Igår kunde jag se att ett av äggen börjat mögla så jag flyttade över växten de satt på (längst ner på en valisneria) till ett mindre kar.
I morse kunde man se att några av äggen kläckts och nu ikväll är alla kläckta och ynglen ligger i en liten hög i klykan på valisnerian och sprattlar. Ser än så länge ut att bli ganska lyckat det här.
I ett svagt ögonblick inför att jag flyttade växten med äggen på till yngelkaret så bestämde jag mig för att det vore trevligt att ha yngelkaret lite inrett.
Ingen bra idé har jag märkt nu eftersom jag inte kan hitta mer än ett enda yngel. Karet innehåller ganska finkorning sjösten (tillräckligt grov dock för att ynglen skall kunna gömma sig mellan stenarna) en kraftigt nedklippt valisneria samt en kolsten. Gissningsvis är det runt underkanten till stenen som ynglen sitter men det går inte ens med ficklampa att se dom. I längden är det nog bra att de har gömställen i och för sig i och med att de e lite mer blås på pumpen än vad som är helt optimalt.
De är väl bara att fortsätta med liquifry och hoppas att dom är kvar. När skall man börja med annan mat? Och vad för mat skall det vara då? Sist jag hade yngel matade jag dom med malda vipachips med de växte jäkligt långsamt av det.