Hade två stycken tänkta kakaduaciklider i ett 60 liters akvarium, som dock bara är fyllt till hälften nu. iaf så har jag försökt fått dem i lek sedan innan jul men det hände inget, så för två veckor sedan konstaterade jag och en (erfaren) kompis att det måste vara två hanar, fast "honan" såg ut som ett mellanting. Men så lekte de då slutligen förra veckan och det är väl en mellan 25-50 yngel skulle jag tro.
Men eftersom detta är första Cikliderna jag har så är jag väldigt skepptisk till att det ÄR kakaduaciklider. Alla bilder jag sett på kakaduor har varit färggranna med de svarta diagonalerna över ögonen, på mina var diagonalerna inte så snygga som de borde varit. Hanen fick ganska långa fenor och en liten aning färg på ryggfenan, men det gick knappt att se, och honan var helt grå/svart. Honan har iaf bitit ihjäl hanen och henne har jag nu i ett annat akvarium, och eftersom jag gett upp hoppet om att det skulle bli några yngel och skulle byta ut den fula "hanen" så höll jag inte koll på när de lekte heller, men ynglen är ca 2-3mm stora och är genomskinliga och frisimmare.
Kan någon försöka reda ut detta för mig, därför att jag har blivit ALLDELES snurrig i huvudet av denna fisk!
Tack till den som försöker!!! //Linda