Kakaduaciklid lika lätt som palettciklid?

#1 - 6 mars 2005 08:50
/Detta kan ha kommit på fel ställe, men jag visste inte riktigt vart det skulle läggas.\

Jag ska ha en dvärgciklid i karet på 112L. Har länge vart inne på Kakadua och vet den är lättlekt osv. Har läst lite extra om de flesta dvärgcikliderarter nu. Och då undrar jag från era personliga erfarenheter om Kakaduaciklid är lika lättlekt och får befruktade rom som sedan blir yngel lika lätt som Palettcikliden? Alla säger ju att Palettcikliden är så enkel men jag tycker Kakaduacikliden är mycket vackrare så...

Tillägg
Och lever de bara en kort period som de står på Zoopet??
#2 - 12 mars 2005 10:39
Kakaduacikliden är väldigt lättlekt och trevlig fisk. Köp en hanne och två honor då hannarna gärna vill ha fler kvinnor.
#3 - 12 mars 2005 10:47
jo jag vet de är harem-besatta :P. Läst en hel del om dom. Så kan de mesta men undrade genom personliga erfarenheter vem ni tycker är enklast..men ska oavsett skaffa kakadua.

Ska ha 1 hane och 2-3 honor.
PatrikMalmo
#4 - 12 mars 2005 11:01
Av de som är odlade i generationer skulle jag nog säga att det kan kvitta lika. Lika "enkla" båda två, men det beror också lite på hur drivna de är av odlaren. VF-djur av bägge arterna kan också vara lurigare. Paletten blir mer långlivad. Jag misstänker starkt att de flesta Apistos är årstidsfisk i naturen, dvs de blir inte mer än ett år. I akvariemiljö kan man räkna med ett par år som max. Inreder du karet rätt så kanske det kan bli några yngel som klarar sig, och då är det ju bara att köra vidare. ;) Kakadu-cikliden är i mitt tycke lite roligare i beteende, just i och med harem-stuket.

Lycka till!!

Annons