kakaduaciklid och lek

#1 - 8 juni 2004 08:21
Hej akvarievänner!

Har lite frågor angående mina kakaduaciklider. Jag köpte tre stycken (1 hane, 2 honor) förra veckan och jag undrar vad jag har för några chanser att få dom till lek. Akvariet är på drygt 100 l och innehåller ett stim på 10 kardinal och neontetror, 2 relativt stora ancistrus och en annan mal troligen en synodontis (rest från en kompis akvarium). de två honorna har hittat varsinn grotta i en större rot där dom gömmer sig större delen av tiden. Grottorna är så små att varken kakaduahanen eller malarna kan komma in. Tror att kakaduorna triva ganska bra med vattenvärden och dylikt. När kakaduahanen ser en av de två honorna spänner han upp sina fenor allt vad han kan och försöker se tuff ut. Tror även att honorna gör någon parningsrelaterad rörelse, de brukar lägga sig på sidan och vifta lite ryckigt på stjärten när hanen är i närheten.

Nåväl, kan honornas grottor vara så små eller måste hanen kunna komma in också?
Malarn brukar hänga i en grotta i en annan del av roten, ganska nära kakaduornas grottor, dom rör sig också lite som dom vill utan att bry sig om något eventuellt revir hos kakaduorna. Kan detta vara ett problem för en eventuell lek hos kakduorna.

Var nog det jag tänkte på, har nästan ingen tidigare erfarenhet av ciklider eller lek (ok hos platys).

Vänliga hälsningar
erik
#2 - 8 juni 2004 08:50
Du måste genast gröpa ur honornas grottor så att hanen också kommer in... nä, jag skojar bara. Tror nog att fiskarna löser detta själva. Däremot skulle jag inte vilja ha en synodontis i närheten.
mvh Daniel
#3 - 8 juni 2004 08:58
Kan hanen alltså befrukta eventuell rom utan att komma in i grottan. Håller med om att synodontisen känns lite malplacerad, frågan är om den gör någon direkt skada, den är väldigt fredlig och inte alls revirhävdande, ligger och myser i en grotta med ancistrusarna. Fast han kanske inte skulle ha något emot att få glufsa i sig lite färska yngel.

erik
#4 - 8 juni 2004 09:12
Ursprungligen skickat av epox

... den är väldigt fredlig och inte alls revirhävdande, ligger och myser i en grotta med ancistrusarna.

Du kanske borde spana in synodontiosarna på natten. Dom ligger mest och trycker på dagen men på natten simmar dom runt och letar mat. Jag har själv synodontisar (Eupterus) och dom simmar rakt fram och glufsar i sig allt i deras väg och bryr sig knappt om ciklidernas attacker.
#5 - 8 juni 2004 09:29
Så sant, han är ju ute och rör sig mycket på nätterna, men jag tycker inte det verkar som att han är aggresiv mot de andra fiskarna. Den har ju gått ett bra tag tillsammans med små tetror, vilka har klarat sig bra. Vet tyvärr inte vad det är för sort, den är jämnt brun och kanske 8-9 cm. Vet inte riktigt vad han hade för förhållanden förut men han verkar klara sig bra i ett neutralt till svagt surt och ganska mjukt vatten.

Annons