kakaduaciklid med ägg

#1 - 29 oktober 2002 17:49
För 5 dagar sedan köpte jag ett par kakaduaciklider till mitt akvarie, som varit igång i två veckor. I går fick jag reda på att mina stenar jag tagit från tomten (granit) inte var bra ur nitrithalt-synpunkt och tog därför ut dem. Kvar fanns diverse växter och min fiskar (ca. 20 st. med ett neontetrastim på 10 fiskar).

Döm om min förvåning när jag idag kom hem från jobbet och upptäckte att kakaduorna laggt ägg på översidan av ett av de lägre växternas blad. Speciellt efter att jag här på sajten läst att de la ägg i taket på en grotta. Och speciellt eftersom jag under dessa två första veckor bsvärats av mycket höga nitrit värden.

Till mina frågor:

I mitt akvarie har jag märkt att bara honan verkar vakta äggen och jag undrar du om det är så innom denna art.

Ska jag göra någon förändring för att hjälpa honan att få fram ynglena?

Något annat som kan tilläggas när det gäller kakaduor?

#2 - 30 oktober 2002 08:18
Hej Josef!

När det gäller apistogramma arterna är det alltid honan som vaktar och fläktar över rommen. Hanens uppgift är att sköta det yttre försvaret mot hot runt omkring. Leken skedda antagligen p.g.a. de ändrade vatten förhållandena efter som dessa inte varit bra innan. I de flesta fall leker apistogrammor i grottor och smala springor men finns detta inte tillgängligt aå kan leken även ske som i ditt fall på ett blad. Om honan inte äter upp rommen, vilket de brukar göra de första gångerna som de lekt, så kan du börja mata med nykläckt artemia efter att rommen kläckts. Apisto yngel är relativt stora så de äter artemia direkt.

Lycka till
Mvh Jesper Flygare

#3 - 30 oktober 2002 09:05
Tack så mycket för svaret apisto.

Men jag har under hela gårdagen sett att hanen verkar vara helt ointresserad av att hjälpa till. Honan har haft svårt att värja sig mot de (för akvariet) stora platyfiskarna och när jag kommer hem från jobbet idag räknar jag med att äggen är uppätna.

För några år sedan, när jag senast hade akvariet igång fick jag ett pallettciklid par att leka och där var det precis som du beskrev. Honan fläktar rommen och hanen vaktar runtom. Men så är det alltså inte här.

Om det är så att någon vet är jag mycket intresserad av hur det brukar gå till för kakaduaciklider.

/josef

#4 - 30 oktober 2002 10:45
har precis läst mig till att palettciklid inte alls är apistogramma ciklid och att jag därför inte kan jämföra med kakaduan, men men.

/josef

Annons