Kakaduaciklid, guppy och platy i samma kar?

#1 - 30 mars 2004 10:14
Undrar om det är någon som vet om man skulle kunna kombinera dessa små firrarna?
Akvariet är inte så stort, det är på ca 120 L.
Funderar även på malwi, men det känns som om det är för litet för dom?

Om någon har nåt tips får ni gärna skriva ner det [:-40]
#2 - 30 mars 2004 10:32
Hejje!

Jaa, jag ser inget problem med att blanda de fiskarna. De har samma livsbetingelser och ingen av dem är direkt revirhävdande mot andra arter.

Angående din andra fråga om malawin är nog ditt kar i minsta laget. De flesta blir ganska storvuxna och revirhävdande och de kan vara ganska tuffa mot varandra. Mkt gömställen krävs!

Dessutom, fast det kanske du visste! Man ska inte att blanda malawi med tex de fiskar du nämnde. Deras vatten skiljer sig mycket. Malawi vill gå i ett smått basiskt vatten medan sydamerikanare vill ha något surare. Även hårdheten skiljer sig...men som sagt, det kanske du redan visste!

Lycka till med valet av fisk!!

MVH Therese
#3 - 30 mars 2004 10:37
Precis, så resonerade jag också... Det borde gå! =)
Jo, det täntke jag på det med ph-värdet... Och eftersom jag gärna vill ha Kakaduan så får jag anpassa mig efter den =)

Tacks så mycket Therese!
#4 - 30 mars 2004 10:44
Kakaduer kan vara väligt revirhävdande. jag hade en hane och fyra honor o ett 350 liters. Tillsammans med dem gick ett par Ancistrus och tre stora mosaikgurami. Trots att mina gurami var 4 gånger större eller mer så var hanen ständigt på dem. En gång lyckades han ställa alla tre precis mitt i karet, och om de rörde en enda fena så var han där och hackade på dem.
#5 - 30 mars 2004 10:46
Min åsikt är att även om man kan ha Apistogramma som sällskapsfisk så bör man inte ha det, de får inte leva ut sina behov om de inte kan ta revir. Att blanda med malawi i ett så litet kar vore otroligt orättvist mot både dvärgcikliderna och malawicikliderna.
#6 - 30 mars 2004 10:53
Jag hade inte tänkt och blanda Malwiciklider, utan funderade på om jag skulle skaffa det istället =) Ser att jag skrev det lite dumt, men jag menar antigen malwi eller dom andra.

#7 - 30 mars 2004 11:59
Du kan absolut ha kakaduor i ditt kar! Ge dom ordentligt med gömställen och små grottor (gärna med en öppning på c:a 2 cm) så kommer dom att trivas.. Ha flera olika grottor så dom kan välja..
#8 - 30 mars 2004 12:37
Hoppas på det verkligen, dom verkar vara tuffa dom där Kakaduorna...=)
#9 - 30 mars 2004 22:14
Guppy och platy går jättebra tillsammans med Ap. Cacatuoides.

Mvh/ Per
#10 - 31 mars 2004 05:02
Det här låter verkligen bra tycker jag =)

Annons