Har ställt dessa frågor på "amerikanska ciklider" men inte fått svar, så jag prövar här också (har fått bra och snabba svar här tidigare).
------------------------------------------------------
Jag har lite frågor om kakaduaciklider. Är ganska nystartad med akvariebiten så frågorna kanske är lite dumma men alla är vi barn i början[:-94]
Jag har två slöjstjärtar, och skulle gärna vilja ha några fler snälla och vackra fiskar med dem. Vad jag förstår borde det väl fungera med kakaduaciklider, eller? Jag tycker att de är väldigt vackra, och så har de fördelen att de blir lite lagom stora.
Som jag förstår det bör man ha flera fiskar - hur många är lagom? Ska man blanda honor och hanar eller spelar det ingen roll. Eftersom jag är nybörjare har jag ingen lust att hålla på med yngel (även om det naturligtvis är kul om det händer) utan vill lära mig att sköta ett "enkelt" akvarium riktigt bra först. Läste att de inte lever så länge, det är ju trist. Växer de väldigt fort under det året då? För jag ska byta upp mig till ett större akvarium till sommaren, men om de växer jättefort så måste jag nog antingen avstå från att skaffa dem nu, eller köpa ett större akvarium mycket tidigare, vilket jag inte riktigt har råd med [:-28].
Argh, alla kloka kommentarer, tips och tankar emottages med tacksamhet.