Kakadua yngel!

#1 - 18 januari 2013 14:20
Såg nu i eftermiddags när jag kom hem små, pyttesmå, yngel simmande i 70 litaren där jag har haft ett Kakaduapar gående en tid i just förhoppningen att det skulle komma yngel och nu simmade dom små omkring där! :D

Har tidigare haft rom i det stora akvariet men där verkar honan ha blivit stressad efter en kort tid och ätit upp rommen.
Gjorde då i ordning ett 70 liters akvarium och flyttade över ett par. Har sett att honan har cirklat runt en kokosnöt men aldrig sett några ägg. Men tydligen fanns dom fast väl gömda...

Nu har jag precis flyttat över hanen till det stora akvariet. Hittade han tryckandes uppe vid pumpen, honan hade tydligen vart på han..?!

Nu är frågan - hur tar jag bäst hand om dom små?
Är dom för små redan för artemia eller när kan dom börja med det?

En bra vecka - först ancistrus yngel igår och så kakduor idag :D:D:D
#2 - 18 januari 2013 14:26
Grattis!!! :D
#3 - 18 januari 2013 14:29
Knax skrev:
Grattis!!! :D

Tack! :D
Riktigt kul - mamman ser så rolig ut när hon far omkring och hämtar upp rymmare i munnen för att återbörda dom till flocken :D
#4 - 18 januari 2013 14:51
Sv: Kakadua yngel!

Ja, nykläckt artemia är bäst första tiden, sen kan man ge dem bosmider och cyclops när de blir lite större. Även finkrossade flingor kan gå efter ett tag.
#5 - 18 januari 2013 15:01
Ja, nykläckt artemia är bäst första tiden, sen kan man ge dem bosmider och cyclops när de blir lite större. Även finkrossade flingor kan gå efter ett tag.

Bra - har satt igång en sats artemia
#6 - 18 januari 2013 15:15
Grattis :) En massa eklöv på botten, och inte alltför många hungriga fiskar, så ser det ut så här efter några veckor. Har inte matat med artemia eller nå´t, de har levt av det som finns bland löven, och nu när de har blivit lite större kanske de äter på fodertabletterna jag brukar lägga i. Har inte räknat så noga, men tror det är ett 20-tal. Vilket jag i och för sig trodde med den senaste viejita II-kullen, också, men det visade sig vara närmare 40...

Detta är visserligen agassizii, men tror inte cacatuoides är svårare att föda upp.
#7 - 18 januari 2013 15:46

Jättebra tips, medhåll!
#8 - 19 januari 2013 09:38
Animaniac skrev:
Grattis :) En massa eklöv på botten, och inte alltför många hungriga fiskar, så ser det ut så här efter några veckor. Har inte matat med artemia eller nå´t, de har levt av det som finns bland löven, och nu när de har blivit lite större kanske de äter på fodertabletterna jag brukar lägga i. Har inte räknat så noga, men tror det är ett 20-tal. Vilket jag i och för sig trodde med den senaste viejita II-kullen, också, men det visade sig vara närmare 40...

Detta är visserligen agassizii, men tror inte cacatuoides är svårare att föda upp.

hhmm - ekblad säger du... var finner man det nu under snötäcket? Kan man använda det rakt av bara eller skall dom rengöras noga först?
Fast då skrubbar man väl bort maten...? :confused:
#9 - 19 januari 2013 11:44
Ferengi skrev:
hhmm - ekblad säger du... var finner man det nu under snötäcket? Kan man använda det rakt av bara eller skall dom rengöras noga först?

Fast då skrubbar man väl bort maten...? :confused:

Eklöven jag har har jag fått av Mats (Bryzell), fick dem i somras nå´n gång, och har lite kvar i en påse. Nej, rengöra dem behöver man inte göra, tror inte de skulle klara den behandlingen utan att gå i småbitar, hehe... Däremot behöver de ligga i blöt en eller ett par dagar innan de sjunker. "Yngelmaten" bildas väl när de fått ligga i akvariet ett tag, små vattenlevande mikroorganismer.
#10 - 20 januari 2013 00:47
Ek fäller inte sina blad vintertid (men dom är likväl bruna och döda) så du bör hitta ett träd där dom bruna bladen sitter kvar. Bara plocka och använda ;)
#11 - 20 januari 2013 07:48

Jag hällde kokande vatten på mina löv. Då sjönk de nästan på en gång :)

/David
#12 - 20 januari 2013 13:42
Nykläckt artemia är såklart bäst, för mig har det fungerat bra med bara artemiaäggskal. Min hane är glupsk, och ibland vid högt ph kan det bli en snedfördelning mellan könen, högt = nästan bara hannar. Grattis till de små!
#13 - 20 januari 2013 14:16
Erik Hall skrev:
Nykläckt artemia är såklart bäst, för mig har det fungerat bra med bara artemiaäggskal. Min hane är glupsk, och ibland vid högt ph kan det bli en snedfördelning mellan könen, högt = nästan bara hannar. Grattis till de små!

Intressant. Vilka phvärden räknas som höga?
#14 - 20 januari 2013 14:25
I det här fallet, såvitt jag vet, är värden över 7,2 högt och genererar flest hanar. Mellan 6,5 och neutralt verkar det bli en jämnare fördelning. Jag är ingen superexpert, så jag vet inte vad det beror på, men verkar ligga till på det här sättet enligt både mina och andras observationer. Optimalt borde således vara 6,8. Kakaduorna är leksugna firrar, vet inte hur många kullar jag har haft på bara 1,5 år..
#15 - 20 januari 2013 14:48
Som sagt intressant. Jag har en kull agassizii och en kull borelli. Jag ska kolla ph och se hur könsfördelningen blir.
#16 - 20 januari 2013 14:59
Vet inte heller om det gäller alla apor, men det är intressant helt klart :)
#17 - 21 januari 2013 10:42
Hade Kakadua yngel för 2 år sen o då hittade jag i zooaffären ett tre stegsfoder för yngel (små, mindre, minst). Det funkade bra. fick fram ca 10 vuxna fiskar. Har precis startat upp igen och hoppas.......
#18 - 21 januari 2013 11:07

Kan intyga att pH spelar roll, har nyligen drivit upp en kull ap. Baenschi och fick 1 hane och ca 15 honor. Kollade inte pH då men det karet brukar ligga på ca 6.
#19 - 21 januari 2013 15:14
Jag har två överlevande agassizii från en tidigare kull (om inte den ena är en kvarglömd viejita II, men det tror jag inte), där den största väl är något mindre än den vuxna honan, och är en klar hane, och den andra är något mindre, och skulle kunna vara en hona. Har inte kollat pH i det karet, men antar att det är rätt lågt.
#20 - 21 januari 2013 22:34
Kan intyga att pH spelar roll, har nyligen drivit upp en kull ap. Baenschi och fick 1 hane och ca 15 honor. Kollade inte pH då men det karet brukar ligga på ca 6.

Det kanske är "logiskt", lågt ph lika med honor, högt lika med hanar? Märkligt, skulle vilja ha en vetenskaplig förklaring egentligen, som sagt så ska detta inte vara ovanligt bland vissa apor..
#21 - 29 januari 2013 17:33
hhhmm... ynglen bara försvann, ett efter ett :(
Märkligt, ena dagen så var dom ett riktigt stort gäng. Kanske 30-40 stycken, svårt att säga...
Några dagar senare så var väl dom ett tio-tal kvar och i förrgår bara två... idag inga... trist.

Har inga fiskar som äter dom, har bara tre ancistrus yngel som går i samma akvarium och dom är kanske två-tre cm stora.
Hannen flyttade jag på tämligen omgående då honan var väldigt beskyddande och jagade han ofta.

Tycker att honan gjorde ett bra jobb, hon hade koll och vaktade dom små. Matade med artemia och såg att ynglen åt.
Vet inte vad som kan ha hänt... :confused:

Nåväl, på det igen.... ner med hannen om ett par dagar igen. Nån som vet hur snabbt honan blir lekmogen igen?
#22 - 29 januari 2013 17:49
Fan va surt, de va inte honan som fick tuppjuck och mumsa i sig dom då? påt igen bara :)
#23 - 31 januari 2013 20:28
Kan upplysa alla intresserade att fortplantningslusten hos Kakaduor är något utöver det vanliga! :D
Satte ner hannen igår och nu i eftermiddag såg jag dom leka. Dom såg nästan lite skyldiga ut där inne i kokosnöten... eller så inbillade jag mig bara. :)

Nåväl, nya ägg lagda så nu är det bara att vänta och se om det går bättre den här gången.
#24 - 6 februari 2013 16:30
Nu är en ny kull på gång. Ser små yngel som simmar / kravlar runt inne i kokosnöten och strax utanför.
Honan har fullt upp med att fånga in rymlingarna. Hannen är kvar i akvariet och brukar ta sig en sväng för att kolla in vad som händer.
Han blir dock bortmotad av honan men mycket lugnare denna gång. Lustigt att se när honan tillochmed flyttar bort malaysandsnäckorna som hon tycker kommer för nära.
#25 - 7 februari 2013 19:40
Fascinerande detta - har suttit och betraktat hur både honan och hanen hjälps åt att valla runt gänget med pytteyngel.
Såg nåt riktigt lustigt - en malaysandsnäcka förirrade sig in i kokosnöten som nu tydligen har blivit "hem" åt jättefamiljen. Hanen kom på sin normala patrull och såg intrånget. Tog sonika snäckan i munnen och simmade till andra ändan av akvariet och släppte av snäckan där! :D
#26 - 8 februari 2013 21:17
Måste säga att jag är djupt imponerad och lite tagen över föräldrarnas vakande över den yngelskaran. Dom jobbar på riktigt bra tillsammans och verkar tillochmed se till att ynglen får i sig artemia först innan dom själva hugger in.

Nån som vet hur länge denna föräldrainstinkt håller i sig? Ynglen är nu frisimmande sedan två dagar och stimmar omkring lite så där yrvaket.... :D
#27 - 8 februari 2013 21:28

Det beror på hur fort ynglena växer och även om honan blir leksugen på nytt. Men absolut minst 3 veckor är min erfarenhet. Ofta längre.
#28 - 8 februari 2013 21:43
OK - då kan jag slappna ett tag till.
fråga - hur mycket hinner dom växa till sig på tre veckor?
Matar dom tre gr per dag med artemia nu.

Annons