldigt fina o de är värda varje krona! :)
#50 - 29 januari 2006 21:26
[QUOTE=smurfmats]allt handlar väl om tillgång o efterfrågan?

tyvärr vart det dyrt för min del, men de är väldigt fina o de är värda varje krona! :)[/QUOTE]
Hej Mats!
Hur gåt det med dina kakduor?
har de "normaliserat" sig ännu? :P
#51 - 30 januari 2006 09:22
njae, hanen är fortfarande lite mesig o står o trycker bakom växterna... honorna har dock blivit hemmastadda. ena honon jagar allt som oftast iväg den andra... en stöddig liten krabat.. :)

hur är det med dina?
#52 - 30 januari 2006 13:02
[QUOTE=smurfmats]njae, hanen är fortfarande lite mesig o står o trycker bakom växterna... honorna har dock blivit hemmastadda. ena honon jagar allt som oftast iväg den andra... en stöddig liten krabat.. :)

hur är det med dina?[/QUOTE]
Mina honor är tuffa och turas om att köra iväg varandra :)
Hanen simmar lite hit och dit och spänner sig för alla fiskar.
Käkar och ser ut att må bra.

andreas
#53 - 30 januari 2006 13:13
vad kul! :)

tyvärr är min hane riktigt nere nu, han ser allmänt hängig o andas tungt... :( väldigt tråkigt...
#54 - 30 januari 2006 19:39
nu är hanen riktigt nere.. :(

har lagt han i ett eget kar, honan var på o bet honom.. han kommer nog inte klara natten...

känns tråkigt när jag bara haft han i en vecka ung.. :( vad tycker ni? ska jag höra med affären? de andra kakaduorna mår ju bra...
#55 - 31 januari 2006 11:59
Jag tycker i alla fall du ska höra med affären eftersom han inte har varit riktigt pigg någon gång.

Är de bussiga och måna om sina kunder så får du en ny hanne, om nu inte denna klarar sig. Ser lite mörkt ut tycker jag...[:O]
#56 - 31 januari 2006 12:53
japp, den dog under natten... men dumma mats har inte kvar kvittot så då är det ju kört.. :(

men men, är helfäst i dessa krabater så det blir väl att köpa in en hane under veckan, en pigg dock..
#57 - 31 januari 2006 13:33
Vad trist att den dog!
Känner dom inte igen dig och litar på det du säger? Jag spar aldrig kvitton på fiskarna. Är kanske dumt...
#58 - 31 januari 2006 16:10
Enda positiva i historien är väl att det brukar vara lättare att få tag i en ensam hanne än en ensam hona eftersom det är större efterfrågan på honor.
#59 - 31 januari 2006 16:25
japp, det märkte jag hos affären, det var massa mer hanar. nästan så försäljaren inte ville sälja två honor o en hane?!

men idag var jag nere o sa att han dött och jag fick köpa en ny för 60 kr(istället för 110) så det var jättesnällt! utan kvitto eller nåt!

jättebra affär!
#60 - 31 januari 2006 16:30
[quote=smurfmats]japp, det märkte jag hos affären, det var massa mer hanar. nästan så försäljaren inte ville sälja två honor o en hane?!

men idag var jag nere o sa att han dött och jag fick köpa en ny för 60 kr(istället för 110) så det var jättesnällt! utan kvitto eller nåt!

jättebra affär![/quote]

Vad bra! Sånt gör att man handlar där igen!:)
#61 - 31 januari 2006 16:42
ja precis... hoppas att hanen klarar sig nu...

honorna är iaf framme o jagar varandra o letar mat bland sanden... riktigt fina, den ena är helgul medan den andra ser ut lite som en hane... fina fiskar det här!!

hur går det med ynglen birgitta?
#62 - 31 januari 2006 16:49
[quote=smurfmats]ja precis... hoppas att hanen klarar sig nu...

honorna är iaf framme o jagar varandra o letar mat bland sanden... riktigt fina, den ena är helgul medan den andra ser ut lite som en hane... fina fiskar det här!!

hur går det med ynglen birgitta?[/quote]

Dom första är väl runt 1 1/2 cm nu. Äter allt.

Redhead har med största sannolikhet yngel i kokosnöten och har lärt sig säga ifrån till hannen så han inte tar ynglen. Hoppas det håller i sig nu.

Lillans nya yngel blev tydligen uppätna redan inne i kokosnöten av sina storasyskon...[:O] Såg dom komma ut därifrån då och då.

Dom trodde väl mamman öppnat sushibar åt dom...:(

Så nu hoppas jag att Redhead äntligen ska få behålla en kull yngel!:p Är hon för försiktig med att ta ut dom kanske hannen hämtar dom igen.
#63 - 31 januari 2006 16:53
låter bra det!

har du ynglen i samma kar som föräldrarna? Är det ide att flytta på ynglen eller kan man låta de gå kvar?
#64 - 31 januari 2006 17:00
[quote=smurfmats]låter bra det!
har du ynglen i samma kar som föräldrarna? Är det ide att flytta på ynglen eller kan man låta de gå kvar?[/quote]

Vill man behålla alla yngel är det säkrast flytta dom när honan "släppt dom", dvs verkar strunta i dom. Eller när man märker att det är nya yngel på gång.

Jag har ingen plats att föda upp så mycket yngel, annars hade jag flyttat dom vid det här laget. Dom är i hela akvariet, inne hos Redhead också och blir jagade.

Ovj78 fick mig på andra tankar... fick mig inse att jag faktiskt inte KAN föda upp så många kullar som det blir... Så jag sörjer inte Lillans yngel så mycket men hoppas Redhead ska få behålla sina nu. Hannen tog ju alla i hennes förra kull och gav till Lillan, som inte alls var road av att ta hand om hans ungar med en annan hona...:D Dom blev nattamat...[:O]
#65 - 1 februari 2006 13:08
Var hälsad kakaduafrälsta akvarister! :)
Jag har ett tomt 54L kar som jag inte har nåt vettigt att göra med.
Så nu tänkte jag försöka mig på att låta kakaduorna gå där i själva.
Kan ni som har lite mindre akvarium beskriva hur ni inrett era kar och hur ni sköter filtrering osv.

Jag tänkte lägga biltemasand på botten.
En grotta så långt ifrån varran som möjligt i karet.
Ganska så mycket växter (valisneria+javamossa).
Och ett innerflter.
Jag känner att honorna har lite svårt att hävda sig mot ancsistrusarna i karet så jag skulle vilja prova ha de för sig själva några veckor och se om de "kommer till skott" då :)
Kan det vara lämpligt att låta en eller båda honorna gå själva i 54:an nån vecka och käka upp sig?
Eller blir hanen bara stingslig om han är ensam :?
Tacksam för era svar.

andreas
#66 - 1 februari 2006 13:30
[quote=Aquaboi]Var hälsad kakaduafrälsta akvarister! :)
Jag har ett tomt 54L kar som jag inte har nåt vettigt att göra med.
Så nu tänkte jag försöka mig på att låta kakaduorna gå där i själva.
Kan ni som har lite mindre akvarium beskriva hur ni inrett era kar och hur ni sköter filtrering osv.

Jag tänkte lägga biltemasand på botten.
En grotta så långt ifrån varran som möjligt i karet.
Ganska så mycket växter (valisneria+javamossa).
Och ett innerflter.
Jag känner att honorna har lite svårt att hävda sig mot ancsistrusarna i karet så jag skulle vilja prova ha de för sig själva några veckor och se om de "kommer till skott" då :)
Kan det vara lämpligt att låta en eller båda honorna gå själva i 54:an nån vecka och käka upp sig?
Eller blir hanen bara stingslig om han är ensam :?
Tacksam för era svar.andreas[/quote]

Jag har fin Rådasand i mitt kakaduakar. Man ska inte ha för kraftigt filter så det "blåser" för mycket.

Låter bra med mycket växter, javamossa och varsin grotta långt från varandra. Jag har gett honorna varsin halv kokosnöt och en liten blomkruka med ett fat som lock. Och en rot-grotta. Båda har dock föredragit kokosnötterna...

Det är bra att dela av reviren så dom inte ser varandra så mycket. Mycket växter, ett stenröse t.ex. i mitten.

Att ha ancistrusar också i ett så litet kar är inte bra, som du själv säger. Om du ska ha i bara honorna ett tag eller ha i alla på en gång vet jag inte, jag hade i alla på en gång och det gick bra, lite bråk förståss, men det blir det nog hur du än gör. Lycka till med dina kakaduor! Jag vill gärna höra hur det går för dom! :)
#67 - 1 februari 2006 13:36
[QUOTE=Birgitta W]Jag har fin Rådasand i mitt kakaduakar. Man ska inte ha för kraftigt filter så det "blåser" för mycket.

Låter bra med mycket växter, javamossa och varsin grotta långt från varandra. Jag har gett honorna varsin halv kokosnöt och en liten blomkruka med ett fat som lock. Och en rot-grotta. Båda har dock föredragit kokosnötterna...

Det är bra att dela av reviren så dom inte ser varandra så mycket. Mycket växter, ett stenröse t.ex. i mitten.

Att ha ancistrusar också i ett så litet kar är inte bra, som du själv säger. Om du ska ha i bara honorna ett tag eller ha i alla på en gång vet jag inte, jag hade i alla på en gång och det gick bra, lite bråk förståss, men det blir det nog hur du än gör. Lycka till med dina kakaduor! Jag vill gärna höra hur det går för dom! :)[/QUOTE]
Jag flyttar inte med några ancistrus till 54:an utan ancsitrusarna är kvar i 152:an.
Hur har du gjort med kokosnötterna?
Delat de på mitten och stoppat ner de i sanden så de fick gräva sig in eller hur?

Jag skall givetvis rapportera om nåt kul händer.
Skall försöka att flytta de ikväll.
Innerfiltret kan man reglera på utblåset och trycket så jag ställer det mot bakrutan och ganska svagt.

andreas
#68 - 1 februari 2006 13:47
Ha gärna så lite drag i filtret som möjligt. Nötterna kan du lägga så att det finns en mycket liten öppning, sen sköter firrarna resten av konstruktionen själv. Ang att ha två honor i samma kar beror helt och hållet på hur firrarna fungerar, jag har haft problem med två honor i ett 105 liters där jag vart tvungen att flytta ena honan innan hon dog. Men nu har jag två små honor tillsammans i ett 48 liters och det är inga större problem, men de är ganska små också. Ang att låta honorna äta upp sig i fred så är det ett knep som jag använder mig av när jag ska få lek på mina arter om hannen är jobbig och jagar honan, men då måste det fungera mellan de två honorna för annars gör det ingen nytta.
#69 - 1 februari 2006 13:59
[quote=Aquaboi]Hur har du gjort med kokosnötterna? Delat de på mitten och stoppat ner de i sanden så de fick gräva sig in eller hur?
Innerfiltret kan man reglera på utblåset och trycket så jag ställer det mot bakrutan och ganska svagt.andreas[/quote]

Precis som ovj78 säger så har jag också bara delat kokosnöten i två delar (en till dom var) och gjort en liten smal öppning i dom. Sedan gräver dom ur och gräver för som det passar. Jag har slipat av vassa kanter också så dom inte ska skada sig. Tagit bort fruktköttet också förstås...:)

Låter bra med innerfiltret och svagt utblås.

Jag har ju inte haft kakaduorna så länge så det är ovj78 som är experten! Jag talar bara om vad som funkat för mina kakaduor. :p
#70 - 1 februari 2006 14:21
[QUOTE=Birgitta W]Precis som ovj78 säger så har jag också bara delat kokosnöten i två delar (en till dom var) och gjort en liten smal öppning i dom. Sedan gräver dom ur och gräver för som det passar. Jag har slipat av vassa kanter också så dom inte ska skada sig. Tagit bort fruktköttet också förstås...:)

Låter bra med innerfiltret och svagt utblås.

Jag har ju inte haft kakaduorna så länge så det är ovj78 som är experten! Jag talar bara om vad som funkat för mina kakaduor. :p[/QUOTE]
Tack Ovj78 och Birgitta!
Många frågetecken som är uträtade.
Vad gäller mina honor verkar de bråka en del så jag flyttar hanen och den honoan som verkar vara hanens favorit tror jag.
Filtret kan man ställa på noll nästan.
Vill ha nåt som inte vattnet står alldeles stilla.
Jag har en halv nöt som det är en öppning i toppen på den verkar de gilla.
Provar med den.
Tack för all hjälp.
Flyttar de ikväll eller imon.

andreas
#71 - 1 februari 2006 16:20
haha, låter som alla kör samma taktik! :)

jag har två kokosnötter i varsin del av karet. massa javaormbunkar och anubis i bakre delen samt rötter som stycker upp akvariet... på botten kör jag ganska mörk sand med massa boklöv.. :)
#72 - 1 februari 2006 16:30
f.ö så mår min nyinköpta hane mycket bättre! :)

han är o spänner upp sig inför damerna så det är himla kul! han var lite rädd den första timmen men nu är han framme i det öppna vattnet o simmar.. :)
#73 - 1 februari 2006 17:01
[QUOTE=smurfmats]f.ö så mår min nyinköpta hane mycket bättre! :)

han är o spänner upp sig inför damerna så det är himla kul! han var lite rädd den första timmen men nu är han framme i det öppna vattnet o simmar.. :)[/QUOTE]
Härligt att höra smurfmats!
De är för vackra när de spänner ryggfenan!

Mitt par har nyss koppats in i sitt nya hem.
Jag tog den gula honan och min hane och koppade in.
La i en halv kokosnöt och en stengrotta samt en del javamossa.
Hanen var direkt igång och uppvaktade honan så nu kanske de får lite kvalitétstid ihop :P

andreas
#74 - 1 februari 2006 17:42
[quote=smurfmats]f.ö så mår min nyinköpta hane mycket bättre! :)

han är o spänner upp sig inför damerna så det är himla kul! han var lite rädd den första timmen men nu är han framme i det öppna vattnet o simmar.. :)[/quote]

Vad skönt att det gick bättre med den här hannen! Lycka till nu och hoppas det blir smått framöver!!! :p
#75 - 1 februari 2006 17:48
ja, det känns riktigt bra...

hur lång tid tog det innan dina kakaduor blev intima birgitta?
#76 - 1 februari 2006 17:58
[quote=smurfmats]ja, det känns riktigt bra...

hur lång tid tog det innan dina kakaduor blev intima birgitta?[/quote]

Faktiskt bara någon dag... men det blev inget av det förrän efter ett par veckor. Tror bara dom "övade"... :p

När jag haft dom i knappt 3 veckor kom Lillan ut med sin första kull! [:-64]
#77 - 6 februari 2006 10:03
hej kakaduavänner :)

vad ger ni era ögonstenar för mat?

svarta mygglarver har jag förstått, det ger även jag och flingfoder... men cyklops åt de inte med lika stor aptit, kanske för smått?

så vad finns det mer man kan variera kosten med?
#78 - 6 februari 2006 10:18
[quote=smurfmats]hej kakaduavänner :)

vad ger ni era ögonstenar för mat?

svarta mygglarver har jag förstått, det ger även jag och flingfoder... men cyklops åt de inte med lika stor aptit, kanske för smått?

så vad finns det mer man kan variera kosten med?[/quote]

Jag ger dom fryst artemia, cyklops, svarta mygglarver, bosmider (till ynglen när dom blir lite större). Kläcker artemia ibland som omväxling.

Och så envisas jag med att försöka vänja dom vid flingfoder...!!! :(
#79 - 6 februari 2006 13:07
då ska jag uppdatera mina fodervanor då.. :)

måste bara få berätta! hanen är inne i en kokosnöt med en hona som är knallgul.. :) honon kommer ibland utfarande o böjer sig för hanen som kommer efter... det är väl lek antar jag? :)
#80 - 6 februari 2006 13:16
Verkar som lek, ja!!! :p
Glöm inte tala om hur det går nu!!! :D
#81 - 6 februari 2006 13:25
Kul hur priser varierar från 100kr-60kr för er
Här kostar dom 45 båder Röd och orange
#82 - 10 februari 2006 09:48
Hej!
Jag har en fråga.
Hur varmt har ni i era kar som har Kakaduor som har lekt?
Jag ligger på 23* nu och tror detta är lite kallt?

andreas
#83 - 10 februari 2006 11:16
23 är lite lågt altså det är ju rent av kallt
24 - 26 °C grader är ju rekomendationerna för dom

har du kallare än så kommer dom nog inte leka samt äggen utväcklas nog inte heller som dom ska
#84 - 10 februari 2006 12:18
[QUOTE=mayday]23 är lite lågt altså det är ju rent av kallt
24 - 26 °C grader är ju rekomendationerna för dom

har du kallare än så kommer dom nog inte leka samt äggen utväcklas nog inte heller som dom ska[/QUOTE]
Jag har ställt upp termostaten till 25-26*C nu.
Får se om det tar fart nu.

andreas

Annons